[column] Corona infecteert de economie (en marketing)

[column] Corona infecteert de economie (en marketing)
  • B2b
  • 27 feb 2020 @ 09:18
  • 16098 x gelezen
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Marketing

Het coronavirus rukt op. Niemand en niets schijnt eraan te kunnen ontsnappen. Menselijk leed is evident, maar ook de economie krijgt rake klappen. Columnist en marketingcommissaris Leo van Sister maakt de balans op.

De angst slaat toe en veel mensen worden erg nerveus. Intussen staan de mondkapjesfabrieken te stampen en maken laboratoria overuren om een goed antivirus middel te ontwikkelen. De roep om bescherming door de overheid neemt stevig toe. Het menselijk leed is erg groot.

Economische schade coronavirus loopt stevig op

De economische schade door Corona is intussen fors aan het oplopen. Zeker in Azië waar zeer veel productielocaties al een tijdje stilliggen.

Daarbij worden spullen uit China en Azië inmiddels al weken veel minder of niet aangeleverd door het stilvallen van productielocaties en raken de voorraden hier snel op. Dat zal ook hier veel bedrijven schade brengen. Het consumentenvertrouwen in producten uit Azië is ook aan het dalen.

Het coronavirus zorgt daarnaast voor onrust op de financiële markten en ook bij overheden, zeker nu het de hele wereld overgaat. De Italiaanse regio tussen Turijn en Venetië is de economische motor van het land en goed voor 40% van de Italiaanse economie. Die staat nu ook flink onder druk. Ook Nederland zal een aanbodschok voelen, zegt econoom Raphie Hayat van Rabobank. 'Wij importeren voor €40 miljard aan Chinese goederen, twee derde daarvan is wederuitvoer. Daardoor zal de transportsector toch wel hard geraakt worden,' aldus Hayat (bron FD).

Ontstaat er inderdaad een pandemie, dan kan dat de wereld $1100 miljard kosten, becijfert Oxford Economics. De economische impact van de SARS-epidemie, in 2003, was veel kleiner. Maar de Chinese economie was toen in vergelijking met nu nog lang niet zo omvangrijk.

 

People seem to think Corona beer is related to the deadly Wuhan coronavirus outbreak,    as searches for ‘Corona beer virus’ are trending (bron: Business Insider)

Ook Apple komt met omzetwaarschuwing vanwege coronavirus

Apple gaf medio februari jl. aan de komende tijd minder omzet te genereren dan voorspeld. Door de uitbraak van het coronavirus zal zowel de productie als de verkoop van iPhone in China een stuk lager uitvallen. Alle winkels in China en die van lokale partners zijn gesloten. 'We zullen langzaam onze winkels voor klanten weer openen', schrijft Apple in een persbericht. Ondertussen zijn kantoren en contactcentra wel open. De online aankopen lopen door. Veel leveranciers van Apple zitten in Wuhan, het epicentrum van de uitbraak, en hebben noodgedwongen hun werkzaamheden gestaakt.

De komende dagen zijn cruciaal

Nu het coronavirus ook is opgedoken in Italië, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Spanje en België is het afwachten hoe het zich verder ontwikkelt. Verspreidt het zich nog verder? Krijgt men de uitbraak snel onder controle? In ieder geval zullen veel consumenten een pas op de plaats maken met hun reisgedrag en bestedingen. Economen spreken nu al van een 'vraagschok'. De economie komt zeker verder onder druk te staan.

Ook steeds meer grote sportevenementen worden afgelast, uitgesteld of de wedstrijden worden zonder publiek gespeeld. Zelfs de Olympische Spelen in Tokio staan ter discussie. Ook daar is de economische schade flink aan het oplopen.

Intussen ook veel schade aan toerisme

Veel zorgen zijn er over de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus voor het toerisme in Italië. Zelfs het befaamde en altijd zeer druk bezochte Carnevale di Venezia is afgelast. Jaarlijks bezoeken ruim 63 miljoen toeristen het land. Italië was ook zeer populair bij Chinese toeristen. Intussen klagen de reisbureaus over de grote aantallen annuleringen van reizen naar Italië. De verwachting is bovendien dat er veel minder toeristen dit jaar naar China en andere Aziatische landen zullen gaan. Het internationale vliegverkeer loopt ook een forse dreun op omdat er steeds minder wordt gevlogen. KLM heeft al diverse maatregelen genomen: inhuur van extern personeel is gestopt, alle niet noodzakelijke investeringen zijn per direct gecanceld, personeel van KLM moet vrije dagen opnemen en zelfs reclame en marketing staan op een laag pitje. De ingrepen zijn het gevolg van het stoppen van alle vluchten van de maatschappij naar China tot tenminste eind maart. Daardoor staan tientallen vliegtuigen aan de grond en zitten zeker vijfhonderd piloten en cabinemedewerkers thuis. KLM heeft inmiddels haar roosters al zodanig aangepast, dat de pijn over al het vliegend personeel wordt verdeeld.

Booking.com doet slechte zaken

Na KLM, Philips en InBev en de banken ABN en ING laat ook - aldus de NOS - boekingswebsite Booking.com weten dat het geraakt wordt door het coronavirus. Dat zei het bedrijf gisteravond bij het presenteren van de, verder positieve, jaarcijfers over 2019. Topman Glenn Fogel noemt de nabije toekomst 'onzeker'. 'Het is niet mogelijk om te voorspellen waar, en in welke mate, uitbraken van het virus het reizen zullen verstoren,' staat in het verslag. Het virus heeft het bedrijf in de eerste twee maanden van dit jaar al geraakt, en daarom verwacht het dat de resultaten over het eerste kwartaal flink tegen zullen vallen. Het aantal overnachtingen via de site kan teruglopen met 5 tot 10 procent ten opzichte van vorig jaar, het aantal reisboekingen met 10 tot 15 procent. Bij elkaar kan dat de omzet tot 7 procent naar beneden duwen.

Coolblue maakt rare sprongen dankzij coronavirus

Deze week heeft Coolblue opeens haar prijzen verhoogd en geeft aan dat de afgenomen voorraden uit Azië, of de dreiging ervan, de oorzaak zijn. Vele grote leveranciers als Apple e.a. hebben een verminderde productie. De marketingafdeling van Coolblue noemde als reden: We hebben afgelopen vrijdag besloten om onze verkopen te temperen. Dit doen we door zo veel mogelijk marketing uit te zetten en prijzen aan te passen. ‘Doordat de productie in China op een heel laag pitje staat, verwachten we namelijk in de komende weken en maanden beschikbaarheidsproblemen bij onze leveranciers. We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot de nok toe aan het vullen. We doen dit ter voorbereiding. Mocht dat niet meer nodig zijn, dan trappen we het gaspedaal weer volledig in.’

Maakt Coolblue zich nou zo druk om haar omzetcijfers en presenteert ze haar klanten de rekening,   of lijkt dit op voorsorteren naar Europese leveranciers? Overigens heeft de e-commerce gigant de marketing niet uitgezet: het heeft marketing op een andere manier toegepast. Nu het coronavirus zich wereldwijd verspreidt, zullen ook andere merken hun marketingstrategie wellicht gaan heroverwegen.

 

 

 

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken