[interview Marketeer 124] Jos van Mil, bedenker Tommies en managing director Greenco

[interview Marketeer 124] Jos van Mil, bedenker Tommies en managing director Greenco
  • Food-en-retail
  • 10 aug 2018 @ 00:01
  • 29509 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Als nummer 124 in deze langlopende successerie, spreekt de redactie van platform Food&Retail met Jos van Mil, managing partner Product & Marktinnovatie bij Greenco, eerste producent van snackgroenten in Nederland en bekend van het merk Tommies.

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?

'Ik ben Jos van Mil en ik ben één van de ontdekkers van de snoeptomaatjes. Samen met mijn zwager Ab van Marrewijk hebben we in 2005 een klein tomaatje als een snoepje in de markt gezet. We bedachten het merk Tommies. Het was uniek in zijn soort en mede door de clown op de verpakking een opvallende verschijning in het groentenschap.

Eigenlijk wil ik met alles wat ik beetpak, onderscheidend zijn. Daarom ben ik ook verantwoordelijk voor de product & marktinnovaties. In deze rol voel ik mij als een vis in het water. En het leuke is dat de sterke marktgerichtheid van Greenco ook bij collega-ondernemers opvalt, want in 2017 ontvingen we de Tomato Inspiration Award; de prijs voor de meest innovatieve tomatenteler te wereld.'

2. Zijn tomaten tegenwoordig ook merken? Kun je iets meer vertellen over de herkomst van Greenco en jullie assortiment?

'Binnen de AGF zijn weinig merken. Dit geldt ook voor de categorie tomaat. Wij vinden het belangrijk om juist wel een merk te bouwen. In de loop van de jaren is Greenco uitgegroeid tot een steeds groter bedrijf en is het Tommies merk steeds sterker geworden. Met Tommies garanderen wij een jaarrond Hollands product met een constante hoge kwaliteit en goede smaak. Op die manier weet de consument wat hij mag verwachten als hij producten van Tommies koopt. Het assortiment van Tommies is in de afgelopen 14 jaar behoorlijk uitgebreid. Het merk bevat niet meer alleen rode snacktomaatjes, maar nu ook snoepkomkommertjes, snoeppaprikaatjes en andere kleuren snacktomaatjes. Ook hebben we allerlei verschillende soorten verpakkingen en proposities, speciaal ontwikkeld voor verschillende aankoop-en gebruiksmomenten.'

3. Hoe is de tomatenmarkt in Nederland verdeeld?

'Er zijn ontzettend veel verschillende soorten tomaten. Dit varieert van grote tot kleine tomaatjes, aan een tros tot los en van roze tot bruine. De categorie snackgroenten is een groeimarkt. Van alle tomaten in de schappen, is bijna een derde snacktomaat. Door de grote verscheidenheid in de winkelschappen, weet een consument vaak niet welke tomaat hij waarvoor moet gebruiken. Wij zijn continu aan het kijken naar de markt. Wat gebeurt er en waar is behoefte aan? Daar proberen we op in te spelen.

Zo hebben wij afgelopen maand een nieuw product gelanceerd, Tommies Mini Toppers. Vergelijkbare tomaatjes zijn nog niet te vinden in het tomatenschap. We hebben veel consumentenonderzoek gedaan en zagen dat er behoefte was aan een klein en lekker tomaatje dat je makkelijk aan je maaltijd kan toevoegen. De tomaatjes van Tommies Mini Toppers zijn dit. Het tomaatje is rond de vier gram en erg zoet, waardoor het niet nodig is om ze te snijden! Zo maken we het eenvoudig om tomaatjes toe te voegen aan de pasta, pizza of salade en dragen we bij aan de verhoging van de groenteconsumptie.'

4. Jullie gaan over op gerecyclede verpakkingen. Waarom? Hebben jullie voor de lancering en marketing hiervan samengewerkt met design-, reclame- of PR-bureaus? Kun je iets vertellen over deze samenwerking?

'Greenco streeft ernaar om in de toekomst alle Tommies snackgroenten te verpakken in 100% gerecyclede materialen. Onze huidige verpakkingen zijn recyclebaar door gebruik van mono-materialen en zijn grotendeels ook van gerecycled materiaal gemaakt.
Met de introductie van Tommies Mini Toppers onderschrijven we de expertrol op het gebied van zowel teelt als verpakken nog meer. De zoete minitomaatjes zijn verpakt in 100% gerecycled materiaal. Het bakje bestaat uit 100% PET en de sleeve uit enkel gerecycled FSC-papier. Voor deze nieuwe verpakking hebben we intensief samengewerkt met 4-PET Holding, Nedupack Thermoforming, Rutgers Printing & Packaging Solutions en Smurfit Kappa. Voor het design hebben we samengewerkt met Mas Brand Being.

We hadden het echte doordenken op de communicatie en functionaliteit van verpakken nodig. Als kleinste tomaatje moet je wel opvallen in het schap en dat vraagt iets speciaals!'

5. Is de markt van AGF volgens jullie een ingewikkelde, licht graag toe?

'De markt is heel dynamisch. Het is anders dan de andere categorieën binnen retail, vooral omdat er van oudsher binnen AGF nog een echte korte termijn handelsmarkt bestaat; het gaat vooral om prijs en beschikbaarheid en binnen een bepaald segment zijn er minder merken of proposities. Producten zijn idealiter zo min mogelijk verpakt wat de mogelijkheid tot communicatie beïnvloedt. Verse producten moeten een zo hoog mogelijke omloopsnelheid hebben om versheid te garanderen. Hierdoor moet de vraag en aanbod heel goed op elkaar afgestemd worden. Dat maakt het uitdagend. Omdat gezondheid steeds belangrijker wordt, biedt deze markt ook veel kansen.'

6. En wat zie jij als belangrijke foodtrends in Nederland momenteel?
'Eén van de trends is dat er steeds meer eetmomenten zijn in plaats van de standaard drie keer op een dag. Snackgroenten van Tommies passen goed binnen deze levensstijl. Ook online shoppen is steeds meer in trek. Waar men voorheen altijd van tevoren wilde zien hoe de groenten eruit zagen, wordt het nu geaccepteerd om groenten online te kopen.

Een andere trend is dat er mensen graag zelf een gezonde maaltijd bereiden, maar hier niet veel tijd voor hebben. Het moet dus makkelijk en simpel zijn, maar wel met natuurlijke ingrediënten en voldoende groenten. Er worden nog veel te weinig groenten gegeten. Slechts 5% van de volwassenen haalt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 250 gram per dag. Dus het is ook belangrijk om hierop in te spelen. Greenco is in 2015 gestart met de campagne ‘mini-groente groot’ maken. De essentie is gezond leuk en makkelijk te maken. Als men zich hiervan bewust wordt, vindt er hopelijk een gedragsverandering plaats.'

7. Wat is je lievelingsrecept? Graag delen… 😉

'Ik ben een liefhebber van maaltijdsalades en eet altijd sla bij mijn avondeten. De Tommies tomatensalade is mijn favoriete bijgerecht! Deze salade bestaat uit een mix van Tommies snacktomaatjes -dus de gele, oranje, rode en bruine tomaatjes door elkaar heen-, kleine augurkjes, stukjes snackkomkommer, pompoenpitten, croutons, gedroogde snacktomaatjes en een lekkere honing-mosterd dressing.'

8. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Nog ander belangrijk Greenco nieuws in aantocht?

'Met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen willen we verder met waardevolle, duurzame groei, innovatief leiderschap en nieuwe vormen van samenwerking. Binnenkort komt ons tweede MVO-jaarverslag uit.

We gaan door met het ontwikkelen van consumentgerichte snackgroenteconcepten voor ieder moment van de dag. Daarbij is speciale aandacht voor het tegengaan van  voedselverspilling en maximaal gebruik van reststromen. Zo worden tomaatjes die niet voldoen aan de hoge kwaliteitseisen, verwerkt in soepen door onder andere Kromkommer.'

tekst: Peter van Woensel Kooy 

Voor de 123 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.

Gehele verpakkingenreeks


Tommies Mini Toppers


Jos van Mil bij zijn bijzondere verse waar

Eerdere hoogvliegers uit deze serie

123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  

71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken