Een goed verhaal begint bij je klant

  • Content
  • 19 jan 2016 @ 09:15
  • Link
  • Maroesja Kuut
    Maroesja Kuut

    content marketeer
    Creatxt communicatie & content
  • KlantenStorytelling

Verhalen verbinden en worden beter onthouden. Goede verhalen laten zich vinden. Maar hoe kom je tot een goed verhaal? Goed nieuws! Dat verhaal zit al in je organisatie en begint bij de klant.

1. Luister naar je klant (en anderen)
Het begint met een goed verhaal. Makkelijker gezegd dan gedaan. Want wat is een goed verhaal? Dat antwoord ligt (deels) bij je doelgroep. Wat boeit de doelgroep, waar liggen hun interesses, wat maakt hen enthousiast? Kijk ook welke verhalen jouzelf inspireren. Hoe hebben andere organisaties het aangepakt. Kijk eens naar Nike, Red Bull en Dove. Wat doen con-collega’s?

2. Wat is het doel?
Over de doelstelling kunnen we tegelijk eenvoudig én vaag doen, want emotie is altijd het doel van storytelling. Je wilt met je verhaal áltijd een emotie bewerkstelligen. Welke emotie; dat is aan de organisatie om te bepalen. Gaat het bijvoorbeeld om blijdschap, angst, boosheid of verdriet?

3. Welke rol speelt de organisatie in het verhaal?
Vroeger, toen zendergericht communiceren nog heel normaal was, speelde de organisatie de hoofdrol. Tegenwoordig zie je steeds vaker dat de klant deze rol toebedeeld krijgt. Dat neemt niet weg dat je organisatie nog steeds een rol in het verhaal speelt, zij het een meer bescheiden rol is. Archetypes kunnen helpen om te bepalen welke rol jouw organisatie het beste past. Zo speelt Hema de rol van Everyman, Rabobank die van Caregiver en Nike speelt de Hero die klanten continu uitdaagt het beste uit hunzelf te halen.

Het kiezen van een archetype dat bij je organisatie past, is niet alleen voor één verhaal te gebruiken. Een archetype kan in alle communicatie-uitingen worden benut. Een archetype is immers als het ware wie je bent; je identiteit als organisatie. Het helpt de organisatie om consequent en op authentieke wijze het merk te laden.

4. Het verhaal
In ieder verhaal is sprake van een aantal basisingrediënten: hoofdrolspeler, gebeurtenis, actie. Hollywoodscripts zijn een goed voorbeeld van hoe een verhaal opgebouwd kan worden. Het begint met een ideale dag, er gebeurt iets, de hoofdrolspeler moet in actie komen, er komen allerlei avonturen op zijn pad, hij heeft het moeilijk, maar uiteindelijk krijgt hij het voor elkaar en het verhaal eindigt weer met een ideale dag.

5. Maak het deelbaar
Het is een open deur, maar toch: een goed verhaal wordt maar wat graag doorverteld. Maak het delen daarom zo makkelijk mogelijk. Kies je formats (blogs, social media, video) en zorg voor pakkende deelbare content.

Maroesja Kuut

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken