Zo stel je het ideale contentteam samen

Zo stel je het ideale contentteam samen
  • Content
  • 8 sep 2021 @ 11:21
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Content

De wereld van digitale content verandert in razend tempo. En ons werk als digitale specialisten - en wat we daarvoor moeten kunnen - verandert net zo snel mee.

Hierdoor is het samenstellen van goede teams en het vinden van de juiste mensen een uitdaging. Want hoe bepaal je wat je team nodig heeft? En welke functietitel hang je daar aan?

Door Floor Naus

Contentmanager, contentmarketeer, copywriter, customer journey-expert, content lead of contentgoeroe. Contentspecialisten gebruiken 101 titels voor het omschrijven van hun kunnen. En bij elk bedrijf wordt eenzelfde functieomschrijving ook weer anders geïnterpreteerd. Dus hoe weet je dan welke expert je nodig hebt? Door te selecteren op vaardigheden, weet je zeker dat je de juiste expert in huis haalt om jouw doelstellingen te halen. Zo neem je niet per ongeluk een contentmanager aan die ervaring heeft met meerdere CMS’en, maar niet in CSS kan werken. En dat was nou nét wat je nodig had. 

Daarom is het slim om eerst je contentdoelstellingen in kaart te brengen. Welke doelen heb je? En welke skills heb je daarbij nodig? Schrijf alle benodigde vaardigheden op. Bekijk daarna welke kwaliteiten je team al in huis heeft, zo weet je ook gelijk welke vaardigheden je nog mist om je doelstellingen te halen. Op basis van deze informatie kan je een concrete vacaturetekst opstellen én de juiste functietitel er aan hangen. Zo nodig jij straks de juiste mensen uit voor een gesprek. 

1. Breng je doelstellingen in kaart
Om te zorgen dat jij de juiste persoon aanneemt, is het in kaart brengen van jouw contentdoelstellingen belangrijk. Wat is je doel? En welke skills heb je daarbij nodig?

Misschien heb je als doel het verbeteren van de online zichtbaarheid. De content die je hiervoor nodig hebt, willen jullie binnen de organisatie maken. Kennis en ervaring in contentcreatie, online marketing en data komen dan goed van pas.

Met behulp van het Content Skillset Model van Crossphase kun je onderzoeken welke vaardigheden je nodig hebt om dit doel te bereiken. Kijk hierbij niet naar wat het team kan, maar juist naar wat het team nog nodig heeft.

2. Leg jouw team onder de loep
Als je de benodigde skillset hebt vastgelegd, start dan met het in kaart brengen van je medewerkers. Hoe ziet het team eruit en welke vaardigheden komen erin voor? Denk aan contentmanagement, contentwebredactie, analytics en UX-design.

Door het voeren van individuele gesprekken, krijg je meer inzicht in de skillset van jouw team. Verwar het onderzoek naar vaardigheden niet met een evaluatie. Een open en veilige omgeving, en oprechte belangstelling zijn belangrijk voor een optimaal resultaat.

3. Analyseer welke skills je nog mist
Nu je weet over welke vaardigheden jouw team beschikt, kun je zien welke nog missen in het team. Heb je het model gebruikt om te plotten? Dan kun je de figuren van jouw medewerkers samenvoegen tot één figuur. Leg vervolgens het figuur van jouw team en de benodigde skillset over elkaar heen en je ziet gelijk waar er expertise ontbreekt.

Ook zonder het model zie je op papier welke vaardigheden niet in het rijtje voorkomen. Heb je een contentmanager nodig die ook ervaring heeft met SEO? Of juist een webredacteur met ervaring in UX-writing? Stel jouw vacaturetekst zo concreet mogelijk op. Geen ruimte om mensen aan te nemen? Dan weet je nu ook in welke vaardigheden je het eigen personeel op moet leiden.

Met of zonder Content Skillset Model: je team en je doelstellingen profiteren van het selecteren op skills!

Dit artikel verscheen bij collega-titel MarketingFacts.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken