Bierfamilie zet hap in Tony
- Food-en-retail
- 10 feb 2020 @ 10:31
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MerkenFood
- 10 feb 2020 @ 10:31
- Peter van Woensel Kooy
Verlinvest, het investeringsvehikel van de AB InBev-familie-aandeelhouders De Spoelberch, breidt uit in merken met een duurzame doelstelling en stevige 'purpose'- positie. Nu nemen de Vlaamse biertelgen een hap uit het Nederlandse chocolademerk Tony Chocolonely.
Voor dit jaar mikt Tony's Chocolonely op 100 miljoen euro omzet. Het bedrijf wil ook actief worden in meer Duitstalige landen. Voorts wordt alles in gereedheid gebracht voor de bouw van een nieuwe chocoladefabriek - mét achtbaan - in Zaanstad, ten noorden van Amsterdam, meldt het Vlaamse medium De Tijd. 'Om zijn groeiplannen te financieren speelt Beltman al langer met het idee om een partner aan boord te hijsen. Begin vorig jaar dacht hij even aan een overname door een grote partij als Nestlé, Mars of Mondelez. Hij is van oordeel dat Tony's Chocolonely de wantoestanden in de cacaoteelt als onderdeel van een groter geheel beter en efficiënter zou kunnen aanpakken.'
Chocoladefabriek
Voor dit jaar mikt Tony's Chocolonely op 100 miljoen euro omzet. Het slaafvrije chocolademerk wil ook actief worden in meer Duitstalige landen. Ook wordt gewerkt aan de bouw van een nieuwe chocoladefabriek inclusief achtbaan in Zaanstad.
Witte rook
Nu lijkt er ook een investeerder gevonden De Tijd en Het Financieele Dagblad vernamen dat Verlinvest, het investeringsvehikel van de AB InBev-familie de Spoelberch, op het punt staat in het chocoladebedrijf te stappen en een minderheidsbelang te kopen. Voor welk bedrag is niet bekend. 'De onderhandelingen zitten in de laatste rechte lijn.' Verlinvest kocht in 2011 al 40 procent van de duurzame retailketen Marqt, maar zag daar in 2017 vanaf. De aandelen van Marqt zijn 9 december 2019 officieel overgedragen aan Udea. Marqt-oprichters Meike Beeren en Quirijn Bolle probeerden de overname te voorkomen, maar dat is niet gelukt. Erik Does, algemeen directeur van Udea denkt Marqt weer succesvol te maken: 'Met winkels, met de keuken, met verse producten, mogelijk online, maar uiteindelijk zal de consument oordelen wat ze van onze ideeën vindt.' Verlinvest mikt nu op duurzame chocola uit Nederland.
Gesprekken lopen
Bij Verlinvestwordt het nieuws over de hap in Tony niet bevestigd. Beltman bevestigt wel dat er gesprekken lopen met een potentiële nieuwe aandeelhouder. 'Maar daar kan en mag ik nu verder niets over zeggen.'
(PvWK, bronnen: TC, De Tijd, FD en AGF Nieuws)
Kerncijfers Tony’s Chocolonely
* omzet: 69,6 miljoen euro.
* brutobedrijfswinst: 1,4 miljoen euro.
* nettowinst: 2.656 euro.
* hoofdkanrtoor: Amsterdam.
* aandeelhouders: topman Henk Jan Beltman (75,74%), medeoprichter Maurice Dekkers (13,95%), Teun ('Tony') van de Keuken (aandeel onbekend) en ex-topmanager Eveline Raijmans (10,31%)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Tony Chocolonely.
- hop
- aandeelhouders
- investering
- chocolademerk
- De Spoelberch
- ABINbev
- cocola
- slaafvrij
- cacao
- hap
- biertelgen
- Verlinvest
- cacao
- familie
- vehikel
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
- Dumfries helpt tieners leren... 15-09-2025
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K... 11-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes