Ophef over 'structuurloze' pitch van Tempo-Team

Ophef over 'structuurloze' pitch van Tempo-Team
  • Bureaus
  • 29 dec 2015 @ 15:50
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PitchesKlantenReclameMarketingZakelijk

Op de valreep van het nieuwe jaar toch nog een rel: er is ophef ontstaan over een open 'pitch' waartoe Tempo-Team afgelopen week opriep. Bureauvereniging Vea spreekt ontstemd over een 'ongeleide structuurloze beauty-contest' en roept zijn achterban op om niet mee te doen aan dit soort pitches. Tempo-Team op zijn beurt meent dat Vea de feiten niet kent.

Tempo-Team is op zoek naar een nieuw reclamebureau en nodigde afgelopen week geïnteresseerde bureaus uit voor een 'kennismaking' die zij 'naar eigen smaak mogen invullen, dus van een standaard bureaupresentatie tot een creatieve invulling van het merk'. De deadline is 14 januari.

'Bij de keuze van een bureau is naast de klik uiteraard creativiteit en ervaring bepalend', zo verklaarde vorige week Janine Bos, directeur marketing en communicatie van Randstad Nederland. 'Heeft het bureau een visie op onze markt en hoe denkt het impact te maken op onze doelgroepen? We werken met ons team graag met een bureau dat uitdaagt en het mooie -en tikkeltje brutale- Tempo-Team verder brengt.'

Vea wil 'dit soort uitwassen' uitbannen

Vea-directeur Cees Wijnnobel nam in een brief aan de aangesloten bureaus direct stelling 'om dit soort uitwassen uit te bannen'. De Vea is van mening dat 'een professionele adverteerder weet welke communicatie zijn merk nodig heeft en welke bureaus dat kunnen leveren'. Zo niet, dan zijn er 'zeer gekwalificeerde adviseurs'. 'De gekozen aanpak van Tempo Team belooft weinig goeds voor het bureau dat de pitch gaat winnen. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat zij het waarschijnlijk ook zonder briefings zullen moeten doen en gewoon iets creatiefs moeten verzinnen.'

Het harde oordeel van de Vea leidde prompt tot een reactie van Tempo-Team, dat zich 'verrast' noemde door de oproep aan bureaus om niet mee te doen aan de pitch. 'Tempo-Team heeft jarenlang naar volle tevredenheid samengewerkt met TBWA en gaat nu het merk herpositioneren', meldt Joost Heeroma, senior communicatiemanager van Randstad Groep. 'Hiervan is het bureau in de zomer van 2015 in kennis gesteld. Onderdeel van de herpositionering is dat Tempo-Team na wil gaan of de huidige bureaus en leveranciers nog voldoen aan de wensen en eisen. TBWA is in november geïnformeerd over de pitch. Tempo-Team heeft in de pitch geïnteresseerde bureaus uitgenodigd zich aan te melden. Daarna volgt een selectie en zal een shortlist worden samengesteld.' De adverteerder is 'verbaasd dat de VEA een oproep doet zonder de feiten te checken'.

'Zinloze pitch-aanpak'

Wijnnobel blijft bij zijn kritiek. 'Dit is in mijn ogen de bureaus nodeloos op kosten jagen. Zonder structuur en zonder beoordelingscriteria is een dergelijke pitch-aanpak in mijn ogen zinloos. Want hoe gaat Tempo-team dan de selectie maken uit die tientallen of misschien wel honderden voorstellen? En hoe ga je vervolgens de deelnemende bureaus dan goed uitleggen waarom ze het niet geworden zijn?'

Ook de Bond van Adverteerders is door MarketingTribune om een reactie gevraagd. De BVA laat weten 'als belangenbehartiger voor adverteerders niet altijd op individuele gevallen te reageren'. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken