Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal kiest voor verjonging

- Bureaus
 - 28 mrt 2025 @ 10:55
 - Link
 - 
  
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
 
- 28 mrt 2025 @ 10:55
 - Kel Koenen
 
De Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal heeft een nieuwe identiteit gepresenteerd, ontwikkeld door creatief bureau KesselsKramer. Met deze verjongingsslag wil het theater- en concertgebouw in hartje Leiden een breder en jonger publiek aanspreken. De vernieuwing valt samen met de opening van Café Caat, een zelfstandig podiumcafé in de voormalige foyer van de Stadsgehoorzaal.
De Leidse Schouwburg (1705) is de oudste schouwburg van Nederland. Samen met de Stadsgehoorzaal (1826) vormt het een culturele pijler in de stad en de regio. Ondanks de klassieke uitstraling is de programmering al langer gericht op een breed en jong publiek. De coronaperiode zorgde echter voor uitstel van een herpositionering – tot nu.
De nieuwe visuele identiteit draait om het idee van verhalen ervaren: kijken, luisteren, delen. Dat is ook zichtbaar in het logo, dat symbool staat voor deze drie elementen. Volgens Gijs van den Berg, creatief directeur bij KesselsKramer, is de nieuwe identiteit een viering van ‘de perfecte paradox: eeuwenoude gebouwen met een verrassend jong hart.’
Café Caat, de nieuwste toevoeging aan de organisatie, is gevestigd in het voormalige Sint Catharina Gasthuis (1275). Het vervangt de oude foyer van de Stadsgehoorzaal en moet fungeren als culturele ontmoetingsplek voor Leidenaren. Hoewel Café Caat een zelfstandige uitstraling krijgt, is de identiteit nauw verbonden met die van de overkoepelende organisatie. Zo ontstaat een herkenbare ‘familie’ met een eigen karakter per locatie.
Naast de visuele branding ontwikkelde KesselsKramer ook een toolbox voor het team, waarmee zij zelf campagnes en uitingen kunnen maken in lijn met de nieuwe stijl.
- 
Kel Koenen
 - Werkt bij: MarketingTribune
 - Functie: Hoofdredacteur
 - Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
 - Profiel »
 
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
 - Inschrijven
 
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
 - ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
 
Meest gelezen
- Vodafone verlengt levensduur smartphones met gratis...
 - Jumbo blaast nieuwe ‘Prijzenstorm’-campagne af
 - Huisdieren geven levensles in nieuwe Purina-campagne
 - Tatoma start Agency Circle: AI als structurele groeimotor voor...
 - Essent zet Thuisvoordeel centraal in wintercampagne
 - 113 Zelfmoordpreventie start campagne rond nieuwe...
 
Laatste Nieuws
- ICI Paris XL lanceert sitcomserie La... 04-11-2025
 - Intertoys brengt De Grote... 03-11-2025
 - Belastingdienst lanceert 'handige'... 03-11-2025
 - NCTV wil Nederland vooruit laten... 03-11-2025
 - Essent zet Thuisvoordeel centraal in... 31-10-2025
 - DJI werft vakmensen met... 30-10-2025
 
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
 - Klaar voor Black Friday?
 - De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
 - Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
 - Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
 - The State of AI in Customer Experience 2025
 

