Culiperslunch 2022 brengt interessante reeks food-innovaties

Culiperslunch 2022 brengt interessante reeks food-innovaties
  • Food-en-retail
  • 18 okt 2022 @ 11:03
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodInnovatie

Tijdens de dertiende editie van de jaarlijkse CulipersLunch in de Kookfabriek van Amsterdam ontmoetten 150 'a-list' food en lifestyle-journalisten, bloggers en influencers tientallen vertegenwoordigers van start-ups, chefs in actie en foodmarketeers. MarketingTribune was er uiteraard bij.

De Culiperslunch koppelt 'vraag en aanbod' tussen elf en twee uur 's middags aan elkaar. Met een 'Menukaart' in je hand kun je langs de achttien kookeilanden in de Kookfabriek wandelen, waar steeds andere food-innovators en bestaande grote merken klaarstaan en hun verhalen vertellen. Als in een speed date kun je zo ongedwongen rondlopen, kennis verzamelen, netwerken, collega's ontmoeten, nieuws uitwisselen en natuurlijk uitgebreid bescheiden porties proeven en ruiken en daarbij allerlei drankjes drinken. Zeer leerzaam en effectief. Op het centrale 'marktplein' vinden tegelijkertijd kleinere presentaties plaats en zijn vele culinaire uitgeverijen vertegenwoordigd, zodat je ook op dit vlak goed wordt bijgespijkerd. Hieronder nemen we je mee.
De Culiperslunch werd in 2009 voor het eerst georganiseerd door foodjournalist en foodondernemer Marcus Polman. Na zeven succesvolle edities werd het populaire media event een co-productie met Pitch PR. Vanaf deze editie 2022 neemt Pitch PR het event over. Aan het eind van de 'lunch' ontvangt elke aanwezige mediapersoon uit de food top 150 traditioneel weer een stevige 'foodie bag', waarin de informatie van alle partijen met samples wordt aangevuld en iedereen thuis verder kan proeven, koken en lezen. En desgewenst publiceren.
Waarvan acte.


Het nieuwe kruidnoten- en rookworstbier van Hema kon geproefd worden naast de beroemde eigen rookworst en vega-variant.

De startup met de grappige naam 'Snacks with benefits' had een frituur ingebouwd in een DJ Booth en spreekt over 'een snacksperience waar je je vingers bij aflikt! Onder het mom van "Vegstars are the new Rockstars" nemen we je mee op flavourtrip.' De creaties konden op een Insta-decor van een cd schijfje worden geproefd.


De enige 100% biologische maaltijdbox Ekomenu toont bij ieder recept de impact op je gezondheid én het milieu, zagen en ervoeren wij.

'Lekker, gezond en binnen drie minuten klaar', is de propositie van de nieuwe Ready-to-Eat mosselen van Krijn Verwijs: 'perfect voor dagen wanneer je minder zin hebt om te koken.' Ze kunnen zo in de magnetron, enorme pannen niet meer nodig en aanzienlijk langer houdbaar: een innovatie qua gemak in het visschap.

'Heel Holland bakt weer! Ontdek de vernieuwende broodmixen van bakmerk NIAMH en pik een sneetje versgebakken brood mee', aldus NIAMH. We spraken de bakker zelf en proefden zijn inderdaad heerlijke verse brood, dat je thuis met het speciale bakmeel eenvoudig in de oven bereidt.

MarketingTribune-stagiair Bram van Woensel Kooy (16) ontmoet in de Kookfabriek culi-goeroe en keynotespreker Anneke Ammerlaan.

De 'Kaasmeisjes' waaronder Fusina Verloop (rechts) en een heuse kaasboer, hier met een kaas van Schier in de handen, presenteren 'Eerlijke kaas bij jou door de brievenbus'. Gemaakt door lokale boeren op weg naar een duurzame boerderij, kun je een abonnement afsluiten om elke week een stuk (of meerdere) heerlijke goed verpakte kaas uit diverse regio's simpel en vers bij je thuisbezorgd te krijgen.

De omgekeerde 'Supermarkt' (vandaar de spelling op de tas Tkramrepus) is de eerste winkel waar je niks kan kopen, maar juist levensmiddelen naartoe brengt. Vanaf november 2022 opent de winkel zoals gemeld op MarketingTribune op de Czaar Peterstraat en worden alle ingezamelde producten gedoneerd aan De Voedselbank.

Lowlander Beer laat de botanisch gebrouwen najaarsbieren proeven. Oprichter Frederik Kampman presenteert onze food&retailexpert en MarketingTribune-redacteur Peter van Woensel Kooy (links) zijn 'kerstig' Lowlander-bier met lichte hars-smaak: de Winter IPA. In het gloednieuwe Lowlander kookboek dat binnenkort verschijnt, staat hoe je jouw kerstboom kunt eten en drinken. Op een bruschetta met roomkaas en dennennaald-puree zonder kerstballen smaakt die in elk geval al prima.


'Een gat in de markt: proef Sunt’s "baked donuts" van geredde bananen. Niet gefrituurd, maar gebakken en tegen voedselverspilling', prijst brand manager Annabel Hoogendoorn​ haar waar verleidelijk aan. Sunt kan je vertalen in gezond of in zonde. 'Ik kies voor dat laatste', zegt ze lachend.

Cas & Kas biedt de lekkerste vegan bitterballen en croquetten, toont oprichter Kasper Luiten treffend aan en nodigt ons direct uit voor de ADE Water&Wine party in het KIT, die hij sponsort met ...

Het plantaardige alternatief voor kaas Max & Bien staat bekend om haar hoogwaardige, plantaardige producten met natuurlijke smaken en een geweldige textuur. 'Deze plantaardige kaasmakerij lanceerde als eerste ter wereld plantaardige Gouda-stijl kaaswielen', vertellen de naamgeefsters en laten ons proeven van heerlijke vega-feta die hier 'Zacht & Ziltig' heet. Ook de kaasjes in de 'foodiebag' zullen leiden tot herhalingsaankoop.

Ontdek de ‘buzz’ over Egmont Honey, het gouden wondermiddel uit Nieuw-Zeeland, staat op de 'Menukaart' van de Culiperslunch met routebeschrijving. Wat wij niet verwachtten maar wel opgewonden proefden, is dat de geneeskrachtige tophoning uit het Egmont-assortiment 120 euro per potje kost: gewoonweg een zacht zoete kaviaar!

De zwarte brigade laat voortreffelijke pedis, en authentieke vega(n) Indonesische gerechtjes uit de keuken van Restaurant Blauw proeven en kondigt een nieuw kookboek uit de serie aan.


'Proef de goesting bij Njam, het lekkerste culinaire platform van België en Nederland', prijst Master of Pasta en tv-ster bij het medium Sarah Puozzo aan. Zij laat ons genieten van drie heerlijke Italiaanse gerechtjes, die met schelpjes, ingekookte tomatensaus en linzen bekoort ons het meest.

Kumasi maakt frisdranken van tropisch cacaofruitsap. Normaal stroomde dit in Ghana de grond in, maar nu verdienen cacaoboeren er extra inkomen mee, vertellen de twee Nederlandse oprichters die een fabriek bouwden waar het sap direct wordt gepasteuriseerd. Daarna vindt het heerlijke sap zijn weg ingeblikt over de wereld.

Het boek dat graag we zelf hadden willen schrijven krijgt een vervolg: 'Oma's Stamp- en Stoofpotjes' verschijnt pal tegen de feestdagen.

'Ken je Yoko?', vraagt Christel van Bree. 'Ja, Ono', antwoord ik. Van Bree vertelt via couchsurfing in Japan op de bank bij chef Yoko Inagaki beland te zijn. Ze bleken een passie voor recepten te delen. Deze bundelen ze nu met verhalen uit Japan in het nog te verschijnen kookboek... Yoko. Van Bree presenteert hier typisch Japanse kussentjes met intens geurend, gegeleerd fruit. Om je vingers bij op te eten. Een mooie voorproef.


Waterdrop gelooft in een wereld zonder voorgevulde dranken. 'Een wereld waar dagelijkse hydratatie duurzaam, gezond en voor iedereen gemakkelijk te realiseren is – omdat het water er al is', vertelt Saskia Schuit enthousiast namens het bedrijf, dat ook een flagshipstore in de Amsterdamse Kalverstraat heeft geopend. Waterdrop biedt gear en praktische kleine blokjes met zuivere flavour die je aan kraanwater toevoegt, waardoor er dan geen gesleep met zware bronwaterflessen nodig is en je je voordelig hydrateert. Wordt vervolgd.
(tekst & foto's: PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken