[column] Meesterlijke content behoeft geen cms

[column] Meesterlijke content behoeft geen cms
  • Content
  • 19 jul 2018 @ 11:02
  • 13915 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • MakersContent

Ik moet even wennen dat het schrijven van een goed verhaal niet meer voldoet. Statische content werkt niet meer. De wijsneuzen van Dept gaan me uitleggen dat je online een beleving moet creëren die matcht met de klantverwachting en waar mogelijk interactie aangaat.

Van zo’n statement kun je behoorlijk nerveus worden. Maar zie daar de oplossing: Een goed cms-systeem. En als je niet weet wat een cms is: ‘Een cms is een digitaal content platform dat je in staat stelt rijke en waardevolle data te koppelen waarmee je jouw bezoekers weet te enthousiasmeren voor de producten en/of diensten die jouw organisatie aanbiedt.’ (Bron: whitepaper van Dept) Natuurlijk stoor ik me aan dit soort prietpraat. De uitvinders van het wiel beweren dat je je niet meer kunt voortbewegen zonder wiel.

Elke contentmarketeer zou Dagelijks werk van Renate Dorrestein moeten lezen om te begrijpen hoe inspirerend statische content kan zijn. Mits vloeiend uit een pen die met passie schrijft. Daar heb je geen goed cms voor nodig. De groei en de diversiteit van het aantal momenten dat een consument met een marketingboodschap in aanraking komt is explosief gestegen. Dat vraagt inderdaad om regie en je hoeft niet hoog opgeleid te zijn om te snappen dat content op sociale media om een andere aanpak vraagt dan content in tijdschriften of tv. Vraag het Trump. Je hebt een strategisch full funnel marketing-model nodig om doelgroepen met de juiste content aan te spreken in de juiste fase van de customer journey. Zo, dat is er uit. Als je elke stap in een aankoopproces helder hebt, kun je ook bedenken wat voor content bij elke stap hoort.

Het is ook verwarrend hoe Customer Talk dit onderwerp benadert: ‘Om de juiste customer experience te bereiken, moeten managers de pijnpunten van klanten identificeren en de juiste mix van technologie en klantenserviceprocessen implementeren om merkloyaliteit te creëren. Veel bedrijven en instellingen zetten nieuwe technologieën in om de klantervaring te verbeteren en de concurrentie voor te blijven. Zonder het te beseffen, kan echter een verkeerde keuze of een overdaad aan technologie juist de ervaring van de klant in een onzekere positie brengen.’ Dus als ik het goed begrijp, breng ik de klantreis in beeld en ga op zoek naar pijnpunten om vervolgens met het juiste cms de juiste content te distribueren die moet bijdragen aan een betere klantervaring. Tjonge tjonge, het moet niet gekker worden.

Waarom gebruiken we niet ons gezonde verstand en zetten professionals in om goede content te maken die mensen aanspreekt, content die inspireert en mensen raakt. Lees Dorrestein. Als je dat voor elkaar krijgt, kun je wellicht eens denken over bijvoorbeeld chatbots. Met techniek lossen we niks op als we niet de juiste mensen hebben die begrijpen wat goede content is. Statisch, waarom niet. Meesterlijke content behoeft geen cms.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken