3 scenario's om je online marketingstrategie te optimaliseren

3 scenario's om je online marketingstrategie te optimaliseren
  • B2b
  • 29 okt 2016 @ 12:27
  • 30310 x gelezen
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • LeadgeneratorMarketingautomation

Als b2b marketeer ben je voortdurend op zoek naar manieren om meer rendement uit je online marketing strategie te halen. Het is daarbij zeker aan te raden om goed te bekijken op welke wijze inbound marketing daaraan kan bijdragen. In dit artikel geef ik een overzicht van de inbound marketing activiteiten die je als b2b marketeer kunt ondernemen om je gewenste doelen te bereiken. Hierbij ga ik uit van drie mogelijke scenario’s.

Met behulp van een goede en doordachte inbound marketing strategie kun je ervoor zorgen dat je website:

  • meer relevante website bezoekers aantrekt;
  • zorgt voor een toename aan interessante leads voor je sales afdeling;
  • deze leads stap-voor-stap door de aankoopcyclus leidt op weg naar betalende klanten.

Scenario 1: Meer bezoekers gewenst: je website is relatief nieuw en/of je website bezoekers voldoen niet aan het ideale klantprofiel

Aanbevolen activiteiten voor dit scenario:

  • Zoekwoordenonderzoek: ga op zoek naar zoektermen die gebruikt zouden kunnen worden door je ideale klant. Verzamel de zoektermen waar relatief veel wordt op gezocht en waarvoor een redelijk lage concurrentie geldt (aanbevolen tijdsbesteding: 1 uur per week).
  • Optimaliseren van je webpagina’s: bekijk of elke webpagina goed geoptimaliseerd is voor relevante zoektermen. Probeer iedere webpagina te optimaliseren voor één specifieke strategische zoekterm. Heb je een strategische zoekterm gevonden waarvoor nog geen webpagina bestaat? Maak dan een nieuwe pagina aan en optimaliseer deze voor de gewenste zoekterm (aanbevolen tijdsbesteding 2,5 uur per week).
  • Zakelijk bloggen: door met regelmaat te bloggen (minimaal 2 blogartikelen per maand) zorg je ervoor dat zoekmachines jouw website beter indexeren en dat je beschikt over relevante content die je kunt delen via social media (aanbevolen tijdsbesteding 2,5 uur per week).
  • Social media promotie: het promoten van je content via social media kan zorgen voor een 'verse aanwas' van nieuwe en relevante website-bezoekers. Onderzoek in welke sociale media jouw ideale klant participeert, deel je content en zoek de interactie met ze op (aanbevolen tijdsbesteding 2 uur per week).
  • Monitoren van je marketing metrics: ga wekelijks na voor hoeveel zoektermen je website een hoge ranking in de zoekmachines heeft verworven en houd nauwkeurig het aantal volgers van je verschillende social media accounts bij (aanbevolen tijdsbesteding 2 uur per week).

Scenario 2: Meer leads gewenst: je huidige website genereert voldoende bezoekers, maar levert weinig tot geen leads op

Aanbevolen activiteiten voor dit scenario:

  • Creëren van advanced content en duidelijke conversie paden: bied informatie aan (bijvoorbeeld een whitepaper of e-book) die voor jouw ideale klant zo interessant is dat hij of zij de persoonlijke gegevens wil achterlaten op jouw website. Zorg daarbij voor een duidelijk conversiepad (call-to-action button, landings- en bedankpagina’s (aanbevolen tijdsbesteding 4 uur per week).
  • Segmenteren en maken van lijsten: zorg voordat je start met het promoten van deze advanced content dat je je leads kunt segmenteren naar buyer persona en fase in de aankoopcyclus. Dit stelt je in een later stadium in staat om aanvullende content aan te bieden die tijdig en relevant is (aanbevolen tijdsbesteding 1 uur per week).
  • Promoten van advanced content: zorg ervoor dat je jouw blogartikelen afsluit met passende advanced content en promoot deze via relevante social media kanalen (aanbevolen tijdsbesteding 3 uur per week).
  • Monitoren van je marketing metrics: bekijk de prestaties van je landingspagina’s en bekijk welke online kanalen voor de meeste leads en hoogste conversie zorgen (aanbevolen tijdsbesteding 2 uur per week).

Scenario 3: Meer klanten gewenst: je website levert voldoende bezoekers en leads op, maar zorgt niet voor een toename in klanten

Aanbevolen activiteiten voor dit scenario:

  • Lead nurturing: richt een leadnurturing-campagnes in waarmee je je potentiële klant stap voor stap door de aankoopcyclus heen leidt (aanbevolen tijdsbesteding 3 uur per week).
  • Lead scoring en kwalificatie: zorg ervoor dat je een systeem hebt waarmee je scores (punten) kunt toekennen aan het klikgedrag van je potentiële klanten (aanbevolen tijdsbesteding 3 uur per week).
  • CRM integratie en closed-loop reporting: als je over een Customer Relationship Management systeem beschikt dat je kunt koppelen aan je marketing automation software, kun je het hele proces van klik tot klant in kaart brengen (aanbevolen tijdsbesteding  2 uur per week).
  • Monitoren van je marketing metrics: analyseer de effectviteit van je leadnurturing-campagnes door te kijken naar de doorklikpercentages van de verschillende e-mailberichten (aanbevolen tijdsbesteding 2 uur per week).

Marketingdoelen
Door bovenstaande inbound marketing activiteiten iedere week uit te voeren, zul je zien dat de resultaten van je online marketing strategie langzaam maar zeker richting de gestelde marketingdoelen zullen groeien. Wat zijn jouw ervaringen als marketeer met het optimaliseren van jouw online marketing strategie? Ik nodig je van harte uit om hieronder je reactie te plaatsen.

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken