Exclusief: monitor consumentengedrag in tijden van corona

Exclusief: monitor consumentengedrag in tijden van corona
  • B2b
  • 17 apr 2020 @ 09:57
  • 19843 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Om nieuwe trends in consumentengedrag in coronatijd inizichtelijk te maken, zijn onderzoeksbureau Validators en VU Amsterdam gestart met de Monitor Consumentengedrag. Het panel doet wekelijks exclusief verslag op Marketingtribune.

Nu Nederlandse consumenten zo veel thuis zijn en het merendeel ook rekening houdt met een economische crisis (68%), is het onvermijdelijk dat ze zich anders gaan gedragen. Het panel is een online portal die marketeers kosteloos realtime inzicht geeft in trends, gedragsverandering en merkrelevantie.

Wetenschappelijks basis voor onderzoek

De monitor is het resultaat van een samenwerking met de VU onder leiding van Prof. Dr. Ir. Peeter Verlegh van de Vrije Universiteit Amsterdam. De opzet is erop gericht zo goed mogelijk de impact op consumentengedrag te meten. 

Per week worden 300 respondenten (representatief op geslacht, opleiding en leeftijd) gevraagd naar de impact van deze crisis op hun gedrag.

Peeter Verlegh: ‘In het kader van de Monitor Consumentengedrag doe ik onderzoek naar de invloed van onzekerheid en angst op de perceptie van merken. Kort gezegd: maakt de corona-crisis ons gevoeliger voor merken? En wat is de invloed op de relatie die consumenten hebben met merken. Validators en VU hebben eerder samen onderzoek gedaan naar de relevantie van merken, en hoe dit verschilt tussen categorieën (Brand Relevance in Category (BRiC). Dit onderzoek liet onder andere zien dat de reductie van onzekerheid een belangrijke drijfveer is voor het kopen van merkproducten. Maar hoe zit dit met de onzekerheid die het gevolg is van de huidige corona-crisis? Dit is het verband dat wij onderzoeken in de monitor. We kijken daarbij ook naar de ontwikkeling door de tijd, en naar mogelijke verschillen tussen consumentensegmenten.’

In het kader van de Monitor Consumentengedrag doe ik onderzoek naar de invloed van onzekerheid en angst op de perceptie van merken. Kort gezegd: maakt de corona-crisis ons gevoeliger voor merken?

Real time informatie kosteloos voor iedereen beschikbaar

Validators heeft besloten deze monitor kosteloos ter beschikking te stellen voor iedereen die behoefte heeft aan realtime actuele informatie over het gedrag van consumenten. Het onderzoek is op 23 maart van start gegaan en de eerste 750 deelnemers hebben toegang tot drie weken gedragsdata uit de markt. Wat uniek is aan deze online monitor is dat elke dinsdag de resultaten van de week daarvoor worden vrijgeven, en dat trends nauwgezet te volgen zijn. Wil je toegang tot de monitor, meld je aan via onze aanmeldpagina.  


Meer insights, breed perspectief met Expert team

Validators en VU kunnen ook op de visie en verdiepingsslag rekenen van een speciaal geformeerd expert team: Gijs de Beus, Rob Revet, Noud Schartman, Mandy Merks, Peeter Verlegh en Martin Leeflang geven iedere week inzicht in de nieuwste ontwikkelingen tijdens de coronacrisis. De belangrijkste trends lees je natuurlijk wekelijks terug bij Marketing Tribune.

Vaste onderwerpen die wekelijks worden meegenomen:

  • Informatievoorziening
  • Financiële zekerheid
  • Aankoopgedrag
  • Dagbesteding
  • Relevantie van merken

Daarnaast lopen steeds opnieuw actuele vragen mee die vanuit klanten of het expert team worden geformuleerd. Zo wordt ingespeeld op de actualiteit en gedragsverandering bij consumenten.

Even voorstellen, het expertteam (zie foto boven, vanaf linksboven met de klok mee):

Mandy Merks

Mandy is Insights consultant bij Validators en merk- en communicatiespecialist pur sang. Dagelijks voorziet ze diverse grote merken van antwoorden op ieder denkbaar merk- of creatievraagstuk.

 

Noud Schartman

Noud is promovendus bij Vrije Universiteit Amsterdam en Validators met een specialisatie in Business in Society. Eerder deed Noud uitgebreid onderzoek naar de invloed van merken binnen speciefieke productcategorieën, de BRIC’s.

 

Rob Revet

Rob werkt als merkstrateeg en interim merkmanager via zijn bureau FNDMNTL. Rob schrijft regelmatig blogs voor Marketingfacts en is mede-auteur van het Marketingsfacts Jaarboek. Ook is hij lid van de Raad van advies van SWOCC.

 

Martin Leeflang

Martin is CEO en founder van Validators, een innovatief onderzoeksbureau dat zich uitsluitend richt op wetenschappelijk gefundeerd marketingcommunicatieonderzoek. Met geavanceerde tools en scherpe inzichten helpt Validators merken om te groeien in (mentale) marktpositie. 

 

Gijs de Beus

Gijs is mede-oprichter en strategy friend bij creative brand agency Friends & Foes. Friends & Foes wil van elk merk een Hero Brand maken. Gijs werkte eerder aan klantzijde bij IBM, als brand strategy consultant bij VODW en innate motion en als strategy director aan bureauzijde bij o.a. FHV BBDO, Havas Media en Lemon Scented Tea.

 

Peeter Verlegh

Peeter doet onderzoek naar merken, advertising en consumentengedrag en werkt daarvoor samen met bedrijven als Validators, Energize, en NS Internationaal, en de overheid (Dienst Publiek en Communicatie).  Daarnaast doceert hij branding en advertising aan de Vrije Universiteit.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken