Nederland wil India elektrisch laten rijden

Nederland wil India elektrisch laten rijden
  • B2b
  • 11 jul 2016 @ 15:00
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • InnovatieZakelijk

Bedrijven uit de hele wereld kloppen in India op de deur om een bijdrage te leveren aan de bouw van 100 smart cities. ‘Onderschat de markt niet’, waarschuwt Wybren van der Vaart, oprichter van Asia Electric in Mumbai. ‘Je hebt hier alleen iets te zoeken als je echt iets te bieden hebt.’ Terwijl elektrische auto’s langzaam de Nederlandse snelwegen veroveren zijn er in India nog nauwelijks elektrische wagens te bekennen. Pakweg 3.000 in heel India, schat Van der Vaart. Maar dat gaat gauw veranderen.

De introductie van elektrisch vervoer vormt een belangrijk onderdeel van het smart citybeleid van de Indiase overheid: in 2022 wil India 6 à 7 miljoen elektrische voertuigen op de weg hebben. Van der Vaart: ‘De Indiase autofabrikant Mahindra Electric is nu nog de enige producent van elektrische automodellen in India, maar de andere grote Indiase autobouwers, Maruti Suzuki en Tata Motors lanceren binnenkort ook hun eerste elektrische auto’s. En komend jaar komt Tesla naar India. Dit voorjaar stonden Indiërs in de rij om de nieuwe Tesla Model 3 te bestellen.’

Tesla naar India
Zodra Tesla naar India komt, zou Asia Electric wel eens een hoge vlucht kunnen nemen. Al die elektrische auto’s moeten namelijk worden opgeladen en Asia Electric is vooralsnog de enige partij in India die slimme laadpalen levert. Van der Vaart: ‘De paar duizend elektrische auto’s die nu in heel India rondrijden worden opgeladen aan gewone stopcontacten. Daarmee duurt het heel lang voordat een auto is opgeladen. Bovendien kan het gevaarlijk zijn. Ook is het niet mogelijk om makkelijk af te rekenen voor het tanken van stroom. Speciale laadpalen zijn dus essentieel wanneer elektrisch rijden grootschalig wordt uitgerold.’

Laadpalennetwerk uit Nederland
Om de elektrische revolutie op de Indiase wegen te faciliteren met een slim laadpalennetwerk, werkt Van der Vaart samen met het Amsterdamse laadpalenbedrijf The New Motion en de Brabantse snellaadspecialist  Heliox Automotive. Het collectief wordt ondersteund door de Nederlandse overheid met een Partners for International Business (PIB) subsidie. Deze subsidie is gericht op bedrijven die samen – en eventueel ook samen met kennisinstellingen – een buitenlandse markt willen betreden.

Steun overheid
De  steun van de overheid kan Van der Vaart goed gebruiken. ‘De markt is hier nog onontgonnen. Bij nieuwe technologieën duurt het vaak een tijdje totdat de markt is overtuigd, maar als het dan zo ver is, kan de vraag plots exponentieel toenemen. Door ons nu als first movers goed te positioneren, kunnen we straks een flink marktaandeel veroveren.’Ook de diplomatieke steun van de Nederlandse overheid is zeer welkom. ‘De laadpalen moeten uiteindelijk langs de wegen komen te staan. Dat betekent dat je zaken moet doen met de Indiase overheid. Daar kan diplomatie bij helpen.’ (Bron: Indiaconnected) Foto: Asia Electric

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken