[designportfolio] SoGood

[designportfolio] SoGood
  • Design
  • 18 feb 2016 @ 08:30
  • 8297 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging designAwardsPortfolio

Op 17 maart vindt de eerste editie van de NL Packaging Awards plaats. Designbureau SoGood is maar liefst vijf keer genomineerd. Founder en managing director Edwin Visser is trots en presenteert de vijf genomineerde cases: ‘Naast een creatieve rationale achter iedere case vindt SoGood commerciële relevantie nog belangrijker.’

‘Ook voor de niet-vegetariër’

‘Vivera - genomineerd in de categorie koelvers - is marktleider in vleesvervangers en ook de niet-vegetariër moet aangesproken worden. De verpakkingen moeten opvallen in het schap en zich onderscheiden van de concurrentie. Vivera staat voor lekkere variatie uit ambachtelijke en natuurlijke bron. Wij hebben de revolutionaire zwarte verpakkingen met een nieuw logo en een geheel eigen illustratiestijl ontwikkeld als een knipoog naar het traditionele slagersbeeld van een koe die in stukken verdeeld is. Zonder obligate - en dus navolgbare - fotografie zijn het verpakkingen geworden die direct de aandacht vragen en de unieke kwaliteiten van de producten en het merk communiceren.’

 

‘Robuuste ridder verovert schapruimte’

‘De Axa Bike Security is genomineerd in de categorie non-food. Axa staat voor veiligheid en bescherming voor de fiets en de fietser, maar dit was niet zichtbaar op de verpakkingen. De opvallende ridder staat voor bescherming en veiligheid, maar ook voor robuustheid. Het resultaat is een sterk en sympathiek merkbeeld. Axa is het eerste merk in deze categorie dat zich door middel van de verpakking weet te onderscheiden. Alle andere aanbieders zien er generiek uit en hebben geen schapimpact. Mede door deze innovatie hebben een aantal grote winkelketens (zoals Praxis) meters schapruimte met Axa in hun assortiment opgenomen.’

 

‘Trendsetter Hema’

‘In de categorie koelvers is Hema genomineerd. Hema maakt gewoon bijzonder en food zal meer en meer natuurlijk en eerlijk zijn. Dit unieke concept draagt bij aan waar Hema voor wil staan als merk. De aquarel op een witte ondergrond onderschrijft het verse, natuurlijke en eerlijke karakter van de producten. Met een paar streken is de kern verbeeld. Het zijn toegankelijke en spontane verpakkingen geworden. De foodafdeling maakt nu een sterke groei door. Met deze verpakkingen heeft Hema wederom een trend gezet. De aquareltechniek heeft internationaal navolging gekregen, maar nergens wordt dezelfde twist gebruikt die deze verpakkingen zo uniek maakt.’

 

‘Thee met een briefje’

‘Peeze introduceert een vernieuwende theelijn: Communitea - genomineerd in de categorie houdbaar. Bijzonder is dat het ontwerp van het theeconcept mede tot stand kwam met hulp van de lokale Sri Lankaanse medewerkers. Iedere kop thee gaat vergezeld van een briefje van iemand die in Sri Lanka bij de theeproductie betrokken is. Zo wordt de connectie gemaakt tussen de oorsprong van de thee en de consument. In creatieve workshops onder leiding van SoGood werd getekend en geschilderd over symbolen. Voor ieder van de twaalf theesmaken kwam op die manier een eigen Sri Lankaans icoon tot stand. Dit is een vernieuwende vorm van co-creatie. De verkopen hebben alle prognoses overtroffen.’

 

‘Composteerbare cups’

‘Peeze Koffiebranderij is een aanbieder van topkwaliteit koffie. Kwaliteit en duurzaamheid door de hele keten staan centraal. Op de verpakkingen genieten de boeren van de plantage van het eindproduct en brengen zo hun trots, de aandacht en het genieten over op de consument. Nu heeft Peeze als eerste duurzame biobased koffiecapsules - genomineerd in de categorie duurzaamheid - die zijn gemaakt van hernieuwbare materialen en ze zijn bovendien composteerbaar. Daarmee is er ook aandacht voor onze kwetsbare omgeving. Ze kunnen na gebruik in het Nespresso-zetsysteem gewoon bij het groenafval. Geschikt voor thuis, maar ook voor op kantoor, hotelkamers en vergaderlocaties.’


Eerdere designportfolio's in deze rubriek:

Tinker imagineers

Kossmann.dejong


 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken