[Column] Borremans' Visie: Euro 2000

[Column] Borremans' Visie: Euro 2000
  • Food-en-retail
  • 19 jun 2018 @ 09:57
  • 8881 x gelezen
  • Link
  • Charles Borremans
  • Acties

Dat het Europees kampioenschap voetbal in Nederland en België werd georganiseerd, ligt alweer 18 jaar achter ons. Dit Euro 2000, waarin Oranje met een geweldig elftal als een gieter afging in de halve finale tegen Italië, kende toch een hoogtepunt: het was de grote doorbraak van de Oranje-promoties en -inhakers.

Het was de tijd, dat ‘we’ er elke twee jaar weer bij waren. Oranje was commercieel ontdekt en dat manifesteerde zich onder andere in het feit, dat er maar liefst 250 nationale acties genoteerd konden worden van adverteerders, die zich op de een of andere manier verbonden aan onze nationale trots. 2000 was het jaar van de introductie van de fameuze opblaasbare kroon van de Staatsloterij en het jaar, dat het internet zich voor het eerst manifesteerde rond een groot voetbaltoernooi. Zij het nog zeer minimalistisch. Het was ook het jaar van de actie van Shell en Postbank. De ambitieuze spaaractie met fraaie munten met de portretten van de Oranjespelers, die hopeloos flopte.

Oranje-acties
Nooit eerder werden er zoveel Oranje gerelateerde acties genoteerd. Twee jaar eerder rond het WK in Frankrijk in 1998 bleef de teller op een kleine 60 steken. Dat werd toen al als een record gezien. Twee jaar later waren het er dus meer dan vier keer zoveel. In 1988, toen Oranje z’n enige prijs ooit pakte, stond het fenomeen inhaker nog in de kinderschoenen. Het waren toen vooral nog allerlei inhaakadvertenties, waarin het Nederlands Elftal gefeliciteerd werd met het behaalde Europees kampioenschap. Naast adverteerders als De Gouden Gids, NMB bank, Sphinx en zelfs de Partij van de Arbeid, zorgde Heineken voor de grootste stunt. Van een dubbele pagina advertentie van de bierbrouwer kon een hoedje van papier gevouwen worden. De advertentie oogstte veel lof. Zelfs de echtgenote van premier Lubbers was voor de NOS-camera’s enthousiast over de stunt van Heineken.

Oranjefeest
Waarom ik al deze oude feitjes weer oprakel? Omdat Oranje er dit jaar niet bij is. En dit al voor de tweede keer op rij. Niet op het EK in Frankrijk, twee jaar geleden. En nu niet op het WK in Rusland. ‘Ze’ hadden daar weer bij moeten zijn. Natuurlijk vanuit sportief oogpunt, maar ook vanwege de commercie. We zijn in de periode 1988 tot en met 2014 enorm verwend met de prestaties van het Nederlands Elftal. 26 jaar lang: elke twee jaar – met uitzondering van 2002 – weer een Oranjefeest. 

Oranjekoorts
En nu moeten we het dus al vier jaar lang zonder Oranjekoorts doen. En dat merken we in commercieel opzicht. Vanochtend op het NOS Journaal wist Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK ons te melden, dat alleen al de Nederlandse supermarkten gemiddeld zo’n 43 miljoen euro extra omzet mislopen. De omzetderving bij de supermarkten treft natuurlijk ook de fabrikanten, die hun merken bij die supermarkten verkopen. De bierbrouwers, chipsfabrikanten en de zuivelboeren met hun oranjevla. Ze missen allemaal een stuk extra omzet. En dat is niet het enige gemis. We missen met z’n allen ook de sfeer. De versierde straten, de oranjegekleurde etalages, de winkels met hun oranje point of sale-materialen. En natuurlijk de WK-commercials en de onvermijdelijke oranje premiums: de Wuppies, Beesies, Buddies… Kortom het is maar een saaie boel in zo’n Oranjeloze zomer, waarin de liefhebber het dan maar moet hebben van af en toe een goeie WK-pot op de buis. Is er nog hoop? Natuurlijk! We hebben een nieuwe, veelbelovende, bondscoach én volgend jaar is het WK voetbal voor vrouwen in Frankrijk. De Oranje Leeuwinnen – Europees kampioen – liggen goed op koers om zich voor dit toernooi te plaatsen. Laten we er in 2019 weer een échte Oranjezomer van maken!

 


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken