Hartstichting, KWF en Longfonds lanceren platform ‘Doei Tabaksindustrie’

Hartstichting, KWF en Longfonds  lanceren  platform ‘Doei Tabaksindustrie’
  • Bureaus
  • 25 nov 2022 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingCreatieMVO

Samen met social first agency Hammerfest lanceren drie partijen de campagne ‘Doei Tabaksindustrie’ gelanceerd. Naar eigen zeggen een platform om samen met jongeren te strijden voor een samenleving waarin de tabaksindustrie geen plek meer heeft.

Jaarlijks overlijden alleen al in Nederland zo’n 20.000 mensen aan de gevolgen van roken. Om die gestorven rokers te vervangen is de tabaksindustrie voortdurend op zoek naar jongeren. Om aan nieuwe jonge klanten te komen deelt de tabaksindustrie bijvoorbeeld gratis sigaretten uit aan kinderen in Afrika en Azië. En verleiden ze jongeren tot nicotinegebruik met e-sigaretten/vapes. Zo worden kinderen al op jonge leeftijd verslaafd gemaakt. Genoeg redenen voor Hartstichting, KWF en Longfonds om samen te strijden voor een Rookvrije Generatie, maar worden daarin tegengewerkt door de tabaksindustrie.

Samen met social first agency Hammerfest wordt daarom de campagne ‘Doei Tabaksindustrie’ gelanceerd. Naar eigen zeggen een platform om samen met jongeren te strijden voor een samenleving waarin de tabaksindustrie geen plek meer heeft. Tweederde (63%) van de jongeren tot 18 jaar is helemaal klaar met deze industrie, blijkt uit de jaarlijkse Generatiemonitor van Gezondheidsfondsen voor Rookvrij. De film (zie onder) is een parodie op de tabaksleveranciers.

Voorafgaand aan de lancering van het platform vond de teasercampagne genaamd ‘Bedankt voor het roken’ plaats via (D)OOH, bioscoop, online video en contextual targeting. Deze campagne had als doel de tabaksindustrie een gezicht te geven, hun smerige spelletjes bloot te leggen en verontwaardiging bij Nederlanders te creëren. Met ‘Doei Tabaksindustrie’ cancelen de fondsen deze campagne én - vanaf nu - de tabaksindustrie. De teasercampagne trok crossmediaal de aandacht via verschillende influencers en opiniemakers als Alexander Klöpping.

Patricia van Rossum, Communicatiestrateeg Gezondheidsfondsen voor Rookvrij: 'Dat veel jongeren zich nauwelijks bewust zijn van die verleiding maakt hen een makkelijk slachtoffer van de tabaksindustrie. De tabaksindustrie maakt haar producten bewust verslavend en is betrokken bij talloze onacceptabele praktijken. Dat moet stoppen. Met het platform Doei Tabaksindustrie willen we een beweging creëren voor iedereen die strijdt voor een maatschappij zonder tabaksindustrie.'

“De tabaksindustrie is al zo lang een wezenlijk onderdeel van onze samenleving, dat we nooit hebben stilgestaan hoe bizar dat eigenlijk is. Met ‘Doei Tabaksindustrie’ maken we samen met jongeren een vuist en geven we alle initiatieven met hetzelfde doel – de tabaksindustrie stoppen – een podium via het platform', vertelt Guy Lokhoff, Creative Director bij Hammerfest, aan MarketingTribune.

De campagne werd mede mogelijk gemaakt door Het PR Bureau, WeFilm en LamaLama.



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken