[column] De nieuwe werkelijkheid

[column] De nieuwe werkelijkheid
  • Content
  • 31 mrt 2020 @ 14:25
  • 22073 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Mijn mailbox stroomt over van de adviezen voor beter thuiswerken. Met overzichten van de beste tools en suggesties voor maximale concentratie. Origineel is het allemaal niet. Het lijkt wel of we elkaar overschrijven.

Ik ga ze u besparen op enkele na: wees niet te streng voor jezelf als het gaat om afgeleid te worden. Die afleidingsmomenten kunnen de creativiteit voeden die je nodig hebt om dingen te realiseren met je dienstverleiding. Beschouw afleiding als een oplaadmoment. (Bron: FW)

Ik besefte de waarheid van deze stelling toen een van mijn thuiswerkende kinderen vertelde dat ze elke middag om half vier een koffiebreak neemt en een half uurtje piano speelt. Dat heeft ze in jaren niet gedaan. Top, zou ik zeggen.

Een mooi verhaal dat ik las vertelt dat je juist nu meer dan gemiddeld op je scherm zit en genoeg tijd hebt om te lezen. Je probeert meer abstracte vijanden te verslaan: luiheid, verveling, twijfel aan jezelf, uitstelgedrag. Maar je bent niet lui. Je verveelt je niet. Je bent niet ongemotiveerd. Wat jij bent - wat wij allemaal zijn - is onzeker. En het beste advies om die onzekerheid te overwinnen zijn de drie woorden die Nike veranderde in de meest succes marketingslogan aller tijden: doe het gewoon. Het verhaal op forge.medium.com gaat over jezelf motiveren. Zeker lezen.

BNR had dinsdag een kort kernachtig verhaal over coronataal: ‘Zet niet direct al je campagnes on hold, dat getuigt van paniekvoetbal. In een crisis houd je spoedberaad met de mensen die content maken. Ga terug naar je kernwaarden. Waar wil je voor staan? Daarnaast moet je goed weten wie je publiek is.’

Van Sprout.nl pik ik deze passage: ‘Een mooi voorbeeld van vooruit regeren hoorde ik van een ondernemer in de retail. Zij belde vorige week al haar klanten met de vraag wat hun meest prangende problemen waren. Ook als je niets kunt doen om die mee op te lossen, wordt het gebaar al gewaardeerd. Denk ook aan het oplossen van nog hangende kleine geschillen, het verlengen van betalingstermijnen of het geven van een tijdelijke korting. In ruil voor dergelijke oplossingen besprak zij of de klant ná het opheffen van de coronamaatregelen bij het verstrekken van nieuwe opdrachten voorrang aan haar bedrijf zou willen geven.’

Van emerce.nl pluk ik deze alinea: ‘Het succes van bedrijven valt of staat vandaag de dag met hun klantenservice. Of het nu gaat om het downloaden van informatieve content in de prospectfase, of het indienen van een hulpvraag als klant: klanten willen een naadloze, eenvoudige ervaring met bedrijven’, aldus Inken Kuhlmann-Rhinow, Marketing Director EMEA bij HubSpot. ‘Marketeers zijn de ontwerpers van die ervaring. Toch richten zij zich vaak maar op een klein deel van de klantbeleving. Bedrijven moeten zich vandaag de dag richten op marketingstrategieën die de héle klantreis bedienen. Om dat te kunnen doen moeten marketeers niet alleen investeren, maar zich ook beraden op de juiste mindset en toolkit om veranderingen écht mogelijk te maken. Klanten worden mondiger, het productaanbod wordt groter en het vertrouwen in bedrijven brokkelt af. Tevreden klanten zijn belangrijker dan ooit en staan aan de basis van de groei van je bedrijf: je zou zelfs kunnen zeggen dat ze belangrijker zijn dan de inzet van sales- en marketing.”

En op Customer Talk lees ik: thuiswerken? Daar reageerden bedrijven al jaren terughoudend op met de bekende bezwaren: lagere productiviteit, gebrekkige communicatie, lastige samenwerking en minder groepsgevoel. Veel bedrijven zijn ook bang voor de kosten van thuiswerkplekken en het juridisch bedrijfsbeleid. En dus werkt slechts 37 procent van de Nederlanders soms vanuit huis, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). En dan is daar ineens die zure appel: een coronaviruspandemie. En wat zien we? Ineens kan vrijwel iedereen vanuit huis werken. Eerst nog aarzelend, maar sinds vorige week gaat het helemaal los. Soms met een kanttekening: ‘We zien wel hoe dit loopt.” De eerste gevolgen zagen we meteen: voor het eerst in jaren stonden er geen files op de Nederlandse snelwegen. Organisaties gaan hun telewerkplaatje anders invullen of zijn daar al mee bezig, technisch, organisatorisch en administratief. Ze zullen al snel doorhebben dat het nieuwe werken, flexibele werkplekken en virtueel vergaderen gigantisch veel voordelen opleveren. Dat gebeurt mét productievere en tevreden medewerkers, minder kosten aan het bedrijfswagenpark en minder verloren reistijd in binnen- én buitenland.’ Een nieuwe werkelijkheid.

Op social media-kanalen zie je veel verdrietige berichten over de heftige tijd waar we ons in bevinden, lees ik op Rijnmond.nl. Toch komen er gelukkig op verschillende social-tijdlijnen ook veel posts voorbij waar we een glimlach op ons gezicht van krijgen.

Waarom moet het ongemakkelijk voelen om in deze tijd succes na te streven en na te denken welke kansen de situatie biedt? Maal er niet om. Doe het gewoon. Het geeft je een enorme stimulans. We leven inmiddels in een nieuwe wereld.sak

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken