Bierfamilie zet hap in Tony

Bierfamilie zet hap in Tony
  • Food-en-retail
  • 10 feb 2020 @ 10:31
  • 13921 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MerkenFood

Verlinvest, het investeringsvehikel van de AB InBev-familie-aandeelhouders De Spoelberch, breidt uit in merken met een duurzame doelstelling en stevige 'purpose'- positie. Nu nemen de Vlaamse biertelgen een hap uit het Nederlandse chocolademerk Tony Chocolonely.

Voor dit jaar mikt Tony's Chocolonely op 100 miljoen euro omzet. Het bedrijf wil ook actief worden in meer Duitstalige landen. Voorts wordt alles in gereedheid gebracht voor de bouw van een nieuwe chocoladefabriek - mét achtbaan -  in Zaanstad, ten noorden van Amsterdam, meldt het Vlaamse medium De Tijd. 'Om zijn groeiplannen te financieren speelt Beltman al langer met het idee om een partner aan boord te hijsen. Begin vorig jaar dacht hij even aan een overname door een grote partij als Nestlé, Mars of Mondelez. Hij is van oordeel dat Tony's Chocolonely de wantoestanden in de cacaoteelt als onderdeel van een groter geheel beter en efficiënter zou kunnen aanpakken.'

Chocoladefabriek
Voor dit jaar mikt Tony's Chocolonely op 100 miljoen euro omzet. Het slaafvrije chocolademerk wil ook actief worden in meer Duitstalige landen. Ook wordt gewerkt aan de bouw van een nieuwe chocoladefabriek inclusief achtbaan in Zaanstad. 

Witte rook
Nu lijkt er ook een investeerder gevonden De Tijd en Het Financieele Dagblad vernamen dat Verlinvest, het investeringsvehikel van de AB InBev-familie de Spoelberch, op het punt staat in het chocoladebedrijf te stappen en een minderheidsbelang te kopen. Voor welk bedrag is niet bekend. 'De onderhandelingen zitten in de laatste rechte lijn.' Verlinvest kocht in 2011 al 40 procent van de duurzame retailketen Marqt, maar zag daar in 2017 vanaf. De aandelen van Marqt zijn 9 december 2019 officieel overgedragen aan Udea. Marqt-oprichters Meike Beeren en Quirijn Bolle probeerden de overname te voorkomen, maar dat is niet gelukt. Erik Does, algemeen directeur van Udea denkt Marqt weer succesvol te maken: 'Met winkels, met de keuken, met verse producten, mogelijk online, maar uiteindelijk zal de consument oordelen wat ze van onze ideeën vindt.' Verlinvest mikt nu op duurzame chocola uit Nederland.

Gesprekken lopen
Bij Verlinvestwordt het nieuws over de hap in Tony niet bevestigd. Beltman bevestigt wel dat er gesprekken lopen met een potentiële nieuwe aandeelhouder. 'Maar daar kan en mag ik nu verder niets over zeggen.'
(PvWK, bronnen: TC, De Tijd, FD en AGF Nieuws)


Kerncijfers Tony’s Chocolonely

* omzet: 69,6 miljoen euro.

* brutobedrijfswinst: 1,4 miljoen euro.

* nettowinst: 2.656 euro.

* hoofdkanrtoor: Amsterdam.

* aandeelhouders: topman Henk Jan Beltman (75,74%), medeoprichter Maurice Dekkers (13,95%),  Teun ('Tony') van de Keuken (aandeel onbekend) en ex-topmanager Eveline Raijmans (10,31%)

 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken