Monniken La Trappe in duurzaam G-Star denim habijt

  • Design
  • 14 dec 2021 @ 11:26
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Denimmerk G-Star RAW en de monniken van het bier La Trappe zijn een bijzondere samenwerking aangegaan. Omdat beide merken duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan, is een duurzame denim habijt ontworpen voor de monniken van de brouwerij.

Het habijt is volledig gemaakt van Cradle to Cradle Gold Certified denim.  Deze stof bevat 100% biologisch katoen, is geverfd zonder gebruik van schadelijke chemicaliën en gewassen zonder een druppel water te verspillen.

De samenwerking tussen het denimmerk en de monniken van La Trappe wordt volgens G-Star ‘niet alleen gevoed door een gezamenlijke liefde voor vakmanschap, maar vooral ook door de verantwoordelijkheid die beide bedrijven voelen op het gebied van duurzaamheid.’ Zo is het hergebruik van water en grondstoffen belangrijk in het productieproces van het bier van de monniken. Deze circulaire aanpak past G-Star ook toe door bijvoorbeeld te werken met gerecyclede materialen, te ontwerpen voor hergebruik, en door zoveel mogelijk Cradle to Cradle Certified stoffen te gebruiken.

Het Scapulier, het deel dat over de pij gedragen wordt, heeft van oorsprong de functie om de pij te beschermen bij de handenarbeid. Ze is uitgevoerd in een diepblauwe Kir Denim O. De pij is uitgevoerd in een ongeverfde ecru kleurige denim. Dit wordt bijeengehouden door een leren riem die een monnikenleven lang mee gaat.

Een prachtig en waar monnikenwerk dat door het G-Star designteam ter hand werd genomen voor dit ontwerp.

Gwenda van Vliet, CMO bij G-Star RAW: ‘Het patroon van het habijt is eeuwenoud en kon teruggevonden worden in een handgeschreven boek waarin het 80 jaar geleden werd vastgelegd. Een prachtig en waar monnikenwerk dat door het G-Star designteam ter hand werd genomen voor dit ontwerp. Het ontwerp met de opvallende kap, refereert naar de Bossche School, waarbij rigide verhoudingen en maatvoering de belangrijkste uitgangspunten zijn. Overigens is zelfs het knippatroon duurzaam, want doordat dit zorgvuldig in elkaar valt wordt ervoor gezorgd dat er zo min mogelijk restmateriaal overblijft.’

Broeder Isaac, Prior van O.L.V. van Koningshoeven en directeur van La Trappe Trappist: ‘Deze habijten en de duurzame stof waarvan ze gemaakt zijn, staan wat ons betreft voor respect voor de planeet en de mensen die erop leven. Dat sluit volledig aan bij onze monastieke levensinvulling, waarbij goed doen voor mens en aarde centraal staat.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Laatste Nieuws

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken