Unilevers Vegetarische Slager lanceert nieuwe vegan bacon

Unilevers Vegetarische Slager lanceert nieuwe vegan bacon
  • Food-en-retail
  • 12 jun 2023 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieFood

De gepatenteerde vettechnologie maakt het nieuwe vegan spek extra bijzonder, melden de makers. 'Because everyting is better with bacon', post Hanneke Faber, president Nutrition bij Unilever al enthousiast over NoBacon 2.0.

Na de recente aankondiging van Unilever dat het fmcg-concern tegen 2025 een omzet van €1,5 miljard uit plantaardige producten wil behalen, nam de multinational contact op met vakmedium Vegconomist met het nieuws dat haar plantbased merk De Vegetarische Slager plantaardig spek onder de merknaam 'NoBacon 2.0' lanceert.

De bijbehorende nieuwe en gepatenteerde vetweefseltechnologie bevat volgens De Vegetarische Slager dezelfde textuur, olieafgifte en doorschijnendheid van echt spek. Onder plantbased foodtechnologen zijn het dit soort subtiele details, die de doorslag geven of een vleesvervanger inderdaad ook lekkerder is of tenminste het dierlijk origineel evenaart. In smaak en beleving.

Unilever stelt dat haar voedingswetenschappers zich in het door MarketingTribune bezochte Hyve-lab te Wageningen hebben gericht op het gebruik van plantaardige oliën om dit spek op plantaardige basis te leveren 'dat knapperiger en sappiger is en twintig keer meer vet afgeeft, wat betekent dat het product kan worden gebakken zonder dat er extra olie nodig is'.

Bij eerdere varianten van bacon op basis van planten kwam er geen olie vrij tijdens het koken, waardoor de toevoeging van extra olie tijdens de bereiding noodzakelijk was. Juist dat oplossend spekvet maakt het bakken van bacon zo specifiek. Deze ervaring hebben de foodtechnologen uit de Hyve nu kunnen toevoegen. Plantbased producten kunnen soms problemen ondervinden met betrekking tot hun textuur, vaak gekenmerkt als taai of vochtarm. NoBacon 2.0 rekent daar nu effectief en subiet mee af: een belangrijke stap richting een smakelijk plantaardiger dieet. Zoals de oprichter van DVS Jaap Korteweg al zei: 'wanneer de smaak van onze producten hetzelfde of beter wordt dan vlees en de prijs daar iets onder daalt, dan hebben we deze revolutie gewonnen.' Smaakverbetering biedt toegevoegde waarde en rechtvaardigt volgens het DVS team zelfs een premium prijs. Daarnaast is de bereidingservaring belangrijk, zoals nu bij de plantbased spekvariant is gelukt.

Net als het originele NoBacon-product, dat eerder op de markt kwam, is deze nieuwste variant van De Vegetarische Slager gemaakt van soja- en tarwe-eiwit.
(PvWK, bronnen: MT, Linkedin en Vegconomist)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken