Hands Off My Chocolate eerste Cocoa Horizons-merk dat overstapt op traceerbare cacaomassa
- Food-en-retail
- 3 jun 2021 @ 11:03
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Maatschappij
- 3 jun 2021 @ 11:03
- Nanny Kuilboer
Hands Off My Chocolate werkt sinds de oprichting in 2013 samen met Cocoa Horizons, een onafhankelijke non-profitstichting die cacaoboeren in Ivoorkust en Ghana steunt. Het chocolademerk is het eerste Cocoa Horizons-merk wereldwijd dat overstapt op traceerbare cacaomassa.
Oprichter Kitty Smeeten: ‘Binnen onze duurzame en maatschappelijke missie blijven we ons continu inzetten voor verbeteringen binnen de thema’s better for you, better for the environment en better for other people. Dat de door ons gebruikte cacaomassa nu traceerbaar is tot aan de boer is voor ons een heel belangrijke nieuwe stap vooruit.’
Blauwe draad
Via het Cocoa Horizons-programma worden de bonen van Hands Off My Chocolate (HOMC) direct ingekocht bij vijf coöperaties in Ivoorkust en twee in Ghana. Samen zijn dit 5.745 boeren, waarvan 947 vrouwen en 4.798 mannen. Het traceerbare proces begint met het markeren van de cacaozakken met een blauw draad. Vervolgens worden de zakken voorzien van codes die specifiek voor de cacao van Hands Off My Chocolate zijn ontwikkeld. De bonen wordt op deze wijze vanaf de boer tot en met het eindstation apart gehouden van de andere zakken. Hierdoor weet HOMC precies met welke boeren ze samenwerkt en welke vooruitgang deze gemeenschappen maken via het Cocoa Horizons-programma.
Women empowerment
Cocoa Horizons coacht de cacaoboeren via lokaal praktijkonderwijs en trainingen. Daarnaast stelt het programma productivity packages beschikbaar. Zo’n pakket wordt per boer individueel afgestemd en het bevat items als kunstmest en middelen om ziekte bij planten te bestrijden. Deze coachingtrajecten leiden tot een hogere cacaoproductie, waardoor het levensonderhoud van de boer en zijn leefgemeenschap kan worden verbeterd. Daarnaast ontvangen de boeren een premium boven op de cacaoprijs. De Cocoa Horizons Foundation heeft als verdere focuspunten women empowerment, het beschermen van kinderen en duurzame cacaoteelt.
Vrouwelijke cacaoboeren zijn enorm in de minderheid. Slechts zo’n 19% is vrouw. HOMC vindt het belangrijk dat vrouwen hun zelfvertrouwen en zelfstandigheid vergroten waardoor ze een stem krijgen. Via Cocoa Horizons leren vrouwen cacao en andere gewassen te verbouwen op hun eigen land. Daarnaast krijgen ze les in financieel management. Dankzij deze trainingen en de opbrengsten van hun land kunnen de vrouwen sparen of een lening afsluiten en dit geld inzetten voor een extra onderneming, zoals een pluimveehouderij, groententeelt of rijstteelt.
Beschermen van kinderen
Cocoa Horizons heeft als doel om voor 2025 kinderarbeid volledig uit te bannen. Daarom werkt de foundation samen met de overheid en de gemeenschappen om wetgeving tegen kinderarbeid af te dwingen, een goede schoolinfrastructuur te bieden en de families financieel te ondersteunen zodat kinderen naar school kunnen gaan. Er worden controles uitgevoerd om vast te stellen dat er geen kinderarbeid plaatsvindt op de plantages.
Duurzaamheid
Cocoa Horizons stimuleert het gebruik van milieuvriendelijke landbouwpraktijken. Door hogere productiviteit is er minder land nodig wat leidt tot minder ontbossing. Ook wordt duidelijk in kaart gebracht wat de grenzen tussen boerderijen en natuurgebieden zijn. Daarnaast mogen boeren die aangesloten zijn bij Cocoa Horizons vijf jaar voor registratie niet hebben ontbost.
Cocoa Horizons Foundation
De Cocoa Horizons Foundation is een onafhankelijke non-profitorganisatie van Barry Callebaut, toegewijd aan duurzame cacao met als missie het verbeteren van levensomstandigheden van cacaoboeren en hun gemeenschap door het promoten van duurzame, ondernemende landbouw, verbeterde productiviteit en gemeenschapsontwikkeling.
Doelstellingen van Cocoa Horizons voor 2025:
-Alle aangesloten boeren leven boven de armoedegrens
-Kinderarbeid is op de aangesloten plantages volledig uitgebannen
-Ontbossingsvrije en CO2-positieve landbouw is gerealiseerd.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Holie's introduceert de Sugar-Score
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers