[column] Influencers verdienen nog meer richtlijnen en wetgeving
- Content
- 8 sep 2020 @ 11:46
- Link
-
Emilie Tabor
Founding Partner & CMO
IMA - Influencermarketing
- 8 sep 2020 @ 11:46
- Emilie Tabor
Influencers worden steeds meer gewaardeerd en bereiken zo langzaamaan een volwassen status, maar er blijft ruimte voor verbetering volgens Emilie Tabor van IMA.
Influencermarketing werd voor het grootste deel van het afgelopen decennium gezien als het Wilde Westen. Alles was mogelijk en merken hadden moeite met navigeren. Ook voor marketeers was dit een nieuwe industrie. Ze wisten niet goed waar data te vinden was en wie ze konden vertrouwen. Werken met influencers kostte veel moeite, omdat het de industrie ontbrak aan richtlijnen.
In de loop der tijd is deze industrie echter uitgegroeid tot een volwaardige mediastream dat een essentieel onderdeel is geworden van elke marketingmix.
Met de ontwikkeling van influencermarketing, zijn merken, marketeers en influencers zelf de eerste richtlijnen gaan opzetten waardoor de industrie meer gereguleerd is geworden.
Begrip
Deze evolutie is mede mogelijk gemaakt door de steeds beter beschikbare middelen om bijvoorbeeld statistieken te analyseren en fraude op te sporen. Maar mogelijk het belangrijkste voor de ontwikkeling van de industrie is dat merken, marketingbureaus en contentmakers zelf gegroeid zijn en een beter begrip hebben gekregen van de industrie. Dit heeft geleid (en leidt nog steeds) tot verbeterde richtlijnen en daarmee tot een verbeterde industrie.
Vooroordelen
Toch is er ook nog veel ruimte voor verbetering. Veel mensen nemen influencermarketing nog niet serieus: het komt geregeld voor dat influencers werken zonder contract, niet betaald krijgen of lijden onder inbreuk van hun rechten. Daarbij hebben de actuele gebeurtenissen in 2020 ons laten zien dat de industrie nog meer onderliggende problemen kent, zoals vooroordelen en oneerlijke betaling. Dergelijke problemen zullen direct aangepakt moeten worden - deze praktijken van uitbuiting zullen de vooruitgang van de industrie alleen maar vertragen.
Om een fase in te gaan waarin influencermarketing gelijke kans biedt voor alle betrokkenen en merken en marketingbureaus alle mogelijkheden van het werken met influencers optimaal kunnen benutten, heeft de industrie meer richtlijnen en regelgeving nodig. Deze ontwikkeling zal zich moeten blijven voortzetten.
De professionele marketingbureaus die gespecialiseerd zijn in en een sterke focus hebben op influencermarketing, zijn de bureaus die verouderde concepten en benaderingen verfrissen.
Zij wijzen de weg naar een verbetering van de industrie, de prestaties, en bescherming van de influencer. Deze marketingbureaus werken volgens gestandaardiseerde regels en contractuele verplichtingen en leveren daarmee de nodige professionaliteit en efficiëntie voor de industrie.
Expertise
Influencerbureaus die al een tijdje bestaan en duizenden campagnes hebben gedraaid, hebben een diepgaande expertise in de industrie ontwikkeld. Deze bureaus kunnen verzekeren dat de relatie met de influencer professioneel is: zij stellen prijzen vast volgens concrete en eerlijke maatstaven, accepteren prijsonderhandelingen en werken volgens contracten waarin de intellectuele eigendomsrechten en andere toepasselijke wetten worden gewaarborgd.
Daarnaast worden influencers en hun prestaties op een objectieve manier beoordeeld op basis van concrete statistieken, zoals bereik, betrokkenheid percentages, inhoud, etc. Deze bureaus, samen met de merken die echt begrijpen hoe influencermarketing werkt en hoe effectief het kan zijn - en daarom elke ontwikkeling van de industrie verwelkomen - spannen zich in voor verbetering en maken het verschil. Als we blijven aansporen op verbeterde richtlijnen kan onze industrie blijven groeien.
-
Emilie Tabor
- Werkt bij: IMA
- Functie: Founding Partner & CMO
- Website:https://imagency.com/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Home ontwikkelt introductiecampagne... 02-05-2025
- Tabloo start speelse... 16-04-2025
- Sterk, creatief en vol lef - ANWB... 11-04-2025
- McDonald’s laat lef en... 09-04-2025
- Heineken introduceert ‘The Flipper’... 09-04-2025
- Fjällräven opnieuw verkozen tot... 07-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management