[column] Wat kan HR leren van marketing?
- B2b
- 10 jul 2019 @ 07:41
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - HR
- 10 jul 2019 @ 07:41
- Gastblogger
De arbeidsmarkt is weer in volle bloei, maar de war on talent maakt slachtoffers aan zowel werkgevers- als werknemerszijde. Het gemiddelde kopieerapparaat wordt beter onderhouden dan werknemers en werkgevers verliezen de war on talent door verwaarlozing van hun human capital.
Het functioneren van mens en organisatie is beter gebaat bij een dagelijks cup-a-soup-moment voor reflectie dan een jaarlijks functioneringsgesprek.
Het kopieerapparaat wordt beter onderhouden dan de werknemers
Employee journey
Uw marketeers houden zich bezig met de customer journey van uw klanten, maar wie maakt zich druk om de employee journey van uw topmarketeers? Hoe zorgt u ervoor dat de reis van uw marketeer in uw organisatie langer duurt dan de door hem ontworpen klantreizen? In het Human Capital Trends 2019-rapport van Deloitte is te lezen dat in de zeer competitieve markt voor talent het aanbieden van permanente educatie één van de belangrijkste ‘bestemmingen’ is waarmee u de reis van uw (marketing)talent kunt verlengen.
Het klinkt verleidelijk - ‘in onze organisatie staat permanent leren voorop’ - maar hoe verleid je medewerkers om ook daadwerkelijk permanent te gáán leren. Net als consumenten kunnen medewerkers, hoe proactief en vindingrijk ook in hun dagelijks werk, in de ‘consumeer’houding staan als het gaat om leren. Tot overmaat van ramp bieden we onze talenten daarbij een ‘cafetariamodel’ aan van trainingen en opleidingen. Kies maar uit wat je leuk vindt, je mag voor een x bedrag bestellen per jaar en oh ja, veel leerplezier! Oftewel, in marketingtermen, je meest waardevolle klanten activeer je niet, je geeft ze geen richting en helpt ze niet te kiezen. In plaats daarvan stuur je ze een catalogus van producten met een inhoudsopgave à la Wehkamp uit de jaren tachtig.
Intent driven marketing
Hoe verleiden we onze talenten dan wel? HR zou vaker naar het vakgebied marketing moeten kijken. Daar heeft intent driven marketing zijn intrede gedaan; wat is de werkelijke intentie van de consument zodat we ons aanbod daar op af kunnen stemmen. Zoals een goede verkoper in staat is zijn klant ‘te lezen’, zo zouden wij de intenties van onze talenten ook moeten gaan lezen en daar zit ‘m de kneep. Het zijn de talenten zelf die hun eigen intenties het beste kunnen verwoorden, maar dan moeten ze dat wel voor zichzelf vast kunnen leggen. Wat vind ik belangrijk in mijn werk, wat geeft me energie en wat kost me energie? Welke begeleiding heb ik nodig, hoe wil ik mezelf verder ontwikkelen, wat wil ik nog leren? En zoals je je klant ook continu volgt in zijn reis, zo zou je willen dat je medewerkers hun eigen reis continue vastleggen, als in een reisdagboek.
Alexander van der Heijden, mede-oprichter van Vigo flow@work, een instrumentarium waarin medewerkers worden ondersteund hun eigen employee journey te volgen, te analyseren en erop te acteren. Deze column verscheen eerder in MarketingTribune 13, 2019.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- McDonald’s Duitsland krijgt nieuwe... 14-07-2025
- Payroll-startup Employes overgenomen... 11-07-2025
- Marketingtransfers week 27, 202511-07-2025
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers