Hogescholen en brancheorganisaties lanceren online kenniswebsite voor de retailsector
- Food-en-retail
- 5 feb 2019 @ 09:02
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodOnderzoekMarketing
- 5 feb 2019 @ 09:02
- Peter van Woensel Kooy
Twaalf Nederlandse hogescholen en universiteiten, verenigd in het Retail Innovation Platform, lanceren deze week samen met brancheorganisaties INretail en Thuiswinkel.org een nieuwe kenniswebsite voor de retailsector: retailinsiders.nl.
Het doel van Retail Insiders is om cijfers en kennis over de retailsector beter toegankelijk te maken voor retailers door deze te bundelen op één centrale website. Het Retail Innovation Platform, dat kennisinstellingen vertegenwoordigt die onderzoek doen naar ‘retail innovatie’, is een belangrijke kennisleverancier voor Retail Insiders.
Jesse Weltevreden, professor Digital Commerce bij de Hogeschool van Amsterdam en voorzitter van het Retail Innovation Platform: 'door praktijkgericht onderzoek willen we retailers helpen om te innoveren, maar de kennis die we ontwikkelen bereikt lang niet alle retailers. Retail Insiders is voor ons een prachtig medium om alle kennis die we ontwikkelen te delen met de sector.'
Verbinding retailsector & kennisinstellingen
Naast het delen van actuele kennis, wil het Retail Innovation Platform, het via Retail Insiders makkelijker maken voor retailers om in contact te komen met kennisinstellingen voor stageplaatsen, opleidingen en onderzoeksopdrachten. Retailers en stakeholders kunnen voor diverse soorten onderzoeksvragen terecht bij de deelnemende kennisinstellingen, variërend in omvang en doorlooptijd: laagdrempelig studentonderzoek, afstudeeronderzoek en (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek.
Onderzoeksvragen uit de praktijk signaleren
Onderzoekers van de deelnemende kennisinstellingen melden dit jaar samen met de sector invulling te willen geven aan vijf retail innovatie thema’s die op de nieuwe kenniswebsite staan beschreven:
1. ‘veranderend consumentengedrag & nieuwe businessmodellen;
2. ‘data-driven retail & e-commerce’;
3. ‘customer experience & technologie in de winkel’;
4. ‘circulaire concepten & duurzaamheid’; en
5. ‘toekomstbestendige winkelgebieden’.
Het doel is om per thema een position paper te schrijven over hoe de kennisinstellingen door (gezamenlijk) onderzoek de komende jaren invulling gaan geven aan de kennisbehoefte in de sector. Deze papers worden gepresenteerd in september 2019 op een door het platform georganiseerd seminar.
(PvWK)
Meer info: kenniswebsite voor de retailsector retailinsiders.nl.
Over het Retail Innovation Platform
'Het Retail Innovation Platform helpt de innovatie- en concurrentiekracht van de retailsector te versterken door samen met retailers en andere stakeholders, zoals overheden en vastgoedpartijen, onderzoek uit te voeren dat gericht is op de ontwikkeling en succesvolle toepassing van nieuwe kennis voor de sector.'
(bron: HRIP)
beeld boven: Fachy Marín / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- bundelen
- kennisleverancier
- beter
- centrale website
- retail innovatie
- kennis
- Jesse Weltevreden
- retailsector
- Retail Insiders
- toegankelijk
- cijfers
- retailinsiders.nl
- professor
- Hogeschool van Amsterdam
- op één
- voorzitter
- Digital Commerce
- Retail Insiders
- belangrijk
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers