Oranje Unox muts bestaat 25 jaar

Oranje Unox muts bestaat 25 jaar
  • Food-en-retail
  • 5 jan 2022 @ 08:14
  • 16866 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • SchaatsenFood

25 jaar geleden werd de laatste Elfstedentocht verreden. Het was ook de dag dat Nederland voor het eerst kennismaakte met de oranje schaatsmuts van Unox. Marketeer Liane Lens blikt terug.

In de loop der jaren werden er honderdduizenden Unox-mutsen uitgedeeld aan bezoekers van winterse evenementen en daarmee is dit Hollandse stijlicoon niet meer weg te denken uit het beeld van de Nederlandse winter, memoreren de jubilerende initiatoren.

Een van de bekendste deelnemers aan de Elfstedentocht 1997 was Erik Hulzebosch. Hij kwam een meter achter Henk Angenent, als tweede over de finish. Hulzebosch herinnert zich: 'Ik kwam halverwege aanschaatsen bij Dokkum; er stonden echt zo verschrikkelijk veel mensen langs de kant en op de bruggen, zoiets had ik niet eerder meegemaakt. Het moment dat je langsrijdt duurt maar 20 seconden, maar dat al die duizenden mensen ineens allemaal een oranje muts op hadden, was een machtig mooi gezicht! Een goeie actie, want die muts zet je op en je gooit ‘m nooit meer weg. De Unox-muts is bij iedereen inmiddels onderdeel geworden van z’n Hollandse wintergarderobe. Aan elke kapstok hangt er wel een!'

De Unox-muts is tamelijk toevallig een begrip geworden. Liane Lens, marketingmanager van Unox: 'Het oog van mijn voorganger (Tex Gunning, Unilever, red.) viel op deze bijzondere muts en hij dacht: deze muts past net zo goed bij Unox, als Unox bij de winter. Hij bestelde er een aantal op de bonnefooi, met de gedachte ‘daar kunnen we vast nog wel wat mee.'

De rest is geschiedenis. De eerste mutsen waren pas net binnen, toen de perfecte gelegenheid zich aandiende: de Elfstedentocht van 4 januari 1997. Terwijl de Tocht der Tochten in minder dan een week op poten werd gezet, kwamen de mutsen bij koek & zopies en stempelposten aan in Friesland. 'Je zou kunnen zeggen dat we vandaag dus precies 25 jaar ‘hoofd’-sponsor zijn van alle mensen die in hart en nieren elk briesje van de winter vieren. Een mooiere start kun je als muts niet wensen', aldus Lens.

Volgens haar is het gevoel van saamhorigheid nergens zo groot als op het ijs. 'Dat komt omdat het water waar we op schaatsen, van niemand is, en het ijs is daarom van iedereen. Dit zorgt voor een enorm gevoel van verbondenheid. We hebben de muts daarna nooit meer op een elfstedentocht kunnen uitdelen, maar we geloven dat dat vast nog wel eens gaat gebeuren.'

Unox eremuts
Om het jubileum van de muts te vieren, blikt Unox terug in de krant met een inhaker, waarbij herinneringen worden opgehaald aan de laatste Elfstedentocht: 'Overal waren mensen bezig om van deze dag een historische dag te maken. De 16 duizend schaatsers werden omringd door een oranje legioen van schaatsfans, dat zingend zorgde voor een steuntje in de rug.'

Vanwege het jubileum van de muts wil Unox dit jaar 25 oranje ere-mutsen (‘met eigen naam en een goudkleurige pompon’) uitreiken aan mensen, die zich actief inzetten voor het behoud van winterse saamhorigheid. 'Die willen we graag in het zonnetje zetten', zegt Liane Lens, 'want aan zulke helden is meer behoefte dan ooit.'
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken