Van Geloven investeert met nieuwe fabriekshal in capaciteit en innovatie

Van Geloven investeert met nieuwe fabriekshal in capaciteit en innovatie
  • Food-en-retail
  • 13 okt 2021 @ 08:28
  • 7925 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieMarketing

Snackfabrikant Van Geloven opende in Maastricht een nieuwe, state of the art fabriekshal om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar snacks (vooral vegetarisch) in de Benelux en om moederbedrijf McCain Foods te kunnen voorzien van innovatieve kaassnacks.


De kaassnacks zijn voor Van Gelovens out-of-home klanten zoals de bekende internationale fastfoodketens. In de Limburgse fabriek rollen dagelijks meer dan een miljoen kroketten, frikandellen, bitterballen, smulrollen, kipproducten en bami- en nasisnacks van de band. Met de opening van de nieuwe productiehal creëert Van Geloven bovendien meer dan 100 nieuwe banen bovenop het huidige personeelsbestand van zo’n 400 medewerkers bij de productielocatie in Maastricht.

50% marktaandeel in retail met Mora
Al meer dan 50 jaar produceert Van Geloven haar assortiment van Mora in Maastricht. Onlangs werd er een nieuwe inpakhal ingewijd, nu is de derde productiehal geopend. De snacks die van de huidige band rollen zijn overwegend voor het merk Mora, maar ook voor andere labels van Van Geloven. In de nieuwe hal zullen als gezegd vooral kaassnacks geproduceerd worden. 

‘Onze groei voor de komende jaren zit voor een groot deel in vleesvrije concepten voor onze diverse merken. Daarin zijn we al heel succesvol en zullen we met de opening van deze fabriekshal nog meer op innoveren en produceren. Met het oog op gemak voor de consument zullen we verder het aandeel Oven & Airfryer producten vergroten en zullen we invulling geven aan nieuwe (snack)eetmomenten zoals we deden met Crispy Chick’n bij de avondmaaltijd. We zijn een ambitieus bedrijf en ons doel is dan ook om op korte termijn bijvoorbeeld 50% marktaandeel te hebben met Mora in retail op de Benelux-snackmarkt. Ook zijn we trots dat we met deze nieuwe hal extra werkgelegenheid kunnen bieden in Maastricht’, vertelt Jan Aaltzen Linde, ceo van Van Geloven.

Van Geloven helpt McCain Europa te veroveren
Naast productie voor onze buurlanden produceert Van Geloven ook voor haar moederbedrijf McCain Foods. Het bedrijf is sinds vijf jaar onderdeel van deze multinational in vooral aardappelproducten. McCain heeft de fabriek in Maastricht aangewezen als groeilocatie om haar markt verder uit te bouwen in Europa. De high speed lijnen zullen straks overwegend kaassnacks zoals Chili Cheese Nuggets en mozzarella sticks produceren en kunnen 3x zo veel maken vergeleken met de huidige standaard.

Extra werkgelegenheid: 100 nieuwe banen
Naast ruimte voor capaciteit en innovatie biedt de nieuwe fabriekshal ook ruimte aan meer dan 100 extra banen op verschillende niveaus. De high speed productielijnen vragen om ander type operators en voormannen. Maar ook de overgang op de bestaande productielijnen naar een 24/7 productie met een vijf-ploegensysteem om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, schept extra werkgelegenheid. Fabrieksdirecteur Madelon Hermes is blij dat de fabriekshal nu wordt geopend en volledig operationeel is: ‘Ik realiseer me dat we een hoop van onze mensen hebben gevraagd om deze fantastische hal te kunnen openen. Ik ben trots dat we nu in deze state of the art omgeving onze snacks mogen gaan produceren.’
(PvWK)

foto boven: Cora van Mora opent met onder meer enkele directieleden van Van Geloven (ceo Jan Aaltzen Linde en fabrieksdirecteur Madelon Hermes midden op foto) de nieuwe state of the art fabriekshal.

Over Van Geloven
'Van Geloven is bekend van onder meer de merken Mora en Van Dobben. Met een omzet van 250 miljoen en 1500 medewerkers verspreid over zes locaties is de snackfabrikant de grootste producent van snacks in Nederland en België. Afgezien van de Corona-periode is Van Geloven de laatste jaren enorm gegroeid en geprofessionaliseerd in zowel retail als in foodservice. Ook werd er volop geïnnoveerd en werden de fabrieken omgevormd tot meer gespecialiseerde fabrieken. Hiermee werd de capaciteit vergroot en werd toegewerkt naar een toekomstbestendige supply chain. Verder werden er opvallende acquisities (w.o. Royaan en Swinkels) succesvol geïntegreerd waardoor Van Geloven haar positie op de markt versterkte. Deze gezonde basis motiveerde McCain Foods, multinational in diepvriesproducten om Van Geloven in 2016 te kopen, zodat ze naast aardappelproducten ook een appetizer business in Europa konden opstarten. Inmiddels worden via de samenwerking met McCain Foods veel producten (met name fingerfood snacks) aan diverse grote ketens binnen en buiten Europa verkocht. Van Geloven acteert hierbij als zelfstandig bedrijf.'

(bron: Van Geloven)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken