Carrefour opent laboratorium-winkel
- Food-en-retail
- 17 dec 2018 @ 10:55
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Innovatie
- 17 dec 2018 @ 10:55
- Hugo Schrameyer
Als Albert Heijn meer ruimte wil vrijmaken voor vers en snelle thuisbezorging, moet het management misschien eens gaan kijken in Parijs. Daar heeft Carrefour een nieuwe winkel geopend die precies in dat plaatje past.
Recent kwam via het Financieele Dagblad en vakmedium Distrifood naar buiten dat Albert Heijn-directeur Wouter Kolk zinspeelt op een nieuwe rol voor de AH-winkels (zie ook deze berichtgeving). Traditionele kruideniersproducten als schoonmaakmiddelen en dierenvoeding zullen naar online schuiven, de fysieke winkels krijgen daarmee steeds meer een rol als servicepunt voor snelle thuisbezorging en als verkooppunt van vers. En laat dat nu precies de convenience-aanpak zijn die Carrefour test onder de naam “Halle de Clichy”. Die winkel staat bol van verse producten, digitale dienstverlening en foodservice.
Foodtransitie
Deze nieuwe laboratoriumwinkel is een variant op de al het al beproefde Carrefour City store-concept. Op een winkelvloeroppervlakte van 371 vierkante meter wil Carrefour de foodtransitie die de retailer voor ogen staat aanschouwelijk maken. Het normale assortiment foodproducten is ongeveer voor de helft ingeslonken, terwijl de daarmee vrijgekomen ruimte nu wordt benut voor een aanbod vers in bediening.
Biologisch
Er worden 1200 verschillende verse producten aangeboden, waarvan een kwart van biologische oorsprong is of het Carrefour-kwaliteitskeurmerk draagt. Verder kent de winkel een aanbod onverpakt groenten en fruit en een meubel voor gedroogde vruchten. Klanten komen er terecht in een volwaardige markthal met een visboer, een kwaliteitsslager en een zuivelafdeling. Medewerkers zijn getraind om klanten culinair advies te geven, zodat shoppers niet voor onverwachte verrassingen komen te staan.
Beperkt dkw-aanbod
En inderdaad, zoals ook AH-directeur Wouter Kolk voor ogen heeft: het dkw-aanbod is er stukken beperkter dan in vergelijking met een traditionele City-winkel. Die heeft circa 8.000 kruidenierswaren in het schap liggen, Halle de Clichy hooguit 4500. De nieuwe laboratoriumwinkel beschikt daarentegen wel over een afhaalpunt voor online bestellingen. Klanten kunnen een selectie maken uit meer dan 15.000 artikelen tegen hypermarktprijzen, allemaal gratis af te halen. Ook aan andere vormen van dienstverlening is gedacht, zoals een thuisbezorgservice en een ophaalpunt voor pakketjes. Shoppers kunnen er afrekenen via een traditionele of via een zelfscankassa.
Restaurantgedeelte
In het restaurantgedeelte zijn er achttien zitplaatsen, waar shoppers kunnen genieten van alledaagse maaltijden als sandwiches, salades of quiches. Ook is er een aanbod ready to eat-maaaltijden.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Campagne voor nieuwe smaken... 06-05-2024
- [RMD24] 'Het wordt tijd om met... 06-05-2024
- DOSSIER MERKENBOUWEN - De kant van... 06-05-2024
- [marketeer 201] Niels van den Bergh... 03-05-2024
- Veja scoort met in-store schoenmaker02-05-2024
- Shell kondigt nieuwe samenwerking... 01-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing