SoFine: '5 food documentaires waarna plantaardig nog beter smaakt'
- Food-en-retail
- 6 nov 2017 @ 15:38
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodMVO
- 6 nov 2017 @ 15:38
- Redactie Food en Retail
De wereld van voeding is ingewikkeld, constatweert foodmerk SoFine. 'Goed dat er zoveel inspirerende food documentaires zijn gemaakt die je beeld verrijken en je laten nadenken over je eigen eetpatroon en het effect op de aarde. Wij snappen dat je door al die documentaires soms door de bomen het geredde oerwoud niet meer kunt zien. Daarom krijg je van ons wat food for thought voor je volgende tv-avondje. Daarna smaakt je plantaardige SoFine burger nóg lekkerder.' Dat belooft een kritische selectie.
De 5 tips van SoFine:
1. Vegucated
Waarom? SoFine: 'Deze klassieker volgt drie New Yorkse vleesverslaafden tijdens de uitdaging om zes weken lang volledig plantaardig te eten. Zelf denken ze dat het een programma is om af te vallen en gezonder te worden, maar al snel krijgen de deelnemers ook een kijkje in de wereld van de vleesindustrie, waarna hun blik op hun bord compleet verandert. Mooi hoe alle worstelingen, maar ook grappige momenten van dichtbij in beeld zijn gebracht.'
Waarom? 'Al Gore was niet helemaal volledig met zijn succesvolle documentaire "An Inconvenient Truth", vond Partij voor de Dieren kopstuk Marianne Thieme. Haar antwoord kwam alweer 10 jaar geleden, maar is nog steeds hartstikke actueel: Meat the Truth. Hierin krijg je onder je neus geschoven dat 18% van de broeikasgassen ontstaan in de veehouderij. Een goed onderbouwde documentaire voor cijfermatig ingestelde types.'
3. Carnage
Waarom? 'Deze kersverse film uit begin dit jaar geeft je een bizarre, maar confronterende vooruitblik in het Engeland van het jaar 2067 waarin niemand meer dieren eet. De oudere generaties die in het verleden wel vlees aten lijden hieronder, doordat de nieuwe norm zo sterk is. Blijft het vegan sciencefiction of heeft filmmaker Simon Amstell toch een vooruitziende blik?'
4. Planeat
Waarom? 'In deze wat onbekendere, maar sterke documentaire komen gevestigde wetenschappers, doktoren, boeren en koks aan het woord die de verwoestende effecten van vleesconsumptie (en andere dierlijke producten) niet langer kunnen en willen ontkennen. Moraal van het verhaal: als voeding het probleem is, waarom kan het dan niet ook de oplossing zijn? Inspirerende documentaire die het innerlijke gevecht tussen oude dogma’s en nieuwe inzichten laat zien.'
Waarom? 'Wat eerst lijkt op een documentaire die vooral ingaat op de morele afwegingen om te kiezen voor plantaardig, biedt als een van de weinige documentaires een vrij breed plaatje van het verhaal. Aan het woord komen een topsporter die kiest voor plantaardig eten om zijn prestaties te optimaliseren, iemand die de langetermijneffecten van het consumeren van veel dierlijke producten voor je gezondheid uitlicht, iemand die zijn zorgen uit over het milieu en zelfs een slager die tegenwoordig helemaal vegan kookt.'
SoFine nodigt MarketingTribune-lezers hun mening te delen over deze docu's op hun Facebookpagina onder de hashtag '#thefriendlyfood'. Bovengenoemde docu's zijn eenvoudig te traceren via o.a. YouTube. Hieronder nog een filmpje waarin het plantaardig foodmerk zichzelf presenteert.
Dat zegt ervan te dromen om samen 'de wereld een beetje mooier te eten': 'daarom maken wij met veel liefde plantaardige producten die vriendelijk zijn voor jouw gezondheid én voor onze planeet. We letten erop dat onze producten niet alleen gezond zijn, maar ook verrassend lekker, gemakkelijk en betaalbaar. Dat vinden we pas écht vriendelijk. Wanneer meer mensen vaker vriendelijk eten en vriendelijk zijn voor elkaar, maken we samen de wereld een beetje mooier.'
(PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Carnage
- broeikasgassen
- Al Gore
- Marianne Thieme
- documentaires
- oerwoud
- plantaardig
- food
- vooruitblik
- Engeland
- vleesindustrie
- SoFine
- Meat the future
- dieren
- Vegucated
- vleesverslaafden
- New York
- plantaardig
- An Inconvenient Truth
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Let It Rib viert spareribs zonder gene
- [column] Minder wijzen meer verbinden: duurzaam merkdenken in...
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
- Hands Off kiest koe als boegbeeld in... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management