Martin Huisman: 'Denk nooit alles te weten'

Martin Huisman: 'Denk nooit alles te weten'
  • B2b
  • 27 nov 2019 @ 14:20
  • 13570 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • CommunicatiePersonalia

Na acht jaar trouwe dienst verlaat Martin Huisman het Nederlands Instituut voor Marketing (kortweg Nima). Kirsten Andres neemt per 1 februari als nieuwe directeur/voorzitter het stokje van hem over. Samen met Huisman blikken we terug en een klein beetje vooruit.

Acht jaar en nu dit, wat ga je doen?

Ik blijf doen wat ik altijd al deed. Mijn bedrijf in Vianen is de afgelopen jaren verdubbeld in omvang en omzet en daar is mijn aanwezigheid hard nodig. Nima verdient nu een fulltime directeur, dus het is een mooi moment om deze stap te maken.

Nima zegt goed te staan: examens, events, Nima Marketing Day, Marketingfacts. Hoe gaat het met de leden?

'Zegt', dat is nogal een understatement. De cijfers zijn het bewijs. Nima draait goed en is gezond. Ik ben er trots op om het op deze manier achter te laten. De afgelopen acht jaar is Nima ook in lidmaatschappen flink gegroeid. Welke vereniging kan dat zeggen? De afgelopen twee jaar is de groei wat afgevlakt, maar ik weet zeker dat Kirsten daar verandering in gaat brengen.

Nou, zeg het maar. Waar ben jij in de afgelopen acht jaar onvoldoende aan toegekomen en ga je je opvolger op het hart drukken?

Ik ben met name bezig geweest met de interne organisatie en met de businesskant. De 'buiten'-functie, het extern en maatschappelijk relevant zijn heeft te weinig aandacht gekregen. Dit heeft Nima nodig om succesvol te worden in de volgende fase.

Je maakt samen met Desiree Simons en Mabel Nummerdor het bestuur uit, waar Kirsten Andres jou nu gaat vervangen. Hebben we straks een geheel vrouwenteam aan de top van Nima?

Dat lijkt er wel op en is ook een prima zaak. Al adviseer ik dan bij een volgende bestuurswisseling wel voor meer diversiteit, haha.

Wie Nima wat langer kent, weet dat er in het verleden op z'n zachtst gezegd regelmatig herrie in de tent was: snelle wisselingen, ruzie, gedoe. Daar hoor je al jaren niks meer over; was dat jouw verdienste?

Ik heb bij Nima niets alleen gedaan, maar dit is echter een voorbeeld waarvan ik durf te zeggen dat ik een cruciale bijdrage heb geleverd. Naast marketeer ben ik verenigingsmanager opgeleid door BOVAG. Een vereniging besturen is een vak. Nima is een hele fijne club met geweldige medewerkers en heerlijk enthousiaste vrijwilligers. De governance-structuur heeft acht jaar lang prima gewerkt en is toekomstvast.

Je bent oneerbiedig gesteld nogal een petrolhead, met vooral banen in de automotive. Marketing is een vak vol creativiteit en talloze noviteitjes. Wat neem jij straks mee van acht jaar Nima? Wat heb je geleerd of leren waarderen?

Dat je nooit mag denken alles te weten, dat stopt je honger naar nieuwe ontwikkelingen. Blijven leren en ontwikkelen is echt nodig en cruciaal voor het succesvol zijn in wat je ook doet.

 

Met dank aan Luuk Ros voor de intelligente vragen.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken