[column] Is het mogelijk om fake in influencermarketing te bestrijden?
- Content
- 16 sep 2019 @ 12:12
- Link
-
Emilie Tabor
Founding Partner & CMO
IMA - Influencermarketing
- 16 sep 2019 @ 12:12
- Emilie Tabor
Fake nieuws. Fake volgers. Fake likes. Wie of wat kunnen we tegenwoordig nog vertrouwen? Is alles op het internet vandaag de dag fake?
Authenticiteit, oftewel duidelijk, eerlijk, en open communiceren, is een veelgehoorde term binnen de wereld van influencermarketing. Ondanks dat deze missie en visie dient te worden opgevolgd, toont een recente survey van MediaKix aan dat 50% van marketeers het bestrijden van nepvolgers als de grootste uitdaging in de influencermarketing industrie ziet.
50% van marketeers ziet het bestrijden van nepvolgers als de grootste uitdaging in de influencermarketing industrie
Zo verbazend is dat ook niet. Met één klik op de knop kun je tienduizend Instagram-volgers kopen. Dit voor de verontrustend lage prijs van $70. Erg verleidelijk dus. Het alternatief - hard werken en stap voor stap een trouwe band met je volgers opbouwen - kost veel meer tijd.
Aankoop van engagement en volgers: hoe spoor je dat op?
Laten we beginnen met het onderscheiden van nep-engagements en nepvolgers. De twee begrippen worden vaak in één adem genoemd wanneer men het over frauduleuze activiteiten heeft, maar betekenen feitelijk iets anders en worden ook afzonderlijk van elkaar gekocht door fraudeurs
Als je weet waar je op moet letten, zijn nep-engagements, met name likes en comments, op subtiele wijze op te sporen. Een engagement rate (het aantal likes en comments gedeeld door het aantal volgers) van boven de 10% is verdacht te noemen, vooral als de comments bestaan uit emoji's of generieke uitspraken zoals ‘mooi’ of ‘goed gedaan’. Verder zie je vaak dat nep-likes afkomstig zijn van profielen zonder foto’s, profielfoto of biografie. Lege hulzen dus. Likes die buitengewoon hoog zijn in vergelijking met het aantal comments zijn meestal ook een teken aan de wand dat sprake is van een nep-engagement.
Een influencer die regelmatig post en kwalitatieve content plaatst, maar toch een engagementrate onder de 2% heeft, valt niet als kwalitatief aan te merken.
Ook in de speurtocht naar nepvolgers is het belangrijk om naar het engagementrate van de influencer te kijken. Een influencer die regelmatig post en kwalitatieve content plaatst, maar toch een engagementrate onder de 2% heeft, valt niet als kwalitatief aan te merken. Deze influencer heeft nepvolgers, of volgers van lage kwaliteit zonder interesse in de content van de influencer. Ondanks dat er geen absolute regels bestaan voor het ontdekken van nep-engagements of nepvolgers, zijn bovenstaande signaleringen een indicatie van vals spel. Er bestaan natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel.
Biedt AI uitkomst?
Verschillende bedrijven bieden technologieën aan die nep-engagements en nepvolgers kunnen opsporen met behulp van AI. Deze platformen kunnen verdachte activiteiten, zoals een plotselinge toename in het aantal volgers, vaststellen. Dit lijkt mogelijk handig, maar toch zien we dat de menselijke hand de sterkste en meest betrouwbare manier is om nep-engagements en nepvolgers op te sporen. De AI platformen geven een eerste indruk van een influencer op basis van vooraf bepaalde criteria. Echter, een influencer die in de pers komt, en daardoor plotseling sterk groeit op Instagram, heeft niet noodzakelijkerwijs nepvolgers gekocht. Dergelijke praktijkvoorbeelden worden (vooralsnog) niet door AI platformen meegewogen. Bovenstaande wil niet zeggen dat influencermarketing platformen met een dergelijke technologie niet waardevol zijn, maar meer waardevol is AI in combinatie met een menselijke evaluatie.
Wat brengt de toekomst?
Social media reuzen Facebook en Instagram zijn recent de strijd aangegaan met verschillende bedrijven die likes en volgers verkopen. Facebook is onlangs zijn eerste rechtszaak gestart tegen een bedrijf in China dat volgens Facebook nep-clicks heeft verkocht. Sociale media hebben dus de jacht op nep-engagements en nepvolgers geopend, maar het blijft moeilijk om frauduleuze activiteiten op social media volledig op te vangen.
Belangrijk is het bewustzijn van de frauduleuze activiteiten bij social media kanalen en influencermarketeers. Al tijdens de zoektocht naar de juiste Influencer, dienen bovenstaande aanwijzingen meegenomen te worden, zodat nep-engagements en nepvolgers voor een groot deel en in een eerder stadium vermeden kan worden. Samen kunnen we de frauduleuze activiteiten in de industrie aanpakken en voor kwalitatieve influencercampagnes gaan.
Meer info: IMA - Influencer Marketing Agency.
-
Emilie Tabor
- Werkt bij: IMA
- Functie: Founding Partner & CMO
- Website:https://imagency.com/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Home ontwikkelt introductiecampagne... 02-05-2025
- Tabloo start speelse... 16-04-2025
- Sterk, creatief en vol lef - ANWB... 11-04-2025
- McDonald’s laat lef en... 09-04-2025
- Heineken introduceert ‘The Flipper’... 09-04-2025
- Fjällräven opnieuw verkozen tot... 07-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management