Hogescholen en brancheorganisaties lanceren online kenniswebsite voor de retailsector
- Food-en-retail
- 5 feb 2019 @ 09:02
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodOnderzoekMarketing
- 5 feb 2019 @ 09:02
- Peter van Woensel Kooy
Twaalf Nederlandse hogescholen en universiteiten, verenigd in het Retail Innovation Platform, lanceren deze week samen met brancheorganisaties INretail en Thuiswinkel.org een nieuwe kenniswebsite voor de retailsector: retailinsiders.nl.
Het doel van Retail Insiders is om cijfers en kennis over de retailsector beter toegankelijk te maken voor retailers door deze te bundelen op één centrale website. Het Retail Innovation Platform, dat kennisinstellingen vertegenwoordigt die onderzoek doen naar ‘retail innovatie’, is een belangrijke kennisleverancier voor Retail Insiders.
Jesse Weltevreden, professor Digital Commerce bij de Hogeschool van Amsterdam en voorzitter van het Retail Innovation Platform: 'door praktijkgericht onderzoek willen we retailers helpen om te innoveren, maar de kennis die we ontwikkelen bereikt lang niet alle retailers. Retail Insiders is voor ons een prachtig medium om alle kennis die we ontwikkelen te delen met de sector.'
Verbinding retailsector & kennisinstellingen
Naast het delen van actuele kennis, wil het Retail Innovation Platform, het via Retail Insiders makkelijker maken voor retailers om in contact te komen met kennisinstellingen voor stageplaatsen, opleidingen en onderzoeksopdrachten. Retailers en stakeholders kunnen voor diverse soorten onderzoeksvragen terecht bij de deelnemende kennisinstellingen, variërend in omvang en doorlooptijd: laagdrempelig studentonderzoek, afstudeeronderzoek en (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek.
Onderzoeksvragen uit de praktijk signaleren
Onderzoekers van de deelnemende kennisinstellingen melden dit jaar samen met de sector invulling te willen geven aan vijf retail innovatie thema’s die op de nieuwe kenniswebsite staan beschreven:
1. ‘veranderend consumentengedrag & nieuwe businessmodellen;
2. ‘data-driven retail & e-commerce’;
3. ‘customer experience & technologie in de winkel’;
4. ‘circulaire concepten & duurzaamheid’; en
5. ‘toekomstbestendige winkelgebieden’.
Het doel is om per thema een position paper te schrijven over hoe de kennisinstellingen door (gezamenlijk) onderzoek de komende jaren invulling gaan geven aan de kennisbehoefte in de sector. Deze papers worden gepresenteerd in september 2019 op een door het platform georganiseerd seminar.
(PvWK)
Meer info: kenniswebsite voor de retailsector retailinsiders.nl.
Over het Retail Innovation Platform
'Het Retail Innovation Platform helpt de innovatie- en concurrentiekracht van de retailsector te versterken door samen met retailers en andere stakeholders, zoals overheden en vastgoedpartijen, onderzoek uit te voeren dat gericht is op de ontwikkeling en succesvolle toepassing van nieuwe kennis voor de sector.'
(bron: HRIP)
beeld boven: Fachy Marín / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- toegankelijk
- bundelen
- belangrijk
- beter
- Retail Insiders
- retail innovatie
- retailsector
- Hogeschool van Amsterdam
- voorzitter
- professor
- op één
- kennis
- retailinsiders.nl
- kennisleverancier
- Jesse Weltevreden
- cijfers
- Digital Commerce
- Retail Insiders
- centrale website
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




