HQ Unilever definitief naar Rotterdam

HQ Unilever definitief naar Rotterdam
  • Food-en-retail
  • 15 mrt 2018 @ 09:36
  • 14745 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • FoodMarketing

Unilever neemt afscheid van het Britse hoofdkantoor en verhuist definitief naar Rotterdam, meldt het fmcg-concern zojuist. Unilever staat al jaren op 1 in de Nederlandse Top 100 Adverteerders en geldt wereldwijd als voorbeeldig speler in duurzaamheid en marketing.

Gisteravond maakte MarketingTribune het nieuws als eerste al bekend op Twitter. Het gaat om het hoofdkantoor dat nu nog gedeeld is: in Londen en in Rotterdam aan het Weena. Het Londense HQ sluit nu. De Engelse onderzoeksafdelingen en lokale marketingafdelingen blijven gewoon draaien. Onduidelijk is nog wanneer het besluit bekrachtigd wordt en wat de effecten zijn op de werkgelegenheid in beide landen, zegt Mathijs Schiffers, FD-correspondent in Londen. 'De hoofdkantoorfuncties zijn beperkt.' De keuze voor Nederland is een gevoelige klap voor de Britse regering van premier Theresa May.

'In Nederland zijn de mogelijkheden om je te verweren tegen een vijandige overname groter en daar vaart de koers van een aandeel niet altijd wel bij', stelt Schiffers. Daarnaast is het belastingklimaat in Nederland verbeterd, geldt Amsterdam en omstreken als internationale 'creative capital' waar de effectiefste marcom ingekocht kan worden en investeerde de overheid met de Universiteit van Wageningen en Unilever recent in een schitterend nieuw onderzoeksinstituut, waarin ook Unilever fors participeert. Op het gebied van innovaties in food en verduurzaming van de voedselketen loopt Nederland internationaal voorop. Overigens zal de internationale afdeling Beauty & Personal Care vanuit Londen geleid blijven evenals de divisie Home Care. De divisie Foods & Refreshment blijft uit Nederland worden aangestuurd. Daarmee komt het aantal divisies dat overblijft in totaal op drie, meldt Unilever (zie onder).

Voor een volksverhuizing zal het niet zorgen, het gaat volgens Unilever om enkele tientallen staffuncties die erbij komen in Rotterdam. Wel mooi is dat de belangrijkste besluiten van het bedrijf voortaan vanuit Nederland worden genomen. Hoe dan ook een enorme opsteker voor Rotterdam en voor Nederland. Unilever, marketeers en Paul Polman: gefeliciteerd met deze goede keuze. Congratulations!
(PvWK)

Check hier het Unilever-dossier op MarketingTribune

Beeld boven: screenshot NOS Acht Uur Journaal 14/3/'18, 'Unilever hoogstwaarschijnlijk naar Rotterdam'
Hieronder het zojuist uitgegeven persbericht van Unilever:

BUILDING THE UNILEVER OF THE FUTURE

London/Rotterdam, 15 March 2018 – Today we are announcing the next steps in the transformation of Unilever into a simpler, more agile and more focused business. The changes will further drive long-term performance and shareholder value, and build upon our Connected 4 Growth programme.

Firstly, we are evolving our structure to be based on three Divisions:

* These Divisions - Beauty & Personal Care, Home Care, and Foods & Refreshment - will be more empowered, with greater responsibility for making long-term strategic choices and managing financial performance.
* All three divisions will continue to benefit from Unilever’s global scale and route to market.
* The headquarters of the Beauty & Personal Care Division and the Home Care Division will be located in London.
* This secures nearly £1 billion per year of continued spend in the UK, including a significant commitment to R&D.
* The headquarters of the Foods & Refreshment Division will continue to be based in Rotterdam.

Secondly, we are proposing to simplify our corporate structure:

* Unilever intends to simplify from two legal entities, N.V. and PLC, into a single legal entity incorporated in the Netherlands. This reflects the fact that the shares in N.V. account for approximately 55% of the group’s combined ordinary share capital[1], and trade with greater liquidity than PLC shares.
* Unilever will continue to be listed in London, Amsterdam and New York.

The proposed simplification will provide greater flexibility for strategic portfolio change and help drive long-term performance.

The changes also further strengthen Unilever’s corporate governance, creating, for the first time, a ‘one share, one vote’ principle for all shareholders. Upon completion, the N.V. preference shares will be cancelled, and it is intended to close the N.V. Trust Office and terminate the related depositary receipt structure. Unilever will also continue to apply both the UK and Dutch corporate governance codes. 

Unilever’s employment of 7,300 people in the UK and 3,100 people in the Netherlands will be unaffected by the changes announced today.

Marijn Dekkers, Chairman of Unilever:
'Unilever’s Board is fully committed to delivering long-term performance and sustainable value for shareholders. The Board believes the move to three Divisions and the simplification of our corporate structure will create a simpler, more agile and more focused company with increased strategic flexibility for value-creating portfolio change. Our decision to headquarter the Divisions in the UK and the Netherlands underscores our long-term commitment to both countries. The changes announced today also further strengthen Unilever’s corporate governance, creating for the first time in our history a ‘one share, one vote’ principle for all our shareholders.'

[1]  Calculated by reference to total number of issued ordinary shares of N.V. and PLC (excluding treasury shares) as at 31 December 2017.


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken