Rabobank: stakeholders ga aan de slag in winkelgebieden
- Food-en-retail
- 13 mrt 2020 @ 11:58
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingWinkelen
- 13 mrt 2020 @ 11:58
- Peter van Woensel Kooy
De kern van de meest recente Rabobankpublicatie over de retailsector is dat stakeholders in winkelgebieden flink aan de slag moeten om negatieve trends te keren en dat er daarvoor voldoende kansen zijn.
De hoofdlijn is als volgt:
· Onderzoeksbureau Locatus gaf recent enkele waarschuwingssignalen over winkels en winkelgebieden. De leegstand loopt weer op en de piek van 2015 is bijna bereikt. Ook ziet Locatus dat het risicoprofiel (de kans op leegstand) van panden, gemeten via de Retail Risk Index, al jaren toeneemt. De risico’s zijn nu zelfs de hoogste in de afgelopen 10 jaar. Wij denken dat de signalen van Locatus serieus genomen moeten worden omdat ze gebaseerd zijn op fundamentele factoren die niet zomaar overwaaien, maar versterkt zullen doorzetten. Naast structurele trends zoals urbanisatie en online groei is er een kwaliteitsprobleem met winkels en winkelgebieden
· Rabobank ziet diverse kansen om nieuwe impulsen aan winkelgebieden te geven:
(1) zorg voor centrale regie in winkelgebieden;
(2) maak duidelijk waarom de klant moet komen door een duidelijk profiel aan winkelgebieden te geven;
(3) breidt de samenwerking tussen retailers, vastgoed en gemeenten uit met andere samenwerkingspartners (onderwijs, cultuur, media) en beloon de samenwerking via financiële prikkels voor stakeholders.
· Stakeholders moeten flink aan de slag om de kansen te realiseren. Als er niets gebeurt, dreigt een neerwaartse spiraal met een voortgaande groei van online en verdere druk op winkels en winkelgebieden. Die neerwaartse spiraal heeft veel verliezers waaronder retailers (druk op traffic en omzet en marge), vastgoedeigenaren (druk op huren en waarden) en gemeenten (verpauperde binnensteden).
De bevindingen en adviezen kunt u verder lezen in deze publicatie: 'Nieuwe impulsen voor winkelgebieden'.
(PvWK, beeld: Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- retailsector
- Rabobank
- waarden
- adviezen
- gemeenten
- stakeholders
- verpauperd
- winkelgebieden
- omzet
- vastgoed
- marge
- retailers
- traffic
- publicatie
- uren
- Nieuwe impulsen voor winkelgebieden
- aan de slag
- binnensteden
- marketing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Michelins volledige nieuwe lijst voor Nederland
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon...
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Unox luidt wintertijd te vroeg in18-10-2025
- BenBits eerste partner van 'Stop the... 17-10-2025
- Kruidvat doorbreekt taboe rond... 17-10-2025
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en... 17-10-2025
- Intertoys lanceert Speelboek 2025... 16-10-2025
- Walmart gaat direct vanuit ChatGPT... 16-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes