[Hortus sessie] Nescafé over verduurzaming koffieketen en Plan 2030
- Food-en-retail
- 1 feb 2023 @ 10:35
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMVOMarketing
- 1 feb 2023 @ 10:35
- Peter van Woensel Kooy
Nescafé introduceert een omvangrijk programma met de ambitie de wereldwijde koffieteelt te verduurzamen: Nescafé Plan 2030. Tijdens een kleinschalige meeting met vakpers en enkele grote afnemers in de Hortus Botanicus Amsterdam leerden we er meer over.
Nescafé is het grootste koffiemerk van Nestlé en geldt als 's werelds meest gedronken koffie. Elk jaar koopt Nescafé ruim dertien miljoen zakken groene koffie uit meer dan 20 landen. De Nestlé-dochter wil hiermee het verschil maken voor koffieboeren over de hele wereld, met volgens het merk:
* 200+ landbouwdeskundigen en veldmedewerkers die samenwerken met boeren
* 100.000+ boeren die elk jaar worden opgeleid of hulp krijgen.
* 250 miljoen koffieplantjes verdeeld tussen 2010 en 2021
* 82% verantwoord ingekochte koffie
De aanwezigen nemen eerst in vier groepjes van zes een kijkje in de bijna 350 jaar oude kas waar een afkomeling staat van de eerste koffiestek op het Westelijk Halfrond, die op een slimme manier via een afgesloten Afrikaanse plantage (waar een monopolie gold) en de VOC in de Hortus Botanicus Amsterdam belandde. In 1713 schonk Nicolaes Witsen twee koffieplantjes aan de Hortus. Zoals een der aanwezigen opmerkt dus de 'Adam en Eva' van de koffiecultuur: de plant is gelijkslachtig en werd van hieruit verder verspreid en verplant op Sri Lanka (toen Ceylon), Java (toen Nederlands-Indië) en richting de rest van de wereld.
Het team van Nescafé Benelux neemt ons mee door de tijd en vertelt in het aanpalende gebouwtje op de Hortus hoe tegenwoordig respect en duurzaamheid centraal is komen te staan, door de hele koffieketen heen. Als maker van tien procent van alle koffie op deze planeet wil moederbedrijf Nestlé hierin nadrukkelijk verantwoordelijkheid nemen, legt managing director Koffie Benelux Patrice Greze uit. En als marketingorganisatie doordacht waarde toevoegen. Daarbij speelt kwaliteit een grote rol evenals de schaal: een concern als Nestlé kan echt een verschil maken. Al gaat dat hier evolutionair en niet revolutionair, zo blijkt uit verschillende presentaties.
Marketeer Gabriela Gomez maakt de Nescafé case tastbaar: zij is vierde generatie telg uit een Hondurees koffieteler-geslacht en heeft zich intussen ontfermd over de verschillende familieplantages. Gesteund door Nescafé levert haar farm onbewerkte, zo droog mogelijke en duurzaam geteelde bonen aan de lokale coorporatie. Van daaruit vindt de koffie zijn weg naar verdere verwerking (branden, malen, eventueel blenden, in cups of in poedervorm verpakt, distributie). Nestlé heeft onder andere plantkundigen in dienst die de wereld afreizen om lokaal advies te geven, de boeren te helpen en via R&D sterkere varianten te ontwikkelen. Omdat Gomez haar baan als 'boerin' combineert met een functie als marketeer bekijkt ze het proces van twee kanten: the best of both worlds noemt zij haar werk.
Daarna komt nog Roos Bulder, Business Lead Nescafé Benelux het podium op om haar reiservaringen langs diverse plantages te delen. Van alle koffievarianten is Nescafé oploskoffie eigenlijk de duurzaamste horen we. In een talkshow opstelling met Communications Lead Anya Pieroen wordt zij verder bevraagd en kan de zaal aanhaken. Tenslotte wordt de nieuwe commercial getoond die begin zomer 2023 op tv komt, met een hoog grassroot gehalte en prettige muziek, gemaakt op een lokale plantage. Geen glamour of beelden van Hollandse huiselijkheid, maar meer waar het anno nu om gaat: familiegeluk in land van herkomst met duurzame koffie.
Nescafé was al intensief met deze duurzame component bezig en wil er als onderdeel van Plan 2030 nog meer werk van maken. Uiteindelijk wil het merk naar CO2-vrije uitstoot bij de productie van al haar koffie. Het Zwitserse concern investeert hiertoe in het Nescafé Plan 2030 meer dan een miljard Zwitserse frank, zo horen we. Regeneratieve landbouw staat hierbij steeds vaker centraal: een vorm van agrarische teelt die gericht is op het verbeteren van de gezondheid en vruchtbaarheid van de bodem, het in stand houden van watervoorraden en het vergroten van de biodiversiteit. Dit was ook een van de hot issues tijdens #Davos23, lazen we al eerder op MarketingTribune: 'de tijd van Regen Ag pilots is voorbij'. Echt aan de slag er mee, nu.
Na een -gezien Dry January- ook als mocktail verkrijgbare 'Esma' (espresso / Martini, red.) natuurlijk met Nescafé als ingrediënt en diverse als walking diner rondgebrachte plantbased hapjes, wordt nog even nagepraat in een van de oudste stadskruidentuinen van Europa sinds 1682, waar -zo weten we nu- ook de oorsprongsplant van vele kopjes koffie staat die we al hebben gedronken en nog zullen drinken.
(PvWK, foto's Daily Cappuccino, Hortus en MT)
Koffiebes nog voor drogen en branden
De oerplant in de Hortus-kas (rechts)
Nescafé presentaties en talkshow
Natafelen met de aanwezigen
Bureaus van Nescafé Benelux
Mediabureau is Thrive (UM), content productie geschiedt intern of doet Prodigious (Publicis). Influencer marketing verzorgt MediaMonks in Nederland en OONA in België. NewsLab verzorgt sinds kort de PR met de eigen communicatie-afdeling van Nestlé en regelde ook dit eerste live event over Nescafé Plan 2030. Meer info vind je hier.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- plantbased
- C02
- duurzaam
- keten
- Nescafé
- Hortus Botanicus
- Plan 2030
- boon
- boer
- koffie
- koffiemerk
- Daily Cappuccino
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers