Buurt tegen 'vreetschuur' McGustav op de Zuidas

Buurt tegen 'vreetschuur' McGustav op de Zuidas
  • Food-en-retail
  • 31 aug 2020 @ 12:33
  • 13551 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodPolitiekMarketing

Bewoners van de Zuidas protesteren tegen de eventuele komst van een McDonald’s. Ze vrezen overlast en vinden een ‘vreetschuur’ niet passen bij de allure van het stijlvolle Amsterdamse zaken- en woondistrict dat 'geld' ademt.

Dat stelt Het Parool vandaag. 'Als het aan de eigenaar van de dit jaar opgeleverde woontoren The Gustav op de Gustav Mahlerlaan ligt, komt er in december 2020 in de plint van het gebouw een Mc­Donald’s of een McCafé, of beide. Directeuren van grote bedrijven, ondernemers, politici, expats en voormalig profvoetballer Kenneth Perez, allen bewoners van de appartementencomplexen aan de Gustav Mahlerlaan en omgeving, hebben zich tegen het plan gekeerd. Er zijn bijna 70 zienswijzen ingediend tegen de vergunningsaanvraag, blijkt uit de inspraakreacties op het plan', ontdekte de hoofdstedelijke stadskrant.

Weinig complimenteus
‘Zo zonde om hier een vreetschuur te krijgen, om maar niet te spreken over de overlast,’ citeert men een van de nimby's. ‘McDonald’s past absoluut niet in het kader van het gemeentelijk beleid tot het terugdringen van fastfood en ook niet bij de uitstraling van de Zuidas,’ aldus een andere omwonende. ‘Een McDonald’s oogt niet aantrekkelijk maar goedkoop. Dit gaat gepaard met zwerfafval en vormt geen of minimale toegevoegde waarde,’ vindt weer een ander. Ook de overlast van jonge bezoekers tot ’s avonds laat wordt gevreesd, net als het beoogde terras in de binnentuin van woontoren The Gustav, die in de buurt nu al spottend door een buurman 'McGustav' wordt genoemd.

Mooie copy
'Dynamiek tot aan de voordeur', zo werden torens The Gustav en The George in 2017 voor de oplevering nog aangeprezen, en: 'Rust en privacy na het sluiten ervan. Dat is de Zuidas in Amsterdam. Die dynamiek varieert van heerlijk shoppen tot lekker uit eten. Van knallen in de sportschool tot gedachten op nul bij het hardlopen. En van een cappuccino op het balkon tot een wijntje met de buren op het dakterras. Op de Zuidas ben je namelijk jezelf en geniet je van het leven. Extra bijzonder is de internationale uitstraling. Want de Zuidas kan zich meten met The City, La Défense en Frankfurt-Innenstadt.' Ook in die drie steden loop je wel eens tegen een McDonald’s op. Misschien moet men op de Zuidas inzetten op de internationaal gerenommeerde Royal with Cheese.
(PvWK, bronnen: Parool, www.amsterdamwoont.nl)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken