Unilever, Vegetarische Slager en foodtech-bedrijf Enough in zaken
- Food-en-retail
- 27 mei 2021 @ 11:44
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodInnovatie
- 27 mei 2021 @ 11:44
- Peter van Woensel Kooy
Unilever heeft aangekondigd dat ze samen zullen werken met foodtechbedrijf Enough (voormalig '3F Bio') om nieuwe plantaardige vleesproducten op de markt te brengen. De technologie van Enough maakt gebruik van een uniek afvalvrij fermentatieproces om een hoogwaardige proteïne te laten groeien.
Natuurlijke schimmels worden gevoed met hernieuwbare grondstoffen, zoals tarwe en maïs. Dat produceert 'Abunda'-mycoproteïne, een compleet voedselingrediënt dat alle essentiële aminozuren bevat en rijk is aan voedingsvezels.
De wereldwijde vleesvrije sector maakt een explosieve groei omdat mensen over de hele wereld zich meer bewust worden van de impact van dierlijke producten op hun gezondheid en op de planeet. Recente schattingen suggereren dat de wereldwijde vleesvrije sector in 2035, 290 miljard dollar waard zal zijn [zie voetnoot 1].
Het baanbrekende eiwit past volgens de initiatoren perfect bij Unilever’s snelgroeiende vleesalternatieve merk, De Vegetarische Slager, dat in 2020 met meer dan 70% groeide. Met een breed assortiment aan heerlijke producten voor vleesliefhebbers, flexitariërs, vegetariërs en veganisten, is het hun missie om de grootste slager ter wereld te worden door de wereld te inspireren om plantaardig voedsel uit te proberen.
Aangedreven door baanbrekende innovaties, gebruikt De Vegetarische Slager een diverse mix van plantaardige eiwitten om vleesachtige smaken en texturen te creëren voor zijn brede portfolio. Het is een snelgroeiende markt in maar liefst 45 landen op vier continenten. De onlangs gelanceerde veganistische BurgerMestre van De Vegetarische Slager, levert de smaak, sappigheid en malsheid van een rundvleesburger. De samenwerking met Burger King bereikte vleesliefhebbers in meer dan 35 landen over de hele wereld met producten zoals de Plantbased Whopper en Plantbased Nuggets.
Carla Hilhorst, EVP R&D voor Foods & Refreshment bij Unilever: 'Plantaardige voeding is een van Unilever’s snelst groeiende segmenten en we zijn verheugd om samen te werken met Enough om duurzamere eiwitproducten te ontwikkelen die heerlijk en voedzaam zijn. We zijn enthousiast over het potentieel dat deze technologie heeft voor toekomstige innovaties in ons portfolio, en we kunnen niet wachten om meer plantaardig voedsel te lanceren, dat mensen helpt minder vlees te eten, zonder in te boeten aan smaak. '
Andrew Beasley, commercieel directeur van Enough: 'Het produceren van grote hoeveelheden gezonde en duurzame eiwitten is een van de meest urgente mondiale prioriteiten. Er vindt een snelle transitie plaats in de voedingsindustrie en we zijn verheugd over deze samenwerking met Unilever en De Vegetarische Slager, die echt ons doel ondersteunt om impact en schaalgrootte te creëren.'
Plantaardige innovaties zoals deze zullen de uitvoering van Unilever’s strategische focus helpen ondersteunen en het portfolio helpen ontwikkelen tot een snelgroeiende omgeving. Deze zullen bijdragen aan de wereldwijde verkoopsdoelstelling van € 1 miljard binnen het segment van plantaardig vlees en zuivelalternatieven tegen 2025-2027. Het doel maakt deel uit van Unilevers Future Foods-ambitie, wereldwijd gelanceerd met twee hoofddoelstellingen: mensen helpen bij de overgang naar gezondere voeding en helpen om de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen te verminderen.
(PvWK)
[1] Boston Consulting Group, 2021. For more information about ENOUGH, please visit www.enough-food.com.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Bacardi en Coca-Cola lanceren kant-en-klare baco-cocktail
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Rel in Parijs na verwelkoming Shein door warenhuis BHV Marais
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




