Rel om doodskist Mulisch in reclame Nationale Notaris

Rel om doodskist Mulisch in reclame Nationale Notaris
  • Bureaus
  • 19 feb 2014 @ 00:29
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • Campagnes

De erven van Harry Mulisch zijn onaangenaam verrast door een reclameposter van Nationale Notaris waarop zonder toestemming een foto is gebruikt van de begrafenis van de beroemde schrijver. De adverteerder en reclamebureau DKTD hadden dit in het productieproces over het hoofd gezien.

Op 1500 reclameposters door heel Nederland prijkt nu een foto van de doodskist waarin Mulisch naar zijn laatste rustplaats op begraafplaats Zorgvlied wordt gebracht. Het is vooral het bijschrift dat pijnlijk is voor de nabestaanden: 'Klaar om te gaan?' 

De adverteerder  probeert op deze wijze met een knipoog aandacht te vragen voor de zogenaamde 'testamentscan' op NationaleNotaris.nl. De familie Mulisch kon de knipoog niet waarderen en heeft getergd gereageerd.

Er blijkt sprake te zijn van een misverstand. Fotograaf Merlin daleman had wel degelijk gemeld om welke begrafenis het ging, maar deze boodschap was binnen het reclamebureau ondergesneewd. Campagneleider Danny Tournier wist in ieder geval van niets, zegt hij tegen NRC. Ook de klant was niet op de hoogte. 

De Nationale Notaris heeft inmiddels contact gehad met de familie. Er zijn 1500 posters verspreid in twaalf plaatsen en er liggen er nog 3500 op de plank. Mocht de familie aandringen op het stopzetten van de campagne, dan betekent dat een fikse financiële tegenvaller voor het notarisbedrijf. Zou daar een verzekeringsscan voor bestaan? 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken