Calvé Pindakaas viert 75e verjaardag

Calvé Pindakaas viert 75e verjaardag
  • Bureaus
  • 28 apr 2023 @ 07:59
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodCreatie

In mei 2023 is het 75 jaar geleden dat Calvé werd geïntroduceerd in Nederland. Sindsdien bouwde het merk een indrukwekkende marketing legacy op. Bekijk alvast de 50 seconden-film met een mooie terugblik.

De Nederlandse Oliefabriek (NOF) in Delft startte in 1948, naast het fabriceren van slaolie en mayonaise uit aardnoten, met het maken van een pasta uit deze grondstof. Zo werd het eerste potje Calvé pindakaas geboren. Het broodbeleg, dat rijk is aan onverzadigde vetten en een bron van vitaminen en mineralen, was zeer welkom in de magere jaren na de Tweede Wereldoorlog. Nu 75 jaar later staat het pindakaasmerk niet alleen bekend om 'de gezonde bouwstenen waar al meerdere generaties groot mee zijn geworden', maar ook om de opvallende tv-reclames. 

Ter ere van de 75e verjaardag komt Calvé de hele meimaand met een campagne die de rijke (reclame)historie weerspiegelt. 

Jan van den Berg, marketeer bij Calvé Pindakaas: 'Al 75 jaar is Calvé de brandstof voor alle kinderen met grote dromen. En daar zijn we heel trots op. Deze maand vieren we de rijke historie van Calvé door een spotlight te zetten op alles wat dit merk groots heeft gemaakt. Niet alleen door de helden uit de commercials weer terug te brengen op tv, maar ook door de lekkerste dikke boterhammen met pindakaas uit te delen. Want wie jarig is, trakteert.'

Wie jarig is trakteert
De campagne wordt ingevuld met een 360 graden aanpak, volledig in het teken van de 75 jaar Calvé in Nederland. Zo wordt er op de winkelvloer geactiveerd met feestelijke pindakaaspotten. Door het hele land zijn 75 potten verspreid in de supermarkt voorzien van een gouden wikkel aan de binnenkant, waarmee de gelukkige vinder een jaar lang gratis pindakaas wint. Het merk doet daarnaast een PR onderzoek naar de favoriete broodjes pindakaas van Nederland en zal vervolgens met een 'nostalgische bakkerij' het land in trekken en Nederlanders trakteren op hun favoriete broodje.

Eerste Calvé Pindakaas commercial 
De reclamehistorie van Calvé begon in de jaren 80 met die van de razend populaire Petje Pitamientje en zijn bekende woorden: 'Mijn moeder zegt dat het goed voor me is, omdat er zoveel vitamientjes in zitten. Stom hé? Ik vind het gewoon lekker.'

Al decennialang maakt Calvé reclamecampagnes die draaien om topsporters in hun kinderjaren. Steevast zijn dit kinderen met grote dromen, die zich door niets laten tegenhouden: van Elfstedentochtwinnaar Evert van Benthem, die met vallen en opstaan over natuurijs gleed, tot topvoetbalster Lieke Martens die het advies van haar coach in de wind sloeg (‘U zei jongens!’) en meest recentelijk Esther Vergeer, waarmee Calvé een steentje bijdraagt aan het normaliseren van sporten met een beperking. Al deze helden passeren de revue in de nieuwe TVC, die zondag 30 april 2023 tijdens de bekerfinale voor het eerst op televisie te zien zal zijn. Op social kan je stemmen op je favoriete commercial en daarmee kans maken op een jaar lang gratis pindakaas. Bekijk de jubileum TVC als eerste in het venster hieronder. Lees ook: DOSSIER BUIKGEVOEL Calvé Pindakaas.
(PvWK, still boven uit: 'Evert')

credits:
opdrachtgever: Unilever Benelux
product: Calvé Pindakaas
marketeers: Jan van den Berg, Emily Raz en Esther van Spronsen 
bureau: Alfred international
mediabureau: Mindshare 
shopper marketing: Brompton Road 
social: Lifehunters
activatie: Tasty Lemon
PR: Glasnost Amsterdam

Over Calvé
'Calvé is van oorsprong een Nederlands voedingsmerk waaronder het bedrijf Unilever pindakaas, mayonaise, sauzen en dressings op de markt brengt. Met vakmanschap en liefde voor pindakaas wil Calvé ook de komende 70 jaar jong en oud laten genieten van al het goede van de lekkerste en smeuïgste pindakaas. Calvé is grote supporter van sport. Iedere vier jaar introduceert Calvé de ‘wie is er niet groot mee geworden’ campagne. Wie grote dromen wil waarmaken, moet zelf een hoop drempels overwinnen. Daar komt veel kracht, toewijding en doorzettingsvermogen bij kijken. Het doel van Calvé is om brandstof te bieden voor kinderen met grote dromen. Voor meer informatie kijk hier.'

(Calvé)



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken