[onderzoek] 'Nederlanders verkiezen Kerst massaal boven Sinterklaas'
- Food-en-retail
- 25 nov 2020 @ 12:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingDoelgroepen
- 25 nov 2020 @ 12:00
- Peter van Woensel Kooy
Nederlanders verkiezen de kerstdagen massaal boven pakjesavond. Zes keer zoveel Nederlanders vieren liever Kerst dan Sinterklaas, blijkt uit onderzoek van PostNL.
Niet iedereen kijkt uit naar de feestdagen: 1 op de 5 Nederlanders ziet de komende feestmaand liever helemaal voorbijgaan.
Slechts 1 op de 10 Nederlanders viert graag Sinterklaas, terwijl bijna 60% van de Nederlanders uitkijkt naar Kerst, toont onderzoek van PostNL aan. Hoe de feestdagen in de huidige tijd eruit gaan zien, blijft nog even onduidelijk. Feit is dat Kerst dit jaar mogelijk alleen in klein gezelschap gevierd kan worden vanwege de coronamaatregelen. Eén op de drie Nederlanders ziet er tegenop om te bedenken hoe ze de feestdagen met hun dierbaren kunnen vieren in deze tijd.
Run op kerstkaarten
Minder contact in een tijd dat we juist elkaars nabijheid willen opzoeken, is voor veel mensen lastig. 40% van de Nederlanders is daarom van plan meer kerstkaarten te versturen dan normaal. 64% van de Nederlanders denkt dat vrienden en familie juist dit jaar wel een hart onder de riem kunnen gebruiken in de vorm van een kaartje. En dat blijkt te kloppen: 82% van de Nederlanders geeft aan een kerst- of nieuwjaarskaart extra te waarderen dit jaar. PostNL verwacht de komende feestmaand gemiddeld twee keer zoveel post te bezorgen dan op andere dagen gedurende het jaar.
Extra bezorgdagen en brievenbusleging op zondag
PostNL is goed voorbereid op de grote decemberdrukte. Dat geldt voor de pakketten, maar net zo goed voor de post. Waar er gemiddeld 6,8 miljoen brieven per dag door de handen van de bezorgers gaan, wordt dit rond de feestdagen bijna verdubbeld tot gemiddeld 11,7 miljoen brieven per dag. Op sommige dagen in december haalt PostNL zelfs tien keer zoveel post uit de oranje brievenbussen.
Daarom zijn er extra bezorgdagen ingepland en worden de meer dan 11.000 brievenbussen in december ook op zondagen geleegd. Marieke Schoon-van der Loop, marketing manager bij PostNL vertelt: ‘We staan in de startblokken om iedereen mooie feestdagen te bezorgen. We zijn ons ervan bewust dat mensen meer dan ooit uitkijken naar dat bijzondere kaartje in de bus. Die extra aandacht voor elkaar is dit jaar belangrijker dan ooit.’
(PvWK, foto: Frau Lehrerin / Pixabay)
* PostNL deed onderzoek onder meer dan 1000 Nederlanders.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- PostNL
- Nederlander
- feestdagen
- distributie
- merk
- pakjes
- 60%
- Sinterklaas
- Kerst
- marketing
- tijd
- huidig
- onderzoek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Directeur Marketing Jorieke de Vries verlaat Jumbo
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers