Esprix 2018: goud voor Opel, ASN en Volkswagen
- Bureaus
- 24 mei 2018 @ 08:57
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CampagnesAwardMarketingMerken
- 24 mei 2018 @ 08:57
- Jeroen Mirck
De Esprix-oogst dit jaar: 33 awards verdeeld over drie keer goud, negen keer zilver en 21 keer brons. Opel, ASN en Volkswagen (Pon) waren goed voor goud, terwijl er zilver blonk voor Vodafone Ziggo, Bol.com (2x), Pon, KPN, Doritos, Samsung, Opel en het Amsterdams 4 en 5 Comité.
In Eye Amsterdam stonden op 23 mei de meest succesvolle marketingcommunicatiecampagnes in de spotlights. Bij de Esprix kiezen creatieven en marketeers samen het beste werk van Nederland. Ze beoordelen inzendingen gelijkwaardig op het creatieve idee en het resultaat. Opmerkelijk: in de categorie Product Launch werden geen prijzen uitgereikt. Hier een overzicht van het beste werk van afgelopen jaar.
GOUD
Pay with Views van Opel (J. Walter Thompson Amsterdam)
Innovation
Jury: Views als currency. Een totaal nieuwe benadering van online adverteren. Zeer innovatieve en creatieve aanpak van Opel om mensen met views een auto te laten betalen. Ook is het een slimme manier om mensen in te zetten om content voor je te maken. Op die manier betrek je mensen actief bij het merk en verwerf je sympathie. De aankoopintentie en alle andere onderdelen van de purchase funnel zijn aantoonbaar toegenomen. Ook is er veel publiciteit gegenereerd. Goud in de categorie Innovation en zilver in Durables.
Zo maakt geld gelukkig van ASN (Selmore)
Financial
Jury: De campagne is creatief en mooi. Liefdevol én relevant. Het thema Zo maakt geld gelukkig is grappig en sterk. Knap dat het hier om een langetermijncampagne gaat. De invulling van het thema is geweldig gedaan, het is tot de bankpas aan toe doorgevoerd. De resultaten zijn goed. 11 procent groei, waarvan de helft jong. Dat is een mooi resultaat voor een bank, waar nieuwe klanten werven lastig is. Wel moet worden meegewogen dat ASN de trend mee heeft. Bureau en klant doen samen echt iets goeds voor het merk. De campagne is memorabel en knap doorvertaald. De creatie is sterk en jaloersmakend. Vanwege de kracht en consistentie van deze klassieke campagne is een beloning met goud op zijn plaats.
Volkswagen Roboboy van Pon (Achtung McGarryBowen)
Durables
Jury: 'De jury vindt dit een prachtige, geïntegreerde case. Buitengewoon creatief, met geslaagde executie en een mooie, emotionele en vernieuwende manier om product features over het voetlicht te brengen. Het is een kinderlijk simpel idee. Slim en innovatief. De campagne is volledig in stijl van Volkswagen gemaakt. Geen enkel ander merk had het op deze manier kunnen doen. Hoewel de autopakken niet nieuw zijn, is het toepassen van de app een gouden vondst. Ook de toepassing van de verschillende media binnen de hele campagne is uitstekend op elkaar afgestemd. De resultaten van de campagne zijn goed. Er zijn 20.000 Roboboy-pakken opgehaald bij de dealer. De pakken werden bovendien een conversation piece. Een jaloersmakend creatief idee, dat qua resultaat overeind blijft. Een uitstekend voorbeeld van een innovatieve, out-of-the boxcampagne die goud verdient.'
ZILVER
Guide of Thrones van Vodafone Ziggo (OMD)
Telecom & Utilities
Jury: 'Briljant staaltje creativiteit en technologie! Geweldig idee om een chatbot in te zetten voor een van de meest succesvolle series ooit. Innovatief en relevant. Ook het gebruik van emoji’s vindt de jury een leuke twist. Daar waar het kon, zijn aspecten uit de serie toegepast. Er zijn verhaallijnen bedacht en de niet-kijkers werden snel bijgespijkerd. Met recht: zilver!'
Initiatief Vrij van Bezet van Amsterdams 4 en 5 Comité (Lemon Scented Tea)
Small Budget
Jury: De uiting past goed bij de tijdsgeest, is slim en creatief. Mooi opgezet, met krachtige thematiek. Uitgevoerd met enkel tape, is dit een schoolvoorbeeld van small budget. Het is een mooie, klassieke PR-case. De tape is niet alleen slim bedacht, het staat ook symbool voor activisme. Krachtig door eenvoud. Mediageniek en daardoor effectief. Het meest pure idee in de categorie Small Budget. De kosten waren slecht 15 euro voor de tape. Zoveel aandacht met zo’n eenvoudig middel, zo simpel kan het zijn.
Winkelwagen van Bol.com (Buutvrij for Life)
Retail
Jury: Een jaloersmakend rond idee. Mooi uitgevoerd. Bol.com neemt in deze actie zichzelf niet serieus, de doelgroep daarentegen wel. Een creatieve manier om te laten zien wat het assortiment is. Bol.com heeft met deze met liefde gemaakte campagne de doelstellingen ver overtroffen en veel aandacht gescoord.
Valentijn om nooit te vergeten van Bol.com (Etcetera)
Retail
Jury: Dit idee gaat echt over de proposities van het bedrijf en het past naadloos bij Bol.com. Zeer herkenbaar. Het maakt de voordelen van bestellen bij Bol.com zichtbaar. De case gaat ook over gedrag en zet mensen in beweging; de Valentijndoos om jezelf cadeau te geven is erg gevat. Zo laat je sales op langere termijn groeien. Prima resultaten in combinatie met beperkt budget. Het aantal bestellingen met levering dezelfde dag is daadwerkelijk toegenomen. Met recht: zilver!
Connected Car van Pon (Achtung McGarryBowen)
Innovation
Jury: Mooi slim uitgangspunt waar innovatie, data en sales hand in hand gaan. Het is een connected product, slimme dienst en nieuw businessmodel tegelijk. Een slim instrument om autorijders vaker naar de dealer te krijgen. Knap om mensen het gevoel te geven dat ze bijzonder zijn. Retentie en klantwaarde zijn verdubbeld. Een strategische en relevante case die volgens de jury zilver waard is.
Evert_45 van KPN (N=5)
Innovation
Jury: Met eigentijdse media wekt KPN de verhalen van mensen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt tot leven. Knap om de ‘saaie’ geschiedenis te vertalen naar een hedendaags medium voor educatie. De emotionele lading is pakkend en de uitvoering prachtig. 80 procent van het budget is besteed aan content en slechts 20 procent aan de verspreiding. Hét ultieme bewijs voor de maatschappelijke relevantie van de campagne. Een campagne waar jong en oud stil van wordt.
#playbold van Doritos, PepsiCo (Fitzroy)
FMCG
Jury: De campagne, gericht op jongeren, is al jaren consistent. Het thema Playbold is uitdagend. De ideeën zijn mooi uitgewerkt, net over het randje en daar houden we van. Slimme strategie, geweldige resultaten. De jury ziet de campagne #playbold als dé manier om marketing te bedrijven. Een online case met effect op de winkelvloer. Brons in de categorie Business to Consumer en zilver, vanwege de consistentie, in de categorie FMCG.
Rulebreakers van Samsung Benelux (Cheil Amsterdam)
Durables
Jury: Wat branded content betreft een grootse prestatie. Deze acht films zijn verbluffend gemaakt. Je wordt er écht door gegrepen. Je blijft doorkijken als je er eenmaal een hebt gezien. De verhalen zijn divers, waardoor verschillende doelgroepen telkens uitstekend worden bereikt. En het product wordt nergens opzichtig gepushed.
Pay with Views van Opel (J. Walter Thompson Amsterdam)
Durables
Deze case heeft ook goud gewonnen; lees daar het juryrapport.
BRONS
Telecom & Utilities: Hoe vlogger Evert_45 verhalen uit de oorlog tot leven bracht van KPN (N=5)
Telecom & Utilities: #ananas van Ben (Etcetera, Red Urban & Daybreak)
Telecom & Utilities: #hatersgonnalove van Tele2 (Indie Amsterdam)
Small Budget: Sociaal Afhaalpunt van Zonnehuisgroep Amstelland (Etcetera)
Not for profit: Lampionnencampagne van KWF Kankerbestrijding (Kapooow)
Not for profit: A Comedian's Worst Nightmare van FSHD Stichting (Grey Amsterdam)
Not for profit: Sociaal Afhaalpunt van Zonnehuisgroep Amstelland (Etcetera)
Not for profit: Stop de regelgekte van GGZ (Etcetera & Red Urban)
Innovation: RouteTour van Škoda (Selmore)
Financial: Kaan's Stream Store van ABN Amro (Buutvrij for Life)
Financial: Het leven van een voetbalhesje van ING Nederland (J. Walter Thompson Amsterdam)
Employer Branding & Employee Engagement: 'Verbindt. Verbetert. Verduurzaamt' van ProRail (Ogilvy & Mather Amsterdam)
Employer Branding & Employee Engagement: Reinventing the World of Banking van ABN Amro (UM Studio’s)
Durables: Into the Frame van Porsche (Achtung McGarryBowen)
Durables: Welcome Home van Ford (Ogilvy & Mather Amsterdam)
Durables: PowerWash van Miele (Buutvrij for Life)
B2C: #playbold van Doritos, PepsiCo (Fitzroy)
B2C: Lampionnencampagne van KWF Kankerbestrijding (Kapooow)
B2C: Six Minute Stories van Zorg en Zekerheid (Dawn)
B2C: Sire van Sire
B2B: CMOtalk van Energize
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- resultaat
- creativiteit
- Bol.com
- Volkskwagen
- Pon
- Eye Amsterdam
- ASN
- Esprix
- Doritos
- campagnes
- Opel
- reclame
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Podcasts verdiepen Dela-campagne... 07-05-2025
- McDonald’s breidt bureaunetwerk... 07-05-2025
- Creatieve bureaus openen deuren in... 07-05-2025
- Campagne vraagt aandacht voor... 07-05-2025
- Big Mac saus nu los te koop in fles06-05-2025
- Douwe Egberts kiest voor bureau... 06-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management