[column] De nieuwe werkelijkheid
- Content
- 31 mrt 2020 @ 14:25
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - Content
- 31 mrt 2020 @ 14:25
- Sak van den Boom
Mijn mailbox stroomt over van de adviezen voor beter thuiswerken. Met overzichten van de beste tools en suggesties voor maximale concentratie. Origineel is het allemaal niet. Het lijkt wel of we elkaar overschrijven.
Ik ga ze u besparen op enkele na: wees niet te streng voor jezelf als het gaat om afgeleid te worden. Die afleidingsmomenten kunnen de creativiteit voeden die je nodig hebt om dingen te realiseren met je dienstverleiding. Beschouw afleiding als een oplaadmoment. (Bron: FW)
Ik besefte de waarheid van deze stelling toen een van mijn thuiswerkende kinderen vertelde dat ze elke middag om half vier een koffiebreak neemt en een half uurtje piano speelt. Dat heeft ze in jaren niet gedaan. Top, zou ik zeggen.
Een mooi verhaal dat ik las vertelt dat je juist nu meer dan gemiddeld op je scherm zit en genoeg tijd hebt om te lezen. Je probeert meer abstracte vijanden te verslaan: luiheid, verveling, twijfel aan jezelf, uitstelgedrag. Maar je bent niet lui. Je verveelt je niet. Je bent niet ongemotiveerd. Wat jij bent - wat wij allemaal zijn - is onzeker. En het beste advies om die onzekerheid te overwinnen zijn de drie woorden die Nike veranderde in de meest succes marketingslogan aller tijden: doe het gewoon. Het verhaal op forge.medium.com gaat over jezelf motiveren. Zeker lezen.
BNR had dinsdag een kort kernachtig verhaal over coronataal: ‘Zet niet direct al je campagnes on hold, dat getuigt van paniekvoetbal. In een crisis houd je spoedberaad met de mensen die content maken. Ga terug naar je kernwaarden. Waar wil je voor staan? Daarnaast moet je goed weten wie je publiek is.’
Van Sprout.nl pik ik deze passage: ‘Een mooi voorbeeld van vooruit regeren hoorde ik van een ondernemer in de retail. Zij belde vorige week al haar klanten met de vraag wat hun meest prangende problemen waren. Ook als je niets kunt doen om die mee op te lossen, wordt het gebaar al gewaardeerd. Denk ook aan het oplossen van nog hangende kleine geschillen, het verlengen van betalingstermijnen of het geven van een tijdelijke korting. In ruil voor dergelijke oplossingen besprak zij of de klant ná het opheffen van de coronamaatregelen bij het verstrekken van nieuwe opdrachten voorrang aan haar bedrijf zou willen geven.’
Van emerce.nl pluk ik deze alinea: ‘Het succes van bedrijven valt of staat vandaag de dag met hun klantenservice. Of het nu gaat om het downloaden van informatieve content in de prospectfase, of het indienen van een hulpvraag als klant: klanten willen een naadloze, eenvoudige ervaring met bedrijven’, aldus Inken Kuhlmann-Rhinow, Marketing Director EMEA bij HubSpot. ‘Marketeers zijn de ontwerpers van die ervaring. Toch richten zij zich vaak maar op een klein deel van de klantbeleving. Bedrijven moeten zich vandaag de dag richten op marketingstrategieën die de héle klantreis bedienen. Om dat te kunnen doen moeten marketeers niet alleen investeren, maar zich ook beraden op de juiste mindset en toolkit om veranderingen écht mogelijk te maken. Klanten worden mondiger, het productaanbod wordt groter en het vertrouwen in bedrijven brokkelt af. Tevreden klanten zijn belangrijker dan ooit en staan aan de basis van de groei van je bedrijf: je zou zelfs kunnen zeggen dat ze belangrijker zijn dan de inzet van sales- en marketing.”
En op Customer Talk lees ik: thuiswerken? Daar reageerden bedrijven al jaren terughoudend op met de bekende bezwaren: lagere productiviteit, gebrekkige communicatie, lastige samenwerking en minder groepsgevoel. Veel bedrijven zijn ook bang voor de kosten van thuiswerkplekken en het juridisch bedrijfsbeleid. En dus werkt slechts 37 procent van de Nederlanders soms vanuit huis, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). En dan is daar ineens die zure appel: een coronaviruspandemie. En wat zien we? Ineens kan vrijwel iedereen vanuit huis werken. Eerst nog aarzelend, maar sinds vorige week gaat het helemaal los. Soms met een kanttekening: ‘We zien wel hoe dit loopt.” De eerste gevolgen zagen we meteen: voor het eerst in jaren stonden er geen files op de Nederlandse snelwegen. Organisaties gaan hun telewerkplaatje anders invullen of zijn daar al mee bezig, technisch, organisatorisch en administratief. Ze zullen al snel doorhebben dat het nieuwe werken, flexibele werkplekken en virtueel vergaderen gigantisch veel voordelen opleveren. Dat gebeurt mét productievere en tevreden medewerkers, minder kosten aan het bedrijfswagenpark en minder verloren reistijd in binnen- én buitenland.’ Een nieuwe werkelijkheid.
Op social media-kanalen zie je veel verdrietige berichten over de heftige tijd waar we ons in bevinden, lees ik op Rijnmond.nl. Toch komen er gelukkig op verschillende social-tijdlijnen ook veel posts voorbij waar we een glimlach op ons gezicht van krijgen.
Waarom moet het ongemakkelijk voelen om in deze tijd succes na te streven en na te denken welke kansen de situatie biedt? Maal er niet om. Doe het gewoon. Het geeft je een enorme stimulans. We leven inmiddels in een nieuwe wereld.sak
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Olympisch schaatsteam centraal in campagne X²O Badkamers
- Bolsius ontsteekt sociale verbinding met campagne #deeldevlam
- Flitsmeister rekent af met flitsboetes in nieuwe Vlaamse...
- GPCM feestavond is vandaag: kom ook!
- 'Verborgen Parels' zet met marketing paddenstoelen op de kaart
- Marketeer Kya de Booij over Jack Daniel's nieuwe Studio Jacket
Laatste Nieuws
- Kinderpostzegels en KPN starten... 06-11-2025
- Marketeer Kya de Booij over Jack... 05-11-2025
- GPCM feestavond is vandaag: kom ook!30-10-2025
- 'Verborgen Parels' zet met marketing... 29-10-2025
- Olympisch schaatsteam centraal in... 27-10-2025
- Flitsmeister rekent af met... 27-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

