Unilever, Vegetarische Slager en foodtech-bedrijf Enough in zaken

Unilever, Vegetarische Slager en foodtech-bedrijf Enough in zaken
  • Food-en-retail
  • 27 mei 2021 @ 11:44
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodInnovatie

Unilever heeft aangekondigd dat ze samen zullen werken met foodtechbedrijf Enough (voormalig '3F Bio') om nieuwe plantaardige vleesproducten op de markt te brengen. De technologie van Enough maakt gebruik van een uniek afvalvrij fermentatieproces om een hoogwaardige proteïne te laten groeien.

Natuurlijke schimmels worden gevoed met hernieuwbare grondstoffen, zoals tarwe en maïs. Dat produceert 'Abunda'-mycoproteïne, een compleet voedselingrediënt dat alle essentiële aminozuren bevat en rijk is aan voedingsvezels.

De wereldwijde vleesvrije sector maakt een explosieve groei omdat mensen over de hele wereld zich meer bewust worden van de impact van dierlijke producten op hun gezondheid en op de planeet. Recente schattingen suggereren dat de wereldwijde vleesvrije sector in 2035, 290 miljard dollar waard zal zijn [zie voetnoot 1].

Het baanbrekende eiwit past volgens de initiatoren perfect bij Unilever’s snelgroeiende vleesalternatieve merk, De Vegetarische Slager, dat in 2020 met meer dan 70% groeide. Met een breed assortiment aan heerlijke producten voor vleesliefhebbers, flexitariërs, vegetariërs en veganisten, is het hun missie om de grootste slager ter wereld te worden door de wereld te inspireren om plantaardig voedsel uit te proberen.

Aangedreven door baanbrekende innovaties, gebruikt De Vegetarische Slager een diverse mix van plantaardige eiwitten om vleesachtige smaken en texturen te creëren voor zijn brede portfolio. Het is een snelgroeiende markt in maar liefst 45 landen op vier continenten. De onlangs gelanceerde veganistische BurgerMestre van De Vegetarische Slager, levert de smaak, sappigheid en malsheid van een rundvleesburger. De samenwerking met Burger King bereikte vleesliefhebbers in meer dan 35 landen over de hele wereld met producten zoals de Plantbased Whopper en Plantbased Nuggets.

Carla Hilhorst, EVP R&D voor Foods & Refreshment bij Unilever: 'Plantaardige voeding is een van Unilever’s snelst groeiende segmenten en we zijn verheugd om samen te werken met Enough om duurzamere eiwitproducten te ontwikkelen die heerlijk en voedzaam zijn. We zijn enthousiast over het potentieel dat deze technologie heeft voor toekomstige innovaties in ons portfolio, en we kunnen niet wachten om meer plantaardig voedsel te lanceren, dat mensen helpt minder vlees te eten, zonder in te boeten aan smaak. '

Andrew Beasley, commercieel directeur van Enough: 'Het produceren van grote hoeveelheden gezonde en duurzame eiwitten is een van de meest urgente mondiale prioriteiten. Er vindt een snelle transitie plaats in de voedingsindustrie en we zijn verheugd over deze samenwerking met Unilever en De Vegetarische Slager, die echt ons doel ondersteunt om impact en schaalgrootte te creëren.'

Plantaardige innovaties zoals deze zullen de uitvoering van Unilever’s strategische focus helpen ondersteunen en het portfolio helpen ontwikkelen tot een snelgroeiende omgeving. Deze zullen bijdragen aan de wereldwijde verkoopsdoelstelling van  € 1 miljard binnen het segment van plantaardig vlees en zuivelalternatieven tegen 2025-2027. Het doel maakt deel uit van Unilevers Future Foods-ambitie, wereldwijd gelanceerd met twee hoofddoelstellingen: mensen helpen bij de overgang naar gezondere voeding en helpen om de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen te verminderen.
(PvWK)

 

[1] Boston Consulting Group, 2021. For more information about ENOUGH, please visit www.enough-food.com

 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken