[column] Contentmarketeers moeten minderen, ook Rabobank

[column] Contentmarketeers moeten minderen, ook Rabobank
  • Content
  • 15 nov 2019 @ 11:38
  • 15109 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentMakers

Het is op deze plek al vaker langsgekomen. Het is gedaan met sociale media. Cor Hospes verwoordde het deze week als volgt: ‘Facebook is een beetje verworden tot een advertentiemedium. Het is niet van jezelf.'

Hij vervolgt: 'Jarenlang zijn bedrijven gaan bouwen op sociale media. Dat is klaar, uitgewerkt. Mijnheer Zuckerberg gaat er met al je data vandoor. Je ziet ook dat het aantal social shares is verminderd, waarom zou je daar mee doorgaan als het niet van jezelf is? Je moet zorgen dat een platform van jezelf is! Dus: ga voor jezelf een eigen platform beginnen. Social media is voorbij zoals je het kent. Het is een onbetrouwbaar medium gebleken, het is een reclamemedium geworden. Het geldt ook voor andere platforms als Linkedin en Instagram.’ Bron: Nederlandsmedianieuws.nl

En luister in dit verband ook even naar Coen Denolf van The Fat Lady,  een succesvol contentmarketingbureau uit Gent. Coen is een gelauwerde contentmarketeer die graag zijn learnings van 2019 met ons deelt. Ook hij voorspelt het einde van sociale media.

Op journalismlab.nl deze week een verhaal over immersieve journalistiek. ‘Uit het onderzoek (inhoudsanalyse en interviews met makers) komt naar voren dat we vier vormen immersieve journalistiek kunnen onderscheiden. De vorm onderscheidt zich in de interactiemogelijkheden die de gebruiker kan inzetten en de technologie om de gebruiker in de virtuele wereld onder te dompelen. Waar sommige producties met je mobiel te bekijken zijn om je een indruk te geven van een locatie of evenement waar je anders niet aanwezig zou kunnen zijn (observing a location), zijn andere producties alleen te bekijken met een VR bril en ben je als gebruiker zelf onderdeel van het verhaal (participating in a story).’ De moeite om te lezen.

In de Stentor van 7 november krijgt Carlijn Postma de ruimte om haar visie op contentmarketing nog eens over het voetlicht te brengen. Met verve. Zij adviseert marketeers zich te verdiepen hoe tv-series mensen aan zich weten te binden. Ze noemt dat bingemarketing. Lees het verhaal en daarna het boek. Leerzaam.

Het gebeurt niet meer zo vaak dat er een nieuw tijdschrift op de voordeurmat valt. Dus de verrassing was er toen ik van de week Rabo&CO oppakte. Gelijk treurnis in mijn maag, want het was twintig jaar geleden dat het eerste nummer van U werd gemaakt, later omgebouwd tot Dichterbij. Een van mijn kindjes ter ziele. Maar goed Rabo&CO is de opvolger. Spannend. Nog steeds in veel edities, 86 om precies te zijn. Met dit blad wil Rabobank ‘mij als trouwe lezer van Dichterbij op een nieuwe manier inspireren, maar ook het coöperatieve verhaal en het lidmaatschap van Rabobank interessant en aantrekkelijk maken.’ Zo’n zin doet een beetje pijn, want met de lancering van U en later Dichterbij werd de coöperatieve gedachte van de bank gerevitaliseerd. En het blad wilde de maatschappelijke betrokkenheid van de bank nadrukkelijker etaleren. Was de formule sleets geworden? Nu dus &CO of Rabo&CO, twee keer zo groot, bijna A3. Dat schept verwachtingen. Maar de keuze voor het formaat wordt in de bladformule en vormgeving niet verantwoord. Het blad is bij wijze van spreken alleen wat uitvergroot. Grotere foto’s, groter lettertype… een echt seniorenblad. Nu zou het natuurlijk kunnen dat ik als ‘oude Sak’ die al lang heel senior is, een extra groot formaat heb gekregen en de reguliere veertiger een kleiner formaat ontvangt. Zou zomaar kunnen. Goed idee! Maar ik vermoed dat het formaat een verwoede poging is om op te vallen tussen de stapels post die tegenwoordig tot een minimum gereduceerd zijn. Op een enkele pagina na zijn de artikelen behoorlijk generiek en hebben niet met de regio te maken. De acht pagina’s Dichterbij Haarlem en Omstreken zijn net zo generiek en platgetreden als de rest. Geen eigen ideeën, de vaste cliche’s die in de lokale krant amper een paar regels waard zijn. Rabo wil met het blad laten zien dat hun coöperatieve manier van werken moderner en relevanter is dan ooit. Daar slaagt het helaas niet in. En het verbaast me dat een van de belangrijkste producenten van contentmarketing in ons land, dit laat gebeuren. Touch leadership in de sector betekent ook dat je een klant bij de hand moet nemen en uitleggen wat wel van deze tijd is en wat niet. Inhoudelijk en wat betreft uitvoering. Het formaat is een vorm van papierverspilling, de onderwerpkeus mist elke relevantie en invalshoeken staan zo ver van de lezers af, dat ik dit blad geen lang leven zie leiden. Maar misschien moet ik het tweede nummer afwachten. Ik blijf het kritisch volgen, omdat Rabo het contentmarketingvak een warm hart toedraagt. Maar een beetje minderen is hier zeker op zijn plaats.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken