Holie daagt ontbijtreuzen uit met petitie suikerbelasting
- Food-en-retail
- 9 nov 2022 @ 11:55
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodBrandingDoelgroepenMarketing
- 9 nov 2022 @ 11:55
- Peter van Woensel Kooy
Ruim half Nederland is te zwaar en dat we wekelijks 99 suikerklontjes aan toegevoegde suikers binnenkrijgen, helpt volgens Holie niet mee. Daarom start het ontbijtmerk vandaag een petitie om ontbijtgranen in de supermarkt met meer dan 5 gram suiker extra te belasten.
Volgens Holie zijn de grote ontbijtmerken onderdeel van het probleem. Zij verstoppen suiker in hun producten onder schuilnamen als honing en glucose, terwijl ze zich via claims wel gezond voordoen. Zo zit er in een krokante muesli op het schap gemiddeld 14,2 gram suiker. Hierdoor maken velen dagelijks een valse start.
De gezondheidsgevolgen zijn enorm. Teveel suiker leidt tot diabetes (type 2), hartziekten, overgewicht en obesitas. Die laatste twee kosten Nederland ruim €79 miljard per jaar.
Valentijn van Santvoort, mede-oprichter van Holie: 'Wij geloven dat een suikertaks een effectief drukmiddel is richting voedingsbedrijven om minder “sluipsuikers” in hun ontbijtgranen te stoppen. De opbrengst van de heffing zou de overheid moeten steken in een gezondheidsprogramma. Denk aan educatie, toegang tot sportfaciliteiten en gezonde voeding voor kwetsbare groepen.'
De timing van de petitie is niet toevallig. Deze week is de 20e editie van het Nationaal Schoolontbijt, waar Holie partner van is. Hierin voorzien zij 400.000 kinderen van gratis ontbijt. In een week waarin Holie zich extra sterk maakt voor een gezonde start van de dag, nodigen zij vanaf vandaag iedereen uit om de petitie te tekenen op: www.stopsluipsuikers.nu. Bekijk de actiefilm hieronder.
(PvWK)
Over Holie
'Holie is sinds 2018 op een missie om mensen weer gezond te maken. In korte tijd heeft het Amsterdamse merk zich gepositioneerd als dé uitdager binnen ontbijt. Met een granola en krokante muesli lijn bij alle grote supermarkten is Holie het snelstgroeiende ontbijtmerk van Nederland. Alle producten hebben 0% toegevoegde suiker, zijn Nutri-score A en vegan. Sinds 2020 is Holie tevens een officiële B Corporation. Waarmee zij net als Tony Chocolonely, Patagonia en Dopper voldoen aan de hoogste standaarden van sociale, maatschappelijke en ecologische impact. Meer info staat hier. Meer info over de suikerconsumptie via deze link en over zorgkosten vind je hier.'
(bron: Holie)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management