Bijna 1 op de 4 CRM-implementaties van SAP
- B2b
- 20 okt 2014 @ 10:59
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - CRM
- 20 okt 2014 @ 10:59
- Redactie B2B
SAP is de grootste partij in CRM-oplossingen bij bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers. Bijna 1 op de 4 CRM-implementaties is van deze koploper. De naaste concurrentie komt van Microsoft, goed voor 15 procent van de geïnventariseerde CRM-oplossingen. Ongeveer 1 op de 12 CRM-oplossingen is een maatwerkoplossing, een opmerkelijk groot aandeel.
Eveneens opvallend is de grote diversiteit aan oplossingen die op het gebied van CRM in gebruik zijn. In totaal zijn er ruim 200 verschillende toepassingen in gebruik. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile van circa 6.400 interviews, met IT-verantwoordelijken binnen Nederlandse commerciële en publieke bedrijfsvestigingen met ten minste 50 medewerkers, over het gebruik van CRM-software.
De aandelen van de leveranciers verschillen duidelijk per marktsegment. Binnen het multinationals-segment maakt bijna een zesde van de organisaties gebruik van een CRM-oplossing van Salesforce, maar is SAP de grootste speler. Bij commerciële organisaties uit het segment national enterprises, organisaties met 250 tot 2.500 medewerkers, is SAP ook het grootst, maar hier is het aantal aanbieders erg versnipperd. Bij middelgrote Nederlandse bedrijven (50 tot 250 medewerkers) staan Microsoft en Exact samen aan kop met een aandeel van 13 procent. SAP en Salesforce volgen op relatief korte afstand. Bij kleinere organisaties neemt het aandeel van de ‘overige oplossingen’ aanzienlijk toe.
Salesforce, een volledig cloudgebaseerde oplossing, neemt binnen de totale Nederlandse markt circa 11 procent van de CRM-toepassingen voor haar rekening. In het publieke segment wordt Salesforce helemaal niet aangetroffen en in de commerciële segmenten is het aandeel bij multinationals het grootst, namelijk 15 procent. Maatwerkoplossingen komen hoofdzakelijk voor bij de kleinere organisaties, waar ook het percentage ‘overig’ het grootst is. In het publiek domein speelt CRM een kleine rol. Het vastleggen van contactgegevens van bijvoorbeeld klanten gebeurt in het publiek domein doorgaans met branchespecifieke toepassingen.
Penetratie CRM
Het aandeel bedrijfsvestigingen met een CRM-oplossing ligt medio 2014 op ongeveer een derde van alle locaties (34%). Op basis van een segmentatie naar branches wordt voor het huidige gebruik van CRM-software een driedeling duidelijk. Bij publieke instellingen ligt het gebruik van CRM het laagst. Dienstverlenende bedrijfsvestigingen en vestigingen uit de IT, Telecom en Utilities sector maken het meest gebruik van CRM met een penetratie van respectievelijk 51 en 58 procent. De derde groep wordt gevormd door bedrijfsvestigingen uit de productie- en distributieketen waar de penetratie tussen de 32 en 37 procent schommelt.
CRM uit de cloud
14 procent van de in kaart gebrachte CRM-oplossingen is een oplossing uit de cloud. Hiervoor geldt dat Computer Profile oplossingen die onder de noemer ‘private cloud’ vallen meeneemt in de categorie ‘Hosted at 3rd party’. Met andere woorden, cloud gaat hier om publieke cloudoplossingen. Zo valt ook het aandeel van Salesforce in het totaal aantal CRM-oplossingen (circa 11 procent) onder het cloud-label.
Ongeveer 20 procent van de CRM-oplossingen wordt gehost vanuit een datacenter van een externe dienstverlener. Met het toenemen van de omvang van de IT-infrastructuur neemt ook het percentage CRM-oplossingen dat draait in een extern datacenter toe. Maar nog altijd geldt voor veruit het grootste percentage CRM-oplossingen dat deze binnen de eigen organisatie draait.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- De 8e editie van Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag...
- Martien Korting van Gripp: 'Ondernemers in de creatieve sector...
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een beetje van iedereen'
- BvA: Wees kritisch maar noem duurzaamheid wel
- [onderzoek] Druk op klantenserviceorganisaties neemt toe
- Mylene Samuels van ABN Amro: 'Word verliefd op het probleem,...
Laatste Nieuws
- Strategische denkers (14):... 02-05-2024
- 'Mensen zijn minder complex dan ze... 02-05-2024
- Spotler Group neemt Momice over02-05-2024
- 'Merken hebben onwijs veel te winnen... 01-05-2024
- Keynote Nathalie Lam van Philips:... 30-04-2024
- Mylene Samuels van ABN Amro: 'Word... 29-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing