Grolsch produceert groen gas uit eigen afvalwater

Grolsch produceert groen gas uit eigen afvalwater
  • Food-en-retail
  • 16 aug 2022 @ 15:04
  • 14068 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Bierbrouwer Grolsch heeft met succes het eerste groen gas geproduceerd uit eigen afvalwater. Op het terrein van de brouwerij is een groen gasinstallatie geplaatst die jaarlijks 1 miljoen Nm3 groen gas uit biogas gaat produceren.

Dit komt overeen met het gasverbruik van ongeveer 700 Twentse huishoudens. Het groen gas, een duurzame vervanger van fossiel aardgas, wordt bijgemengd in het bestaande aardgasnet. De technologie is geleverd door bio-energiebedrijf en plaatsgenoot HoSt Groep, die in deze ‘Energy as a Service'-samenwerking eigenaar en beheerder is van de installatie.

Susan Ladrak, Sustainability Manager Grolsch: ‘Met de komst van de warmteleiding – een duurzame samenwerking met Twence - was het noodzakelijk het in de afvalwaterzuivering geproduceerde biogas een andere bestemming te geven, waarin het nog steeds optimaal wordt benut. We zijn erg trots op deze groene, regionale samenwerking. Dicht bij huis zorgen we voor de verdere vergroening van de brouwerij en het gasnet, en op grotere schaal dragen we bij aan het behalen van de nationale klimaatdoelen op het gebied van CO2-, en stikstofreductie.’

Vanaf december gaat Twence duurzame warmte leveren via de nieuw aangelegde warmteleiding tussen Twence en Grolsch.

Het biogas uit de waterzuivering van Grolsch werd eerst gebruikt voor verwarmen, maar krijgt nu als bestemming het produceren van groen gas. HoSt neemt het biogas af en zet dit om naar groen gas in de geplaatste biogasopwerker. ‘De overheid heeft ambitieuze doelen voor de productie en inzet van groen gas om onder meer de onafhankelijkheid van aardgasimport te vergroten. De schaalbare, schone en economisch efficiënte technologie om dit te realiseren is reeds beschikbaar en ook de kleinere regionale projecten zoals deze zullen daarvoor nodig zijn en dragen daar bij aan de doelen,’ aldus Jelle Klein Teeselink, CEO HoSt Groep.

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken