Tony's Chocolonely verweert zich tegen aantijgingen
- Food-en-retail
- 17 feb 2021 @ 08:31
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 17 feb 2021 @ 08:31
- Peter van Woensel Kooy
Henk-Jan Beltman, opperchocolade-baas van Tony's Chocolonely is 'not amused' door de bewering dat zijn repen toch 'onethisch' geproduceerd worden. Zoiets wordt beweerd in een artikel in The Times. Hier zijn weerwoord.
'Hey Choco Fans,
We willen jullie onze reactie geven op het artikel in The Times dat dit weekend is gepubliceerd. Zoals altijd wilden we zo transparant mogelijk zijn en een paar dingen verduidelijken. Is er illegale arbeid in onze toeleveringsketen? Het korte antwoord is ja, maar we hebben nooit anders gezegd, en we zijn blij dat we er iets van weten, want dan kunnen we het uitroeien. We zoeken actief naar gevallen zodat we ze kunnen oplossen. We hebben een Child Labour Monitoring and Remediation System (CLMRS) geïmplementeerd in alle 7 cacaocoöperaties die we betrekken in Ghana en Ivoorkust. Vorig jaar hebben we 387 gevallen van illegale kinderarbeid aangetroffen en 221 verholpen. We hebben nog nooit een geval van moderne slavernij in onze toeleveringsketen aangetroffen. De meeste grote chocoladebedrijven weten niet hoeveel gevallen van illegale arbeid er in hun toeleveringsketen voor cacao zijn en kunnen daarom niet werken om deze te verhelpen, dit wordt alleen mogelijk gemaakt omdat we een 100% traceerbare toeleveringsketen hebben (zoals gevalideerd door PWC in onze jaarlijkse verslagen).
Traceerbare keten
Onze 100% traceerbare toeleveringsketen is mogelijk omdat Barry Callebaut onze cacao scheidt en apart verwerkt. Staan we niet langer vermeld als een "ethisch chocolademerk"? De auteur van deze specifieke lijst, voor wie we veel respect hebben, vindt momenteel niet dat we voldoen aan alle criteria om erop te worden opgenomen. Dit is echter niets nieuws voor ons - we zijn in het verleden niet opgenomen op verschillende lijsten van ethische chocoladeleveranciers vanwege onze beslissing om cacao rechtstreeks uit Ghana en Ivoorkust te betrekken. Velen zijn van mening dat sourcing uit die landen automatisch betekent dat er illegale arbeid en moderne slavernij in uw toeleveringsketen zal voorkomen. We hebben om die reden bewust voor deze moeilijkere route gekozen, zodat we deze kunnen veranderen. Als we de problemen in West-Afrika gewoon negeren, of van sourcing veranderen, zullen we het probleem nooit oplossen, daarom gaan we naar de plek waar de problemen zijn - zodat we ze kunnen oplossen. Evenzo vindt de auteur van de Slave Free Chocolate-lijst dat onze samenwerking met Barry Callebaut in strijd is met onze missie om alle chocolade 100% slaafvrij te maken, maar we werken samen met Barry Callebaut om deze missie wereldwijd mogelijk te maken.
Een ethische lijst waar we wel op staan: Green America Mighty Earth.
Waarom werken we samen met Barry Callebaut?
Sommige critici vinden dat we niet moeten samenwerken met Barry Callebaut, een van de grootste cacaoverwerkers ter wereld. Maar nogmaals, deze beslissing is opzettelijk. Onze missie is om 100% slaafvrij de norm te maken in chocolade, niet alleen onze chocolade maar alle chocolade wereldwijd. De derde pijler van onze routekaart is om anderen te inspireren om te handelen, en vooral om andere grote chocoladebedrijven te inspireren om onze 5 inkoopprincipes over te nemen. In 2005 hebben we er bewust voor gekozen om samen te werken met Barry Callebaut om te laten zien dat het mogelijk is om volledig traceerbaar te zijn terwijl je met een grote processor werkt. Zo laten we zien dat elk chocoladebedrijf kan werken volgens onze vijf sourcing principes. Vanaf het begin heeft Barry Callebaut geloofd in onze missie en met ons samengewerkt om een volledig gescheiden verwerking op te zetten voor onze 100% traceerbare bonen, zodat ze nooit met andere bonen worden gemengd. Door samen te werken met Barry Callebaut kunnen we onze productie verder opschalen en kunnen we Tony's Open Chain laten groeien door ook de 100% traceerbare cacaobonen van onze missie-bondgenoten te verwerken.
Boeken we aanzienlijke besparingen door samen te werken met Barry Callebaut?
Nee, we betalen juist meer om ervoor te zorgen dat onze cacaobonen volledig gescheiden en daarom 100% traceerbaar zijn. We hebben misschien een aantal efficiëntievoordelen ten opzichte van kleinere ethische merken, maar dit zijn niet de merken die we proberen te veranderen omdat ze al geweldige dingen doen. We willen juist de grootste chocolademerken laten zien dat het mogelijk is om heerlijke, winstgevende chocolade te maken die vrij is van moderne slavernij en illegale kinderarbeid. Als we onze chocolade zelf zouden maken, zouden grote chocoladebedrijven onze 5 inkoopprincipes naast zich neerleggen, omdat ze niet op grote schaal kunnen toepassen of gebruiken. We verwelkomen elke uitdaging en discussie die de lat in de chocolade-industrie hoger legt en ons dichter bij het maken van 100% slaafvrij de norm in chocolade brengt. U kunt hier meer lezen over onze laatste impactresultaten.'
Was getekend, Tony Chocolonely.
Henk-Jan Beltman, chief chocolate officer
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Henk-Jan Beltman
- Barry Callebaut
- Tony's Chocolonely
- cacao
- slaafvrij
- weerwoord
- gretig
- partij
- The Times
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




