[interview] Merkstrateeg Hoes schrijft met Van den Eynden debuut 'Lieve Chris'
![[interview] Merkstrateeg Hoes schrijft met Van den Eynden debuut 'Lieve Chris'](/bureaus/nieuws/2023/06/interview-merkstrateeg-hoes-schrijft-met-van-den-eynden-debuut-chris/Antoinette-Hoes-en-Sabine-van-den-Eynden-nw-juist.jpg)
- Bureaus
- 1 jun 2023 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - StrategieStorytellingCreatie
- 1 jun 2023 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Antoinette Hoes bouwt momenteel een strategieteam met Koreaans talent in Seoul, voor de global business division van Innocean. Intussen verscheen haar literair debuut: tijd voor een interview.
Wat behelst precies je huidige werk bij Innocean?
'Wij zijn als bureau onderdeel van de Hyundai -spreek uit als Sunday en maak van de S een J- Motor Group. We bouwen naast het strategieteam ook aan een "community of practice" voor alle Innocean strategen wereldwijd. En last nut not least hou ik me veel bezig met wat AI gaat betekenen voor ons vak, en dan niet alleen voor creatie, maar vooral ook voor alle andere takken van sport binnen ons bureau.'
Je bent sinds jaar en dag marketingstrateeg. Wat fascineert je aan dit vak?
'Het is het leukste vak ter wereld. Als strateeg mag je nieuwsgierig zijn, en tegen de draad ingaan, oplossingen verzinnen. En er is altijd weer iets nieuws te leren. Het vak is me op het lijf geschreven. Ik verveel me nooit.'
Met Sabine van den Eynden schreef je recentelijk je literair debuut. Wat vormde de aanleiding?
'We zijn allebei opgegeroeid in het Amsterdam van de jaren 80. Die tijd voelde voor ons als een vrijplaats waarin we vrijwel ongestoord door ouderlijk gezag het leven in al haar facetten konden ontdekken. We konden ons niet onttrekken aan het gevoel dat die vrijheid na onze jeugd gestaag minder werd, dat de vertrutting en grotere controledrang toesloegen. We wilden een ode schrijven aan die periode, maar ook aan de vriendschap en aan Amsterdam. We waren al veel eerder aan het boek begonnen, en het weer weggelegd, en weer eens begonnen. Maar vlak voor covid spraken we af dat ik een tijd zou gaan freelancen om tijd te hebben om samen met Sabine ‘Lieve Chris’ af te maken. Dankzij reclame-collega Henk Rijks, die ook schrijver is, kwamen we in contact met onze uitgever: Mizzi van der Pluijm. Zij was getriggerd door het feit dat het een boek was over de jaren 80 waarin nu eens twee meiden de hoofdpersonen zijn, en bood ons na het lezen van wat hoofdstukken een contract aan.'
Is ‘Lieve Chris’ een autobiografie van jullie?
'Nee, Sabine en ik zeker zijn niet de Sasja en Christina uit het boek. "Lieve Chris" is het verhaal van een hele generatie kinderen en jong volwassenen die opgroeiden in Amsterdam in de vroege jaren 80. En van hun, vaak afwezige, ouders. Wij hebben voornamelijk onze fantasie aan het werk gezet, maar een aantal elementen in het boek hebben hun wortels in herinneringen van onszelf en vele anderen.'
Waarom samen geschreven? En hoe doe je zoiets: ieder een hoofdstuk?
'Sabine en ik kennen elkaar uit die tijd. Van een nachtbushalte om precies te zijn, waar ik te schaars gekleed stond te rillen en zij mij de helft van haar jas aanbood om op te gaan zitten. Ik had haar daarvoor al wel eens staan bewonderen in Dansen bij Jansen, inmidels Disco Dolly. Ze had een prachtige krullenbol en kon geweldig dansen. En vanaf die nacht was het "aan". Vriendschappen die je zo jong sluit, kunnen veel weghebben van een verliefdheid. Maar in het boek is de vriendschap ook genadeloos. En meer verklap ik niet 😉.
Als strateeg ben ik natuurlijk een structuur fetishist, en Sabine die al decennia lang series schrijft, houdt er ook van om te plannen en in te delen. We hebben heel veel research gedaan. Onze personages ontwikkeld. Bedacht welke verhaallijnen we er in wilden hebben. Een eerste opdeling in hoofdstukken gemaakt. De stijl van spreken en de gedachten van Sasja en Christina samen uitgeknoebeld en afgestemd. Daarna zijn we pas echt gaan schrijven, om en om een hoofdstuk. Dat ging goed tot versie 2 naar de uitgever ging. Vanaf dat moment ging eerst de een en dan de ander door het hele boek heen. Mizzi van der Pluijm van de uigeverij heeft ons gedurende covid goed aan het werk gezet, maar daarna kwam het ook eindelijk echt af.'
Zou je wel terug willen naar die tijd, the eighties?
'In het boek bedenkt de inmiddels volwassen Sasja dat ze haar jeugd graag over zou willen doen "en dan niet lafjes, met de kennis van nu", maar gewoon hardcore weer dezelfde fouten maken. Daar zit wel iets in, ik vond het een geweldige tijd.'
Hoe promoten jullie deze titel qua marketing? Helpt de uitgeverij mee?
'Uitgeverij Pluim is verantwoorlijk voor de marketing, en wat mij betreft is het promoten van een boek een vak apart, waar Sabine en ik niet zoveel van af weten. Daar hebben we ons dus ook niet te veel mee bemoeid.'
Het boek werd gelanceerd in Akhnaton met een eighties-feestje. Veel vakgenoten over de dansvloer?
'Het boekenfeest was een heerlijk warm bad. Met een goeie mix van mensen die we al kennen sinds die jaren 80, nieuwere vrienden en familie. En ja een tiental vakgenoten was er zeker ook.'
Via welke link kunnen we Lieve Chris bestellen?
'Je kan Lieve Chris rechtsreeks bij Uitgeverij Pluim bestellen alhier, maar het is heel fijn als je de lokale boekhandel steunt door het daar te kopen!'
(PvWK, foto boven: Sabine van den Eynden en Antoinette Hoes door Brenda de Vries)
cover van Lieve Chris.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- boek
- HLZ
- Innocean
- debuut
- Uitgeverij Pluim
- strategie
- Antoinette Hoes
- Sabine van den Eynden
- eighties
- literair
- HMG
- Hyundai
- lokale boekhandel
- Lieve Chris
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Big Mac saus nu los te koop in fles06-05-2025
- Douwe Egberts kiest voor bureau... 06-05-2025
- ‘Tijd voor Defensie’ toont flexibele... 06-05-2025
- Ace en We Fashion lanceren met... 06-05-2025
- Zonnebankmaker JK Group lanceert... 02-05-2025
- Goud voor 'Stukje van mij' van KPN... 02-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management