Contentmarketing vs SEO

Contentmarketing vs SEO
  • Content
  • 19 okt 2016 @ 15:52
  • 13697 x gelezen
  • Link
  • Judith van Oudheusden
    Judith van Oudheusden

    Contentmarketeer
    Contenticiteit
  • DigitaalContent

Sinds zoekmachines als Google beter raad weten met de context van woorden, is contentmarketing steeds populairder geworden. Logisch, want twee heel belangrijke elementen binnen contentmarketing worden dankzij die context ook beter door Google herkend: relevantie en regelmatig nieuwe content toevoegen op je website.

Het is gelukkig niet meer nodig om webteksten vol te proppen met steeds weer dezelfde statische woordencombinatie. Goed nieuws voor tekstliefhebbers. Zinnen als 'Bent u op zoek naar een installatiebedrijf Rotterdam?', hoeven gelukkig niet per se meer. Als je overigens niet ziet wat er mis is aan de voorgaande zin, ben je al teveel gewend geraakt aan kromme SEO-teksten. Ik zou je in dat geval willen aanraden om vooral weer veel boeken te gaan lezen. Gewoon offline, want dan is SEO helemaal geen issue, waardoor kromme zinnen niet nodig zijn. Voor je het weet ben je weer helemaal up to date en kun ook jij aan de slag met authentieke copy. Want webteksten mogen weer tof en onderscheidend zijn. 

Contentmarketing is niet het nieuwe SEO
Dat is goed nieuws. Maar het valt me op dat contentmarketing tegenwoordig vaak wordt aangeprezen als het nieuwe SEO. Teksten als: ‘Als je maar voldoende nieuwe content blijft toevoegen aan je website over relevante onderwerpen, kom je vanzelf hoog in de zoekresultaten.’ 

Helaas, daar komt wel meer bij kijken en daarnaast bestaat het gevaar dat er alleen nog maar content gemaakt wordt om de content. Stel je voor dat iedere bakker op de hoek met grote regelmaat gaat bloggen over zijn overheerlijke broden en die blogs allemaal weer gaat verspreiden via social media. Ik denk dat we op een gegeven moment een beetje klaar zijn met die enorme berg aan informatie die op ons afkomt die we niet eens echt interessant vinden.

Vergelijk het met een chatbot. Superhandig als het goed wordt ingezet. Maar laatst had ik helaas een andere ervaring. Mijn nieuwe abonnement bij mijn mobiele provider was net ingegaan en blijkbaar waren de bijbehorende instellingen voor mobiel internet niet goed overgenomen op mijn smartphone. Ik zocht eerst zelf naar een oplossing, maar kon die niet vinden. Daarom nam ik contact op met de helpdesk. Dat bleek een chatbot te zijn. Geen probleem, ik typte mijn vraag in het daarvoor bestemde boxje. Dat ging ongeveer zo:

'Instellingen mobiel internet ontvangen.'
'Wilt u uw instellingen resetten?'
'Nee.'
'Waar kan ik u mee van dienst zijn?'
'Ik wil graag mobiel internet.'
'Wilt u een nieuw abonnement?'
'Nee. '
'Waar kan ik u mee van dienst zijn?'

Je begrijpt het idee, de vraag- en antwoordcyclus ging zo nog een tijdje door tot ik eindelijk de juiste termen had gevonden die de chatbot begreep. 

Inmiddels was ik redelijk gefrustreerd en geïrriteerd. Waarom had mijn provider me niet de mogelijkheid geboden om contact te leggen met een echt persoon van de helpdesk? De chatbot bedacht zich dat niet na twee keer mijn antwoord ' nee', omdat hem dat niet was geleerd door echte mensen. Een chatbot is leuk, maar als aanvulling op echt contact.

Contentmarketing gaat om meerwaarde
Contentmarketing en SEO werken hetzelfde. Contentmarketing met als hoofddoel hogere rankings wordt als de chatbot: vooral zoveel informatie uitspugen die Google helpt bij de rankings, maar waar je lezer moedeloos van wordt. De teksten zijn niet leuk, niet bruikbaar of onleesbaar. Bij het schrijven had je niet de lezer in je achterhoofd, maar Google.

Allereerst gaat contentmarketing om meerwaarde. Om oprecht te willen informeren, zoals die (zeldzaam) behulpzame medewerker in de meubelwinkel. Het gaat om vertellen over je passie voor het vak en lezers daarmee boeien. En het gaat om bestaande klanten nog meer kennis over je product geven, zodat zij er meer plezier of nut uit halen.

Het is een effectieve tool om je doelgroep te bereiken met relevante en authentieke inzichten. Informatie waar je doelgroep echt wat aan heeft en nieuwsgierig maakt naar meer van jou. Meer kennis, meer inzichten, meer hulp, meer producten of diensten. Als je dat voor ogen houdt, is contentmarketing een geweldige tool.

Andersom is SEO-optimalisatie ook veel meer dan alleen maar content verspreiden met relevante zoekwoorden. Een website die technisch niet in orde is, kan nog zoveel nieuwe en relevante content bevatten, maar hoog komen in de zoekresultaten is onwaarschijnlijk.

SEO en contentmarketing gaan heel goed samen, maar het gaat niet vanzelf. Net als een chatbot niet vanzelf begrijpt wanneer het tijd is om hulp in te schakelen. Gebruik een gezonde mix van techniek en relevante content, geschreven voor je doelgroep. Je zult zien: het één sluit het ander niet uit, het vult elkaar juist aan. 
 

Door: Judith van Oudheusden

Judith van Oudheusden

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken