Salvador Dali en het logo van Chupa Chups

Salvador Dali en het logo van Chupa Chups
  • Design
  • 2 jun 2017 @ 12:00
  • 18626 x gelezen
  • Link
  • Hans van der Vliet
    Hans van der Vliet

    Studio manager
    Leoprinting
  • Visual id

Chupa Chups, het kleurrijke lollymerk, werd opgericht door de Spanjaard Enric Bernat in het jaar 1958. Het bedrijf is momenteel eigendom van de Italiaanse multinational Perfetti Van Melle; deze vennootschap bezit ook andere bekende merken zoals Mentos, Smint en Fruitella. Zoals wel vaker bij dit soort opvallende merken hangt aan de geschiedenis van het logo een mooi verhaal.

Enric Bernat vertelt: ‘Ik zag iets lekkers wat niet handig was voor onze belangrijkste consumenten: kinderen. Hun handen werden kleverig en zij kwamen hierdoor in de problemen met hun ouders, dus stak ik het snoep op een stok.’

Bernat noemde het product ‘Gol’ (‘doelpunt’ in het Spaans). In zijn verbeelding was het snoep als een voetbal en de open mond het doel. Het product verkocht in eerste instantie niet goed. Bernat huurde daarom een advertentiebureau in dat met het merk ‘Chupa Chups’ kwam (van het Spaanse werkwoord chupar, wat ‘zuigen’ betekent). Wat nog ontbrak was een goed ontwerp voor het logo. In 1969 klaagde Bernat een beetje over wat hij tot dan toe had, terwijl hij koffie dronk met zijn kunstenaarsvriend Salvador Dalí!

‘Heb je een logo nodig?’, zei Dalí, ‘geen probleem!’. De beroemde surrealistische schilder die bekend was om zijn opvallende snor en schilderijen met smeltende klokken, ging onmiddellijk aan het werk.

Dalí integreerde het woordmerk met zwierige letters in een madeliefje. Daarnaast zit er een uiterst slim kenmerk in het ontwerp: zeer bewust van een goede presentatie, drong Dalí erop aan dat zijn ontwerp bovenop de lolly werd geplaatst in plaats van op de zijkant. Op deze wijze kon het logo altijd in zijn geheel worden gezien.

Bron: http://www.chupachups.com/history.html; de geschiedenis van het logo met linksonder het ontwerp van Dali.

Chupa Chups is nog steeds een sterk merk en verkoopt 4 miljard lolly’s per jaar.

Hans van der Vliet

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken