Fish Tales mag claim 'enige duurzame tonijnmerk' niet voeren
- Food-en-retail
- 16 okt 2020 @ 08:23
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MVOFood
- 16 okt 2020 @ 08:23
- Peter van Woensel Kooy
Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie stelt dat vismerk Fish Tales niet langer de claim 'het enige duurzame tonijnmerk van Nederland' op verpakkingen mag voeren.
De uitspraak volgt op een klacht waarin deze claim werd aangevochten. Opmerkelijk: het College erkent dat de claim feitelijk juist is maar verbiedt tegelijkertijd het gebruik van de claim.
Claim
Seafoodchef en medeoprichter van het duurzame vismerk Fish Tales, Bart van Olphen, is zeer teleurgesteld over de uitspraak. Van Olphen: 'Wij zijn hier zeer verbaasd over. Het College erkent dat de claim feitelijk juist is. Maar tegelijkertijd verbiedt het College het gebruik van de claim vanuit het oogpunt dat de consument de claim mogelijk niet goed zou begrijpen. Wij vinden het onbegrijpelijk dat we niet iets mogen claimen wat feitelijk gezien juist is.' Van Olphen zet zich sinds 2004 in voor duurzame vis. Via zijn bekroonde kookboeken over vis en filmpjes op YouTube en Instagram waarvoor hij over de hele wereld reist om kookvideo’s te maken, draagt hij zijn missie uit om meer mensen van duurzame vis te laten genieten. Mondiale spelers uit de visindustrie lijken niet altijd blij met deze challenger. Beluister hierover o.a. ons #Crunch-interview.
Vijf jaar geleden was Van Olphen medeoprichter van het merk Fish Tales dat een duurzaam alternatief wil bieden voor industriële niet-duurzame merken die tonijn verkopen.
Twist in uitspraak
Het geschil nu bij de Reclame Code Commissie spitst zich toe op bliktonijn, een belangrijke categorie in het supermarktschap. Tonijn uit blik is het meest gegeten visproduct in Nederlandse huishoudens (gevolgd door haring en vissticks, red.). Het overgrote deel van de tonijn in de supermarkt is niet duurzaam gevangen en afkomstig van merken die slechts een beperkt deel MSC-gecertificeerde tonijn in het assortiment hebben. Fish Tales is het enige merk is dat voor alle tonijnproducten uitsluitend MSC-gecertificeerde tonijn aanbiedt, erkent het College in de uitspraak. 'Fish Tales mag het gegeven dat zij als enige merk uitsluitend duurzame MSC-gecertificeerde en met hengel en lijn gevangen tonijn verkoopt, onder de aandacht van de consument brengen'.
Duurzaam merk versus duurzaam product
Maar het uitdragen van de claim 'het enige duurzame tonijnmerk van Nederland' op verpakkingen vindt het College níet toelaatbaar. De claim 'het enige duurzame tonijnmerk van Nederland' zou volgens het oordeel van het College tot misverstanden leiden bij consument en de indruk kunnen wekken dat alléén Fish Tales duurzame tonijn verkoopt en dat andere aanbieders van visconserven geen duurzame tonijn verkopen. De consument zou geen onderscheid kunnen maken tussen een duurzaam merk en een duurzaam product.
Letterlijke claim
Van Olphen: 'We vinden dit een onderschatting van de consument. We zeggen niet dat wij de enige zijn met duurzame tonijn, maar wel het enige merk met uitsluitend duurzame tonijn. Wij zijn ons ervan bewust dat een dergelijke claim op een verpakking niet erg sympathiek is. Echter, we voelen ons hiertoe genoodzaakt omdat nog steeds het overgrote deel van de Nederlandse bliktonijnconsumptie van niet duurzame afkomst is. Andere merken moeten stoppen met het mooier maken dan het is. De consument moet eerlijk en juist geïnformeerd worden om tot een goede keuze te kunnen komen. Onze strijd gaat door totdat alle conservenmerken die tonijn verkopen om zijn en alle bliktonijn in Nederland duurzaam gecertificeerd is, bij voorkeur met de hengel gevangen. Misschien moeten we maar de letterlijke claim gaan gebruiken van het College: "Fish Tales, het enige merk dat uitsluitend duurzame MSC-gecertificeerde en met hengel en lijn gevangen tonijn verkoopt”.'
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- supermarktschap
- claim
- Reclame Code Commissie
- Nederland
- tonijn
- meest gegeten
- merk versus product
- haring
- blik
- supermarkt
- RCC
- twist
- huishoudens
- Fish Tales
- vissticks
- visproduct
- bliktonijn
- deel
- duurzaam
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers