[branded content] Eerlijke verhalen over het runnen van een bureau

[branded content] Eerlijke verhalen over het runnen van een bureau
  • Bureaus
  • 28 nov 2023 @ 09:45
  • Link
  • Teamleader
    Teamleader


  • Geen tag

Met de podcast Agency Life wil softwarebedrijf Teamleader direct contact maken met bureaudirecteuren. In de podcast vertellen zij openhartig over de manier waarop ze hun bureau runnen.

Agency Life is de podcast van Teamleader dat software maakt voor agencies. Robin Van Cleemput, maker en host van Agency Life legt uit hoe de business en de podcast met elkaar verbonden zijn. ‘Het is onze liefdesbrief aan bureaus, we willen de klanten beter leren kennen. Plus we organiseren dat de eigenaren van de bureaus wat meer met elkaar praten over de uitdagingen in hun business. We praten over thema’s die een rol spelen in het werkende leven van de ondernemers: hoe organiseer je een bureau, hoe haal je nieuwe klanten binnen? Van die gesprekken maakten we eerst video’s, blogs en e-books en nu podcasts en een tweewekelijkse nieuwsbrief.’

Rode draad

Elk seizoen bedenken de makers een nieuw thema dat als een rode draad door alle afleveringen loopt. Dit jaar is dat ‘business as unusual’ en dat gaat over de specifieke uitdagingen anno 2023 zoals het opzetten van remote teams, AI en de economische instabiliteit. ’Jos Govaart van Coopr zei bij ons: in een jaar bij een bureau heb je ongeveer drie goede dagen waarop alles lukt en hoe ga je daarmee om als je beseft dat je te maken hebt met zoveel nieuwe ontwikkelingen?’ Peter Van Wijnaerde, ook maker van Agency Life legt uit dat het echt bedoeld is voor ondernemers. ‘We doen het volgens sommige gasten beter dan de vakpers waar het vooral gaat om de awardshows en wie gaat waar werken? Van Cleemput legt uit dat Agency Life zich echt wil onderscheiden van wat er al is. ‘We willen het niet hebben over hoe succesvol je bent, maar eerder: waar maken mensen bij bureaus zich oprecht zorgen over?’

Businessmodel

Het gaat dus om de vragen die leven bij bureaubazen. Interessant is het om wat dieper in te gaan op het businessmodel. Want het is leuk om de liefde voor de bureaus te tonen en om interessante thema’s te bespreken, maar het gaat er ook om dat die bureau-ondernemers ooit de keuze maken om een pakket aan te schaffen. ‘De mensen aan tafel nemen die beslissing,’ zegt Van Wijnaerde. ‘Dus het is belangrijk dat wij laten zien dat wij met dezelfde zaken bezig zijn als zij.’ Van Cleemput gaat daarin mee. ‘Wij bouwen samen met onze gasten thought leadership en hopen dat mensen de naam Teamleader onthouden als ze naar software zoeken. Maar het gaat vooral om de inhoud, we bespreken onderwerpen die dicht liggen bij wat ons product kan.’

De podcast evolueert, groeit mee met de manier waarop bureaubazen zichzelf blijven onderscheiden met goede mensen, goed werk en goed contact met de klant. ‘We begonnen ooit met wat ons product kan tot uitdagingen van nu,’ zegt Van Cleemput. ‘Maar straks gaan we ons laten inspireren door ons Agency Benchmark-onderzoek. Hoe beschermen ze hun marges, welke KPI’s gebruiken ze en hoe gaan ze om met zaken als AI?’ Van Wijnaerde: ‘Het was de tweede keer dat we dit onderzoek deden waardoor je wat wetmatigheden ontdekt. Interessant is bijvoorbeeld dat bureaus nog weinig onderzoek doen naar de winstgevendheid van projecten: maak je niet te veel uren voor wat het oplevert?’ Plus qua sales zouden bureaus ook forse stappen kunnen maken, legt Van Wijnaerde uit. ‘Laatst vertelde iemand mij dat het hem gemiddeld 15.000 euro kost om een klant binnen te halen. Het is blijkbaar heel kostbaar terwijl de vriendelijke pitchvergoeding 5000 euro is.’

Volwassen

Van Cleemput vindt het mooi dat de onderwerpen zo wat gelaagder worden. ‘Wat opvalt is dat Nederlandse bureaus sales wat meer volwassen hebben georganiseerd. Er zijn duidelijk targets waardoor medewerkers daarmee bezig zijn.’ Werving van nieuwe klanten, is een goed voorbeeld van een thema dat een onderwerp kan zijn voor Agency Life. Belangrijk is dat bureaubazen openhartig vertellen waarmee ze worstelen. Het is een duidelijk opdracht om die ‘echtheid’ altijd naar boven te halen. Van Wijnaerde: ‘Precies die vraag over de eerlijkheid stelden wij ook aan elkaar toen we begonnen. Maar het viel op dat bureaubazen elkaar onderling echt heel veel te vertellen hebben.’ Het is belangrijk dat de bureaumensen uit Nederland en België zich op hun gemak voelen. Van Cleemput: ‘Ik doe zeker niets magisch, maar dat gaat heel goed. Ik ben aangenaam verrast dat ze informatie willen delen, mensen vinden het prettig dat ze niet hoeven pochen over hun campagnes, maar dat het ergens over gaat.’ Topgasten zijn lekker openhartig, een beetje te quoten, maar iets anders is het belangrijkste, legt Van Wijnaerde uit. ‘Ze moeten hart voor het vak hebben en niet bang zijn om fouten te delen.’ Het grote gevaar van media over marketing is immers dat de mensen zelf aan marketing doen. Dat is precies de valkuil die de makers van Agency Life willen voorkomen. ‘Ze worden naast hun vakgenoten gezet dus ze komen niet weg met marketingpraatjes.’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Teamleader
Tekst: BBP Media | Afbeelding: Teamleader


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken