Content marketing showcase: 'Insights' van NRC Media

Content marketing showcase: 'Insights' van NRC Media
  • Content
  • 14 jul 2014 @ 13:13
  • 19551 x gelezen
  • Link
  • Suzanne de Bakker
    Suzanne de Bakker

    docent Master Corporate Communicatie
    Universiteit van Amsterdam
  • Verdienmodellen

Het is nog niet bewezen dat contentmarketing geld oplevert. De effectiviteit of ROI van contentmarketing staat dus niet vast. Dat concludeerde ik in een eerder blogartikel op Marketingfacts. Maar kun je dan helemaal niets zeggen over het al dan niet effectief zijn van al die inspanningen die je als bedrijf of merk doet op het gebied van content? Natuurlijk wel! Er zijn een aantal contentmarketingcases die hun nut al aangetoond hebben. De komende tijd zal ik ze hier bespreken en vandaag beschrijf ik 'Insights' van NRC Media.

'Insights' van NRC Media

NRC Media, de uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl, levert sinds 2012 Insights. Met Insights positioneert NRC Media zich als kennispartner voor marketeers, adverteerders en mediabureaus. De Insights bieden feiten, trends en inzichten over de doelgroep van marketeers, adverteerders en mediabureaus, en zijn gebaseerd op onderzoeken zoals NOM, DMS, NOA en relevante brancherapporten, aangevuld met eigen onderzoek.

Met andere woorden, NRC media biedt met Insights kennis over en inzicht in het gedrag en de motivatie van de Nederlandse consument bij bijvoorbeeld het nemen van een aankoopbeslissing. In maart 2014 zijn de Insights volledig herzien en geactualiseerd en geven ze niet alleen een beeld van de huidige stand van zaken, maar wordt ook een toekomstvisie gepresenteerd.

Mediacampagne

Rondom de lancering van de Insights is een mediacampagne georganiseerd. De uitingen zijn gefaseerd ingezet op een crossmediale manier waarbij betaalde (bought) en eigen (owned) media zijn ingezet.


NRC Media heeft een aantal doelen voor de Insights geformuleerd:

  • Branding van NRC Media in het algemeen
  • Positionering van NRC Media als kennispartner
  • Het genereren van leads

Resultaten

Wat zijn de resultaten? De Insights zijn ruim 3.500 keer gedownload, door ruim 1.070 personen. Van die 1.070 personen hebben 350 mensen zich ingeschreven voor de b2b-nieuwsbrief van NRC Media; bijna 190 wilden direct contact met een accountmanager naar aanleiding van hun download en 42 personen zijn van plan binnen 6 maanden te adverteren, bij NRC Media of elders. Van de 1070 personen bleek 75 procent interessant te zijn voor lead processing. Het grootste aantal downloads was voor de Insights van de branches Consumentenelektronica, ICT en Telecom, Retail en Zakelijke Dienstverlening, Automotive en Kunst en Cultuur. 

Deze case is eerder verschenen als onderdeel van de blogpost ‘Hoe toon je het nut van contentmarketing aan‘ op Marketingfacts. Bekijk ook de eerste case in deze serie: 'Bad breath test' van Orabrush.

Suzanne de Bakker

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken