Biografie Kel werkt al meer dan 20 jaar in de contentindustrie. Als hoofdredacteur/head of content was hij verantwoordelijk voor zo'n dertien multichannel (print, online, socials, video, live, etc) mediaplatforms bij diverse uitgeverijen en ondernemingen in binnen- en buitenland. Sinds maart 2022 is hij als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitbouw en ontwikkeling van het CustomerFirst-portfolio bij uitgeverij BBP Media. Sinds 1 november 2024 is hij tevens hoofdredacteur van MarketingTribune.
Kel Koenen


KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met Airmail
KLM heeft met de lancering van Airmail, haar nieuwe AI-aangestuurde e-mailtool, in korte tijd een groot bereik gerealiseerd. Sinds de officiële uitrol in augustus zijn er vijftig gepersonaliseerde nieuwsbrieven verstuurd naar ruim 6,3 miljoen klanten wereldwijd.

Kaart wint van appje bij verjaardagen
September is niet alleen de maand waarin de meeste Nederlanders jarig zijn, maar ook de maand waarin Greetz zelf 21 kaarsjes uitblaast. Het bedrijf onderzocht hoe we anno 2025 onze verjaardag vieren en concludeert dat digitalisering weliswaar de norm is, maar dat de behoefte aan échte aandacht groeit.

Christian Alexander viert imperfectie met nieuwe parfums
De Nederlandse ondernemer Chris Oomen introduceert onder de merknaam 'Christian Alexander' een internationale parfumlijn die haaks staat op de gelikte conventies uit de parfumwereld. De vier geuren 'Provocateur', 'Palm Royale', 'Cozy' en 'Zesty' worden gepresenteerd in opvallend kleurrijke verpakkingen.

Nieuw geluid voor nieuwe VanMoof
Thndr Music heeft een complete nieuwe sonic branding ontwikkeld voor VanMoof. Het Amsterdamse bureau ontwierp zowel de geluiden van de fiets zelf als een sound logo en tools die het merk helpen zijn premium city mobility-positie verder uit te bouwen.

VIA: ‘Bureaus moeten fundamenteel van koers veranderen’
De Nederlandse marketing-, reclame- en mediabureaus draaien mee in een groeiende markt, maar zien hun eigen marges onder druk staan. Dat blijkt uit de jaarlijkse VIA Bureau-enquête onder 54 leden. Het gemiddelde operationele resultaat zakte in 2024 naar 13%, ruim onder de internationaal gehanteerde norm van 15 tot 20%.

Hera United trapt af met top sponsordeals
De kersverse profvoetbalclub voor vrouwen Hera United heeft haar eerste strategische partnerships bekendgemaakt en doet dat meteen met klinkende namen. Booking.com tekent als founding partner, Nike levert de officiële tenues voor alle teams en SportCity verlengt haar samenwerking vanuit Telstar Vrouwen. Daarnaast sluit de VriendenLoterij aan als maatschappelijk partner van zowel de club als de Hera Foundation.

Domino’s lanceert 13 nieuwe office misfits-films
Domino’s breidt samen met Selmore het ‘Honour The Craving’-universum flink uit. Waar eind 2024 de campagne startte met twee introductiefilms rond een groepje kantoorklerken, komen er nu dertien nieuwe korte films én een reeks memes bij.

Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
Prime Video brengt sinds kort wekelijks een Premier League-duel naar Nederland – met slimme kijkfeatures én Nederlandse duiding. Het pakket omvat 38 livewedstrijden per seizoen - doorgaans de zaterdagmiddagwedstrijd - zonder extra kosten bovenop het reguliere Prime-abonnement.

Salsa Shop kiest Buutvrij als creatief partner
Fast casual Mexicaans eten, maar dan écht goed. Daarmee verovert Salsa Shop sinds 2014 de Nederlandse markt – en nu ligt de focus op Europa. Voor die volgende stap kiest het merk Buutvrij for life als creatief bureau.

Loop: marketing in het AI-tijdperk
HubSpot lanceert het Loop Playbook, een nieuwe methode waarmee marketeers hun groeiambities kunnen realiseren in een tijdperk waarin AI antwoorden geeft vóórdat potentiële klanten doorklikken. Met de aanpak speelt HubSpot in op de verschuiving van verkeer en conversies weg van de traditionele eigen kanalen.

Eye Wish zet vakmanschap centraal in nieuwe campagne
Optiekketen Eye Wish Opticiens is na vier jaar terug met een merkcampagne die volledig draait om vakmanschap. Samen met het nieuwe creatieve bureau The USP Agency en mediabureau Abovo Maxlead wil de keten zich nadrukkelijk onderscheiden van concurrenten die vooral op prijs communiceren.

De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
'De Telegraaf is stevig verankerd in de boardrooms van Nederland. Uit de Decision Makers Survey 2025 blijkt dat het nieuwsmerk bovengemiddeld goed scoort onder zakelijke beslissers, met name CFO’s, eigenaren en directeuren.

Recordaantal inzendingen voor Effie Awards
Voor de Effie Awards 2025 zijn dit jaar maar liefst 49 cases ingediend – het hoogste aantal inzendingen in jaren. De prijs, wereldwijd erkend als dé vakprijs voor marketing- en reclame-effectiviteit, wordt sinds 1983 in Nederland georganiseerd door VIA en bvA.

De Koffiejongens positioneren zich als buitenbeentje
Koffiemerk De Koffiejongens lanceert samen met bureau Closed on Monday een nieuw merkverhaal en landelijke campagne. Onder het motto ‘Twee kleine jongens met grootse plannen’ presenteren zij zich als nieuwsgierig buitenbeentje in een wereld die wordt gedomineerd door grote koffiemerken.

Hart van Brabant lanceert Hartmakers-campagne
Onder het thema ‘Word Hartmaker van Hart van Brabant’ is een nieuwe langetermijncampagne gelanceerd door Midpoint Brabant en Fama Volat. Doel is inwoners en organisaties te verenigen die zich zichtbaar inzetten voor de regio, voorheen bekend als Midden-Brabant.

Podcastserie ‘The Next Tony’ trapt af met Marcel Belt
Hoe bouw je een consumentenmerk dat commercieel succesvol is én maatschappelijke impact maakt? Met die vraag lanceren marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp de nieuwe podcastserie 'The Next Tony'.

HubSpot lanceert golf aan AI-innovaties
HubSpot, grondlegger van inbound marketing, presenteerde tijdens Inbound 2025 meer dan 200 productlanceringen en updates. Daarmee wil het bedrijf go-to-market-teams helpen hun data te verbinden, effectiever te werken en AI direct in de praktijk toe te passen.

Inbound 25: nieuw groeiplaybook voor AI-marketing
Tijdens de jaarlijkse Inbound-conferentie van het bedrijf geeft HubSpot-CEO Yamini Rangan een scherpe analyse van de uitdagingen én kansen die AI voor marketeers met zich meebrengt.

TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
De TV-reclamemarkt in Nederland heeft in de eerste helft van 2025 een daling van 8,1% doorgemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, met een totale omzet van €390 miljoen. Deze daling is voornamelijk te wijten aan de afname van spot- en non-spotcampagnes, waarbij de non-spotbestedingen met maar liefst 24,2% zijn gedaald naar €39 miljoen.

Dept vergroot rol bij Lufthansa Miles & More
Dept is benoemd tot digitaal lead agency voor Miles & More, het loyaliteitsprogramma van de Lufthansa Group. Daarmee intensiveert het bureau de samenwerking met de luchtvaartmaatschappij, nadat Dept vorig jaar al het digitale bureau werd voor de gehele groep.

Ambion werft leraren met betaalde vakantie
Onderwijsorganisatie Ambion, met meer dan twintig basisscholen in Noordoost-Nederland, zet employer branding creatief in om nieuwe leerkrachten te werven. Studio Ryoko ontwikkelde hiervoor het werkgeversverhaal ‘Werken bij Ambion = Wereldavontuur’, waarmee de organisatie inspeelt op de veelzijdigheid van het vak.

WallyMatters maakt merkimpact meetbaar met AI-platform
Adverteerders investeren steeds meer in branding, maar sturen nog vaak op losse en gefragmenteerde metrics. Het nieuwe Brand Intelligence Platform van WallyMatters wil daar verandering in brengen door elke impressie te scoren en real-time te optimaliseren op merk-KPI’s.

Bol introduceert Branded Shelves voor merkbeleving
Bol lanceert vandaag, na een pilot met 300 partners, ‘Branded Shelves’, een nieuw selfservice advertentieproduct waarmee verkooppartners en leveranciers hun merk en assortiment in een digitale etalage kunnen presenteren.

Consumenten eisen openheid over dataopslag
Nederlandse consumenten willen grip op hun persoonsgegevens en verwachten maximale transparantie van bedrijven. Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van digital agency Snakeware blijkt dat 76% wil weten in welk land hun gegevens worden opgeslagen.

Delta zet gaming in voor lancering wifi 7
Delta en bureau N=5 lanceren een nieuw hoofdstuk in de merkcampagne ‘Aan alles gedacht’ met de introductie van wifi 7. In de nieuwe commercial staat gaming centraal als creatieve invalshoek.

Vernieuwde jongerencampagne Goed Verhaal van start
Met ‘Goed Verhaal’ is vandaag een nieuwe jongerencampagne van Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) van start gegaan die lezen onder middelbare scholieren een maand lang in de spotlight zet.

Sport en cultuur gewoon mogelijk voor ieder kind
Het Jeugdfonds Sport & Cultuur lanceert vandaag een nieuwe campagne die ouders en verzorgers laat zien wat meedoen betekent voor hun kinderen: vrienden maken, stralen, leren, groeien in zelfvertrouwen en vooral meedoen. De boodschap is helder: lid worden van een club is voor ieder kind gewoon mogelijk.

Nieuwe merkcampagne Save the Children
Save the Children Nederland en TBWA\Neboko hebben een nieuw merkplatform gelanceerd met de campagne ‘De wereld veranderen. Begin bij een kind’. De campagne speelt in op het gevoel van machteloosheid dat veel Nederlanders ervaren tegenover mondiale problemen en laat zien dat ieder kind het potentieel in zich draagt om bij te dragen aan een hoopvolle toekomst.

Campagne roept jongeren op tot stamceldonatie
Stichting Matchis – het Nederlands centrum voor stamceldonatie – trapt samen met Hart Voor De Zaak en FirmMedia een van de grootste wervingscampagnes in haar geschiedenis af. Met een brede inzet van tv, radio, social media en outdoor richt de campagne zich specifiek op jongeren.

Campagne waarschuwt jongeren voor criminele ronselaars
Vandaag start de tweede fase van de publiekscampagne 'Vreemd of Verdacht?', een initiatief van de koepel 'Houd misdaad uit je buurt'. De campagne richt zich op het signaleren van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit en legt de nadruk op jongeren die steeds vaker worden geronseld voor criminele klussen.

Mars Wrigley lanceert Extra en Hubba Bubba in Nederland
Mars Wrigley breidt vanaf vandaag zijn portfolio in Nederland uit met de introductie van twee iconische kauwgommerken: Extra en Hubba Bubba. Daarmee betreedt het bedrijf de Nederlandse kauwgommarkt met een breder aanbod aan smaken en belevingen, gericht op met name een jongere doelgroep.

Defensie lanceert campagne tegen zelftwijfel
Vandaag trapt het Ministerie van Defensie een nieuwe arbeidsmarktcampagne af in de reeks 'Tijd voor Defensie'. Met het thema 'Tijd om de stap te zetten' richt de campagne, ontwikkeld door Dentsu Creative Amsterdam, zich op jongeren die wel interesse hebben in Defensie, maar zich laten tegenhouden door twijfel.

Nieuwe campagne verbindt mensen met reuma
ReumaNederland lanceert samen met bureau Joe Public de campagne 'In gesprek op reuma.nl'. In een reeks video’s praten mensen met reuma openhartig met elkaar over de dagelijkse uitdagingen en kleine overwinningen van het leven met deze chronische ziekte.

Het Volksportret wil nieuwe standaard worden
Strateeg Jens Hellewaard (r) en developer Luc van den Boogaart, willen niets minder dan het marktonderzoek op zijn kop zetten. Hun startup Het Volksportret lanceert vandaag een tool die Nederland in 100 communities vangt. Daarmee kan elke marketeer in minuten sparren met zijn doelgroep. ‘We willen dé nieuwe standaard in onderzoek worden’, zeggen de oprichters.

DHL’s merkverhaal achter de Formule 1: race behind the race
Wie dit weekend over de paddock van Zandvoort loopt, ziet twaalf teams aan het werk: de tien Formule 1-constructors, bandenpartner Pirelli én DHL. Want waar de één gaat voor poleposition, runt de ander de race achter de race. Vanuit het DHL Motorhome in de paddock vertelt Christine Schröder-Schönberg, Senior Global Sponsoring Manager, DHL Group, hoe de logistieke reus haar merk al twintig jaar verbindt aan de koningsklasse van de autosport.

Zwitserleven maakt pensioen menselijk met nieuwe campagne
Zwitserleven lanceert deze week de campagne 'Pensioenambities', die radicaal afrekent met de traditionele beeldvorming rond pensioen. Niet cijfers of complexe termen staan centraal, maar persoonlijke plannen, dromen en verlangens. De campagne, ontwikkeld door Selmore Creative Agency en Pink, speelt in op de maatschappelijke discussie rond het nieuwe pensioenstelsel.

Louwman viert jubileum met claxon-cover
Het Louwman Museum in Den Haag viert een bijzonder jubileum: voor het vijfde jaar op rij is het door bezoekers uitgeroepen tot het meest gewaardeerde museum van Nederland. Ter ere van die mijlpaal lanceert het automobielmuseum samen met Onze Kapel een opmerkelijke primeur: de 'Thank You Toeter Song', een cover van Dido’s wereldhit uitgevoerd met autoclaxons.

Ra*w brengt Cannes Lions naar Amsterdam
Kon je er in juni niet bij zijn in Cannes? Geen zorgen: op 17 september haalt Ra*w de magie van het Lions Festival of Creativity naar Amsterdam. Tijdens het After Cannes-event in filmhuis FC Hyena blikt de organisatie terug op het festival met sprekers, winnaars en deelnemers aan de Ra*w Summer Course.

Beko nieuwe confidence partner van Ajax
Ajax en Beko zijn een strategisch partnerschap aangegaan waarbij het internationale huishoudelijke apparatenmerk zich voor meerdere jaren verbindt als officiële confidence partner van de club. Beide partijen delen waarden als betrouwbaarheid, prestaties en duurzaamheid.

Brouwerij ’t IJ kiest 51North voor nieuw platform
Brouwerij ’t IJ, onderdeel van Duvel Moortgat, heeft 51North aangesteld als digital agency voor de ontwikkeling van een volledig nieuw platform. Het bureau uit Sittard verzorgt zowel het ontwerp als de technische realisatie.

Marketeers worstelen met social SEO-strategie
Hoewel Nederlandse marketeers het belang van social SEO breed onderkennen, blijkt de praktische uitvoering achter te blijven. Uit nieuw onderzoek van social agency Team5pm blijkt dat 74 procent social SEO als (zeer) belangrijk ziet voor online vindbaarheid, maar slechts 30 procent beschikt over een concrete strategie.

Logistiekcampagne TLN benadrukt innovatie en duurzaamheid
Transport en Logistiek Nederland (TLN) lanceert de volgende fase van de campagne 'Het lukt alleen met logistiek'. In samenwerking met reclamebureau RAUWcc krijgt de publiekscampagne vernieuwd materiaal dat niet alleen de onmisbaarheid, maar ook de innovatieve en duurzame kracht van de sector laat zien.
- AlgemeenNieuws Eerste 'unbottled' drankje zet...Nieuws [marketeer 230] Ivo Duits - founder...Nieuws Onderzoek: Merken zouden meer...Nieuws VIA: ‘Bureaus moeten fundamenteel...Nieuws Rob Overduin (Nima): 'Marketing is...Weblog [column] Monocultuur in marketing:...
- B2BNieuws Marketingtransfers week 37, 2025Nieuws ASML investeert in AI-bedrijf Mistral Nieuws Loop: marketing in het AI-tijdperkNieuws Marketingtransfers week 36, 2025Nieuws HubSpot lanceert golf aan...Nieuws Commercialreview lanceert Stramigo,...
- BureausNieuws Multi-Gyn kiest voor...Nieuws Christian Alexander viert...Nieuws Nieuw geluid voor nieuwe VanMoofNieuws Domino’s lanceert 13 nieuwe office...Nieuws Salsa Shop kiest Buutvrij als...Nieuws Eye Wish zet vakmanschap centraal in...
- ContentmarketingNieuws FME en We Agency lanceren...Nieuws [GPCM2025] 'De prijs was een enorme...Nieuws Univé zet kindertekeningen in voor...Nieuws Kinderen ontwerpen feestdagenkaarten...Nieuws ‘Nee betekent nee’: nieuwe campagne...Nieuws GPCM2025: 'Campagnes moeten naadloos...
- DesignNieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...Nieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...Nieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...
- Food en RetailNieuws Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw...Nieuws Heineken 0 punt 0 bereikt 10K...Nieuws Kruidvat versterkt...Nieuws Fritz-kola introduceert Mischmasch...Nieuws Albert Heijn zet tech in tegen...Nieuws Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer...
- MediaNieuws KPN en S10 starten campagne tegen...Nieuws Donald Duck blijft populairste...Nieuws Ook Prime Video brengt Premier...Weblog [column] GenZ en de power van...Nieuws De Telegraaf bereikt zakelijke...Nieuws Onderzoek: Papieren folder blijft...
- Online MarketingNieuws KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met...Nieuws Kaart wint van appje bij verjaardagenNieuws NS Stations lanceert game met...Nieuws TikTok bereikt 200 miljoen Europese...Weblog [column] Marketingfacts Focus #7Nieuws Hoe Kia de EV3 lanceerde met slimme...
- SponsoringNieuws Hera United trapt af met top...Nieuws Beko nieuwe confidence partner van...Nieuws KPN haakt in met 'Sail together'Nieuws Viaplay start Premier...Nieuws Vitesse brengt ode aan supporters in...Nieuws Tour of Holland na 21 jaar terug met...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Nieuwe merkcampagne Save the Children
- Nami lanceert campagne-initiatief #EchtMannelijk
- Dentsu HQ zoekt koper voor buitenlandse activiteiten
- Vitakruid lanceert nieuw merkplatform 'Het zit erin'
- Zzuper lanceert campagne voor onverzekerde zelfstandigen
- Campagne waarschuwt jongeren voor criminele ronselaars
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Multi-Gyn kiest voor... 12-09-2025
- Christian Alexander viert... 11-09-2025
- Nieuw geluid voor nieuwe VanMoof10-09-2025
- Domino’s lanceert 13 nieuwe office... 10-09-2025
- Salsa Shop kiest Buutvrij als... 09-09-2025
- Eye Wish zet vakmanschap centraal in... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes