Nieuw merkverhaal van DDB voor Toyota Nederland

Nieuw merkverhaal van DDB voor Toyota Nederland
  • Bureaus
  • 2 okt 2023 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieMarketing

In de nieuwe film van DDB Amsterdam leren we het merkkarakter van Toyota beter kennen. De film begint met een herkenbaar, maar onvermijdelijk vader-dochter moment wat vrijwel alle ouders zullen herkennen.

Hij wil zijn dochtertje uitzwaaien bij de bus voor het schoolkamp. Zij wil de laatste meters naar de bus liever zelf lopen. Als hij zijn werkdag als taxichauffeur begint, ziet hij in de auto dat ze iets vergeten is. En start hij de achtervolging van de bus om weer dichter bij haar te komen.

'Het merkkarakter Roy doet het goed bij het Nederlandse publiek'
Deze nieuwe Toyota-film werd in de Validators pre-test nog iets beter gewaardeerd dan de introductiefilm. Daarin bood taxichauffeur Roy onverwachte hulp bij een bevalling. Nu helpt bij het laten slagen van het schoolkamp van zijn eigen dochtertje. Mensen vinden de goedbedoelende en behulpzame goedzak ook nu weer bijzonder sympathiek. Roy moet Toyota de komende jaren een menselijker en socialer gezicht geven omdat het merk decennialang vooral bekend stond als een rationele keuze.

Een Toyota rijd je nooit alleen voor jezelf
Luuk Maes, Head Marketing Communication: 'We zijn lekker op weg met onze vernieuwde integrale aanpak. Het met DDB ontwikkelde karakter en merkthema ‘Een Toyota rijd je nooit alleen voor jezelf’ valt heel goed. Toyota’s merkkarakter Roy is nu al bekend bij 53% van de Nederlanders. Mensen vinden hem super-sympathiek. Toyota’s top of mind bekendheid en overweging zijn sindsdien significant gestegen. Tegelijkertijd hebben wij ook flinke stappen gemaakt aan de performancekant. Dat komt nu mooi samen: terwijl de automarkt onder druk staat, zien wij groei in de hele merkfunnel. Toyota is terug op de derde positie.'
Bekijk de nieuwe film in het venster hieronder.

(PvWK)

Credits
opdrachtgever Toyota Nederland: Luuk Maes, John de Wit, Stefan Kleinrouweler, Kevin Adams, Martijn van de Ven
strategie en creatie: DDB Amsterdam
regie en filmproductie: Pink Rabbit, Ismael ten Heuvel x Rogier Hesp
edit: MRTN
post productie: Crabsalad
muziek: Tom Tukker
ound: Public Audio 



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken