Unilevers Vegetarische Slager lanceert nieuwe vegan bacon
- Food-en-retail
- 12 jun 2023 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - InnovatieFood
- 12 jun 2023 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
De gepatenteerde vettechnologie maakt het nieuwe vegan spek extra bijzonder, melden de makers. 'Because everyting is better with bacon', post Hanneke Faber, president Nutrition bij Unilever al enthousiast over NoBacon 2.0.
Na de recente aankondiging van Unilever dat het fmcg-concern tegen 2025 een omzet van €1,5 miljard uit plantaardige producten wil behalen, nam de multinational contact op met vakmedium Vegconomist met het nieuws dat haar plantbased merk De Vegetarische Slager plantaardig spek onder de merknaam 'NoBacon 2.0' lanceert.
De bijbehorende nieuwe en gepatenteerde vetweefseltechnologie bevat volgens De Vegetarische Slager dezelfde textuur, olieafgifte en doorschijnendheid van echt spek. Onder plantbased foodtechnologen zijn het dit soort subtiele details, die de doorslag geven of een vleesvervanger inderdaad ook lekkerder is of tenminste het dierlijk origineel evenaart. In smaak en beleving.
Unilever stelt dat haar voedingswetenschappers zich in het door MarketingTribune bezochte Hyve-lab te Wageningen hebben gericht op het gebruik van plantaardige oliën om dit spek op plantaardige basis te leveren 'dat knapperiger en sappiger is en twintig keer meer vet afgeeft, wat betekent dat het product kan worden gebakken zonder dat er extra olie nodig is'.
Bij eerdere varianten van bacon op basis van planten kwam er geen olie vrij tijdens het koken, waardoor de toevoeging van extra olie tijdens de bereiding noodzakelijk was. Juist dat oplossend spekvet maakt het bakken van bacon zo specifiek. Deze ervaring hebben de foodtechnologen uit de Hyve nu kunnen toevoegen. Plantbased producten kunnen soms problemen ondervinden met betrekking tot hun textuur, vaak gekenmerkt als taai of vochtarm. NoBacon 2.0 rekent daar nu effectief en subiet mee af: een belangrijke stap richting een smakelijk plantaardiger dieet. Zoals de oprichter van DVS Jaap Korteweg al zei: 'wanneer de smaak van onze producten hetzelfde of beter wordt dan vlees en de prijs daar iets onder daalt, dan hebben we deze revolutie gewonnen.' Smaakverbetering biedt toegevoegde waarde en rechtvaardigt volgens het DVS team zelfs een premium prijs. Daarnaast is de bereidingservaring belangrijk, zoals nu bij de plantbased spekvariant is gelukt.
Net als het originele NoBacon-product, dat eerder op de markt kwam, is deze nieuwste variant van De Vegetarische Slager gemaakt van soja- en tarwe-eiwit.
(PvWK, bronnen: MT, Linkedin en Vegconomist)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- vegan
- prijs
- Jaap Korteweg
- DVS
- nieuw
- Unilever
- Hyve
- bereidingservaring
- bacon
- plantbased
- De Vegetarische Slager
- spekvet
- spek
- Hanneke Faber
- sap
- no sacrifice
- Vleesch
- NoBacon 2.0
- geur
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Bacardi en Coca-Cola lanceren kant-en-klare baco-cocktail
- Albert Heijn lanceert vernieuwde exclusieve verzorgingslijn Care
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




